7 praktijklessen uit meer dan 150 AI-projecten
Gepubliceerd op 12/05/2025 in Experten vertellen
De implementatie van AI blijft in veel organisaties een hobbelig parcours. Wie succesvol wil zijn, moet verder kijken dan de hype. Experts Benoît Hespel (Proximus ADA) en Dirk Luyckx (Codit) delen de 7 belangrijkste lessen uit ruim 150 AI-projecten.

Dat AI enorme mogelijkheden biedt, staat intussen buiten kijf. De vertaalslag naar waarde in de praktijk blijft echter een uitdaging. Veel bedrijven botsen op drempels: van issues rond data, over een onduidelijke ROI tot weerstand bij de implementatie. Theorie is er nochtans genoeg, wat meestal ontbreekt, is echte praktijkervaring. Die ervaring kan Proximus NXT vandaag wel voorleggen. De teller staat intussen op meer dan 150 AI-projecten, die de aanleiding gaven tot deze 7 lessons learned.
Als de verwachtingen van een AI-traject niet strak afgelijnd zijn, mislukt het project nog voor het begint
Benoît Hespel, Head of AI bij Proximus ADA
1. Begin met het probleem, niet het model
“We zagen het al in 2018”, vertelt Benoît Hespel, Head of AI bij Proximus ADA . “Plots wilde iedereen neural networks inzetten, ook al waren die voor bepaalde projecten niet de juiste keuze.” Technologie om de technologie is nooit het beste startpunt. Toch gebeurt vandaag net dat met LLM’s en AI-agents.
“Bedrijven willen niet achterblijven. Ze willen graag ‘iets met AI doen’, maar starten niet vanuit een reëel probleem”, zegt Dirk Luyckx, CTO bij Codit . “Dan moeten we samen terug naar de kern: wat wil je precies oplossen?”
Een zinvol AI-traject start met een heldere businessvraag, niet met een voorkeur voor een bepaalde technologie. Beter werk je met een roadmap, waarbij je ideeën omzet naar haalbare usecases met impact.
2. Denk groot, maar werk met concrete meetpunten
“Ambitie is uiteraard belangrijk, zolang je die opdeelt in werkbare stappen. “Zeggen dat je de ‘efficiëntie van het netwerk wil verbeteren’ is te vaag”, aldus Benoît. “Wat betekent dat concreet? Welke KPI’s wil je verbeteren en in welke mate?” Zonder duidelijk meetkader ontstaan eindeloze iteraties zonder beslissingen. “Daarbij moet je echt streng zijn voor jezelf. Als de verwachtingen niet strak afgelijnd zijn, mislukt het project nog voor het begint.”
Benoît Hespel
Head of AI bij Proximus ADA
3. Geen waarde zonder degelijke data
“AI haalt haar waarde niet zomaar uit de lucht”, zegt Dirk. “Je hebt data nodig, en die moet bruikbaar, beschikbaar en correct zijn.” Te vaak blijkt bij de start van een project dat de noodzakelijke labels ontbreken, of dat wat teams dachten te hebben, in de praktijk onbruikbaar is. “Je moet de maturiteit van je data objectief inschatten” ,stelt Benoît. “Zonder governance, inzicht in data-eigenaarschap en privacy, loop je onvermijdelijk vast.”
Ook de technische integratie blijkt vaak een struikelblok. “Data leeft in silo’s”, zegt Dirk. “Je moet die silo’s doorbreken en de data laten samenwerken. Integratie vereist meer dan pipelines: het vraagt consistentie, semantische afstemming en vaak ook organisatorische afspraken.”
4. Zorg voor een breed team
AI vereist een multidisciplinaire aanpak. “De grootste fout die organisaties maken, is denken dat het wel lukt met enkel een data scientist en een data engineer”, aldus Benoît. “Je hebt ook stakeholders uit de business nodig, vakinhoudelijke experts, IT-architecten en analytische vertalers.” Die laatste groep is essentieel om de vertaalslag te maken tussen de businessverwachtingen en de technische modellen.
Dirk pikt daarop in: “Het team moet vanaf dag één nadenken over de adoptie van de technologie. Je moet het model niet alleen bouwen, maar het ook uitleggen, motiveren en begeleiden. Anders loop je tegen weerstand aan.”AI zorgt voor verandering – en verandering kan maar slagen als er een draagvlak voor bestaat.
Dirk Luyckx
CTO bij Codit
5. Bouw schaalbaar, met het einddoel voor ogen
“Een proof of concept uitwerken, is één ding”, zegt Dirk. “De oplossing opschalen is al meteen een heel stuk moeilijker.” Vaak steunt een model op een beperkte dataset, zonder rekening te houden met verwerking in real time, integratie of onderhoud. “Dan werkt een model wel goed gedurende de testfase, maar slaagt het er niet in overeind te blijven wanneer het live gaat op grotere schaal.”
Volgens Benoît zit de sleutel in de voorbereiding. “Denk van bij de start aan je beoogde eindsituatie. Wil je realtimetoepassingen, dan moeten de infrastructuur en dataflows daarop voorbereid zijn. Zo niet, dan herbegin je van nul.” Een POC uitwerken onder het motto ‘daarna zien we wel’? Dat is niet het beste idee, stellen de experts. “Werk met het grotere doel voor ogen.”
6. Hou altijd rekening met de ethische implicaties
Ehtiek is geen optionele stap als het om AI gaat. “AI is fundamenteel anders dan klassieke IT-toepassingen”, zegt Dirk. “De uitkomst van een vraag aan een LLM verandert doorheen de tijd, zelfs als de prompt ongewijzigd blijft.” De monitoring van de risico’s die daarmee samenhangen is daarom een must. “We doen dat met tools voor content safety, bias detection en model drift”, licht Dirk toe.
Ook de intentie achter het gebruik van een AI-model speelt een rol. Benoît: “Dezelfde technologie kan je op een ethisch aanvaardbare of onaanvaardbare manier inzetten. Sentimentanalyse is bijvoorbeeld prima voor generieke trendrapporten, maar kan je bijvoorbeeld ook op een vileine manier inzetten om individuele medewerkers te beoordelen. Monitoring is dus nodig, ook om compliant te blijven.”
Een AI-project eindigt niet bij de release, dan begint het pas
Dirk Luyckx, CTO bij Codit
7. De evolutie van AI stopt nooit
AI-systemen verouderen. Data verandert, gedrag verschuift en de performantie daalt. “En toch is er bij een AI-traject zelden budget voorzien voor nazorg”, zegt Benoît. “Zonder monitoring heb je geen zicht op degradatie en zonder updates blijft de oplossing niet relevant.” Ook de adoptie valt stil als de ondersteuning van de toepassing na de go-live verdwijnt.
De oplossing? “Zie support als een verlengde ontwikkelingsfase”, stelt Dirk. “Het team blijft zo actief betrokken, met ruimte voor feedback en verdere optimalisatie. Ook dat is een belangrijke les: een AI-project eindigt niet bij de release, dan begint het eigenlijk pas.” Neem dat mee in het hele traject, inclusief het budget.
Conclusie: praktijk boven theorie
De grootste waarde van AI zit in de toepassing, maar net daar gaat het nog vaak fout. De technologie alleen volstaat niet: bedrijven moeten ook governance, schaalbaarheid, ethiek en adoptie meenemen in het traject. En vooral: wie met AI van start gaat, moet blijven leren. “Ervaring maakt het verschil”, besluit Benoît. “Niet alleen om fouten te vermijden, maar ook om beter te worden. Elke use case scherpt je aanpak aan.”
Gartner meldt dat de EU streeft naar een AI-adoptie van 75% in Europese bedrijven tegen 2030. Onze 300 experts in Data & AI helpen u met een roadmap te definiëren en uw businessdoelen te bereiken.
Praat met onze experts Nieuw vensterOntvang 4 interessante inzichten over data-integratie en AI in uw mailbox.
Wij delen graag inspirerende inzichten van onze experten om uw eigen AI-traject optimaal uit te tekenen. Registreer nu en ontvang 4 artikels van onze experten in uw mailbox.
- Waarom uw AI-project ook een dataproject is.
- AI en data-integratie: een onmisbare symbiose
- Edge computing voor realtime AI-toepassingen – Hoe verbetert edge computing AI-toepassingen door data dichter bij de bron te verwerken?
- AI opschalen: van pilotproject naar volledige uitrol – Hoe zet u de stap van experimenten naar bedrijfsklare toepassingen?
Benoit Hespel en Dirk Luyckx
Benoît Hespel is Head of AI bij Proximus ADA, het AI- en cybersecurity-expertisecentrum van Proximus. Hij beheert en coördineert de ontwikkeling en implementatie van AI-oplossingen voor interne en externe klanten.
Dirk Luyckx is CTO bij Codit, één van de partnerbedrijven van Proximus NXT, en expert in het ontwerp, de ontwikkeling en het beheer van datagedreven, cloud-native oplossingen. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in softwareontwikkeling, met specialisatie in Microsoft, cloud en integratie.