8 tips om meer abonnees op je YouTube-kanaal te krijgen

Gepubliceerd op 04/03/2020 in Apps

Het aantal abonnees op je YouTube-kanaal vergroten, is een kunst. Sommige vloggers zijn er zo goed in dat ze als ware internetsterren beschouwd worden. Ook jij kan met een aantal simpele trucjes meer volgers naar je pagina lokken. Dat is belangrijk als je graag wil dat je video’s meer views halen.

8 tips om meer abonnees op je YouTube-kanaal te krijgen

Je hoeft zeker geen fans op YouTube te kopen. Alles begint bij wat je zelf met je kanaal doet. Als je deze acht tips volgt, zal je gegarandeerd meer succes hebben.

1. Maak de titels van je video’s sterker

Op alle sociale mediakanalen, en eigenlijk op het hele internet, is opvallen de boodschap. En dat begint al bij de titel van je video. Blijf hier even bij stilstaan, want een goeie titel zal echt een verschil maken. Hieronder enkele tips voor een aantrekkelijke titel:

  • Gebruik cijfers! Wil je vijf tips geven om betere video’s te maken, zet dan zeker ‘5 tips’ in de titel van je video. Op die manier weten je kijkers precies wat ze mogen verwachten en is de kans groter dat ze blijven kijken.
  • Kies ook voor de juiste termen die mensen op zoekmachines zoals Google zouden intikken. Hier bestaan heel wat tools voor, maar soms voel je zoiets ook wel meteen aan.
  • Maak je titel zeker spannend genoeg! Als je alles meteen weggeeft, hebben mensen geen reden om de video uit te kijken. Vergeet niet dat iemand 30 seconden moet blijven plakken vooraleer YouTube je officieel een view geeft.
  • Werk ook eens met hoofdletters! En dan bedoelen we niet alleen het eerste woordje van je zin, maar iedere eerste letter of zelfs volledige woorden. In principe wordt je titel zo gemakkelijker om te lezen, en je boodschap valt ook duidelijker op.
  • Overdrijf niet met de lengte van je titel, ook al geeft YouTube je een totaal van honderd tekens. Je hoeft ze zeker niet allemaal te gebruiken.

Tot slot loont het de moeite om te experimenteren met je titels. Soms moet je gewoon proberen om te zien welk effect een titel op je views en abonnees heeft.


2. Gebruik ook miniatuurbeelden die opvallen

Potentiële kijkers en abonnees van je video’s kijken niet enkel naar de titel, maar ook naar de miniatuurfoto die erbij staat. YouTube zal je automatisch enkele suggesties doen, maar dit zijn stilstaande beelden uit je video. De kans is klein dat je hiermee de beste foto selecteert.

Eigenlijk moet je zelf aan de slag in Photoshop om een sterk beeld te maken:

  • Zorg vooral dat je foto de juiste afmetingen heeft: 1280 x 720 pixels. De ideale foto is even groot of groter dan deze afmeting. Een beeld verkleinen leidt altijd tot een beter resultaat dan kleiner beeld uitvergroten.
  • Ga voor een kwaliteitsvolle foto! Als je miniatuurbeeld er niet goed uitziet, heeft de kijker meteen een vooroordeel over de rest van je video. Als je zelf de ster van je video bent, mag je jezelf zeker in dat beeld verwerken.
  • Gebruik eventueel ook tekst op je miniatuurbeeld, want dit is een handig trucje om de context naast je titel nog iets meer te verduidelijken.

3. Maak overal reclame voor je YouTube-kanaal

Sociale media zijn allemaal met elkaar verbonden, en dus mag je niet enkel op YouTube zelf nieuwe abonnees zoeken. Heb je een Facebook-profiel? Of een Instagram-account? Of gebruik je graag Twitter? Deel je video’s overal, en zet ook een referentie naar je kanaal in je bio. Installeer deze apps zeker op je smartphone, zodat je altijd en overal het verkeer van je kanaal volgt.


4. Werk samen met andere YouTubers

Iedere ster op YouTube heeft al wel eens met iemand anders samengewerkt. Het is de ideale manier om nieuwe, potentiële abonnees te bereiken. Zeker als je collega zelf een succesvol kanaal heeft. Maar zoek gerust ook naar kleinere YouTube-kanalen. Als zij een niche bedienen waarin jij ook naar volgers zou kunnen ‘vissen’, dan heb je meer kans dat ze effectief zullen ‘bijten’.


5. Vraag je kijkers om abonnee te worden

Natuurlijk moet je kijkers ook af en toe een duwtje in de rug geven om je kanaal te volgen. Doe dat zeker op het einde van je video, want die kijkers hebben je filmpje helemaal uitgekeken en zijn dus grote kanshebbers om je kanaal te gaan volgen. Maar ook in het midden van je video mag je gerust een beetje reclame maken. Wees niet bang dat je opdringerig zou worden, want zonder zo’n oproep ga je altijd minder succesvol blijken.

Een andere optie is je kijkers vragen om te reageren onder je video. Op die manier zal de zichtbaarheid van je video op YouTube ook weer fors toenemen.


6. Volg de laatste trends op YouTube

Regelmatig wordt een nieuwe trend op YouTube gelanceerd. Dat gaat van een hype, zoals de ‘Ice Bucket Challenge’ van enkele jaren geleden, tot een bepaalde trend in het maken van video’s – denk maar aan ASMR-video’s. Je wil er natuurlijk als de kippen bij zijn, want een populaire trend betekent ook dat er veel abonnees mee te winnen zijn.

Enerzijds hebben wij in België een nadeel, omdat de meeste trends in de Verenigde Staten ontstaan. Anderzijds loont het dus om veel buitenlandse YouTubers te volgen, want zo word je misschien de pionier van een bepaalde trend op Nederlandstalige kanalen.


7. Optimaliseer de beschrijving van je video’s

Een goede titel en een sterke miniatuurafbeelding heb je intussen al, maar vergeet niet dat YouTube eigendom van Google is. Besteed dus voldoende aandacht aan het gebruiken van zoektermen in je omschrijving. Google toont regelmatig YouTube-video’s in zoekresultaten, dus ook langs deze weg bereik je nieuwe abonnees.

Voeg ook zeker tags aan je video toe. Op die manier is het voor Google gemakkelijker om te achterhalen waarover je video gaat. Surf ook eens naar studio.youtube.com en klik op ‘instellingen’. Ga vervolgens naar ‘standaardinstellingen voor uploads’ en kies ‘geavanceerde instellingen’. Vul hier de verschillende velden in.

Zeker als veel van je video’s over hetzelfde gaan, mag zo’n beschrijving een paar keer terugkeren, zodat potentiële abonnees met dezelfde interesse je kanaal zouden ontdekken. Maar pas de beschrijving ook regelmatig aan, want zoekmachines hebben dan weer niet graag dat er geen variatie in zit.


8. Publiceer regelmatig een nieuwe video

Een kanaal waarop niets te beleven valt, is als een café zonder bier. Veel volk zal je er niet mee aantrekken. Maak dus regelmatig een nieuwe video die je met je abonnees deelt. Eén video per week is bijvoorbeeld geen slecht gemiddelde. Het is geen drama als er eens wat meer tijd tussen video’s zit. Te veel video’s delen is immers ook geen goed idee. Ga dus voor een haalbaar en aangenaam ritme.

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie