Toelichting bij je gsm-factuur

Ontvang je, voor je bedrijf of organisatie,  een factuur met alleen mobiele nummers? We geven je hieronder meer uitleg.
Heb je (ook) een factuur met vaste lijnen, internetabonnementen of telecomoplossingen? Raadpleeg in dat geval onze uitleg over die factuur.

Bij ontvangst van je factuur, kan je 3 soorten documenten krijgen:

  • de factuur, met je abonnementen en het verbruik van je diensten. Deze sturen we elke maand.
  • een creditnota. Deze sturen we enkel indien je recht hebt op een bedrag in je voordeel.
  • een aanrekening van diensten geleverd door derden. Deze sturen we als je bv. een betaalnummer gebeld hebt of een parkeerplaats via sms betaald hebt.

Kies voor welk van deze documenten je toelichting wilt. We tonen telkens een voorbeeld.

Factuur

We geven uitleg bij de posten zoals ze voorkomen op je factuur.


Factuurgegevens

Address heading
bill data
  1. Klantenrekening: Dit is je klantnummer. Je kunt dit, samen met je gsm-nummer, gebruiken als je de klantendienst contacteert.
  2. Datum van je factuur: Je ontvangt, telkens rond dezelfde dag van de maand, een factuur. Deze bevat maandelijks twee terugkerende posten: de bijdrage voor je abonnementen van de afgelopen 30 dagen en de eventuele bijkomende verbruikskosten van de afgelopen 30 dagen.
  3. Klantenadres: Dit is het adres waar je gedomicilieerd bent.
  4. Factuuradres: Dit is het adres waarop je de factuur wilt ontvangen.

Je factuur online

Via Invoice Insights, een onderdeel van MyProximus, kan je je factuur online raadplegen, maar ook je verbruik raadplegen. Klik op proximus.be/mijnfactuur.

Ben je je wachtwoord voor MyProximus vergeten? Stel een nieuw wachtwoord in.

Nog niet ingeschreven op MyProximus? Registeer je met je gsm-nummer. Je kunt je registreren in enkele stappen.


Overzicht van je factuur

Overview
samenvatting factuur
  1. Factuurperiode: je wordt telkens gefactureerd voor een periode van 1 maand (gemiddeld 30 dagen). De begin-en einddatum van deze periode staat hier vermeld.
  2. Abonnementen: Dit is het totaal van alle abonnementsbijdragen (gsm, tablet) voor de afgelopen factuurperiode.
    • Meer details over je abonnementen en opties? Bekijk de volgende pagina's van je factuur of bekijk meer details over je factuur in Invoice Insights in MyProximus.
  3. Gebruik: Heb je in de afgelopen factuurperiode meer gebeld, ge-sms’t of gesurft dan inbegrepen in je bundel(s), vind je hiervan het totale bedrag. Dit bedrag verschilt elke maand, omdat het samenhangt met je persoonlijk verbruik van elk mobiele nummer (per minuut, per MB, enz.).
    • Weten wanneer je gesurft hebt en naar wie je gebeld hebt? En voor hoeveel? In MyProximus kunt je je telefoonverkeer en je facturen in detail raadplegen.
  4. Andere kosten: Dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een reactivering of bij een aanmaning wanneer je je factuur te laat betaald hebt.
  5. Mobiele betalingen: Heb je gebruik gemaakt van sms-parkeren of televoting, dan vind je hiervan het totaalbedrag terug. De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier. Je vindt meer details over mobiele betalingen op de laatste pagina's van je factuur.
  6. Totaal te betalen bedrag:
    • Alle bedragen worden eerst getoond zonder btw. De btw vind je apart terug.
      Uitzondering: reactiverings- en aanmaningskosten (geen btw verschuldigd) en mobiele betalingen (btw inclusief).
  7. Vervaldatum:
    Betaal het bedrag tijdig (houd rekening met weekends en feestdagen) en gebruik het juiste bankrekeningnummer en de juiste gestructureerde mededeling. Zo vermijden we fouten bij het boeken van je betaling.

Anderen kosten en tegoeden

One time cost
Eenmalige kosten

Andere kosten en tegoeden: Dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een reactivering of bij een aanmaning wanneer je je factuur te laat betaald hebt. Op reactiverings- en aanmaningskosten is er geen btw verschuldigd.


Abonnementen/bundels (in detail)

Subscriptions
abonnement op uw factuur
  1. Abonnementen: Dit is, per gsm-nummer of simkaart, de abonnementsbijdrage voor de afgelopen factuurperiode.
  2. Overzicht van je producten, productnamen en opties. Sommige producten/diensten zijn gratis (0,00 euro) of worden in mindering gebracht omdat ze inbegrepen zijn in je abonnement of bundel.
  3. Prijzen in euro zonder btw: Het abonnementsbedrag voor je factuurperiode.

Verbruik in detail

Usage
verbruik op uw factuur
  1. Verbruik: Dit groepeert het verbruik (gesprekken, sms’en, surfdata) voor de afgelopen factuurperiode.
  2. Verbruik in het buitenland en internationale gesprekken.
    • Gesprekken in het buitenland, sms’en en data (roaming). Dit zijn de inkomende en uitgaande gesprekken in het buitenland, uitgaande sms’en in het buitenland en data (in MB) om te surfen via een buitenlands mobiel netwerk. Bekijk, voordat je belt of surft in het buitenland, de tarieven. In de meeste landen van Europa gelden geen roamingkosten meer.
    • Internationale gesprekken: dit zijn gesprekken vanuit België naar het buitenland, uitgaande sms’en vanuit België naar het buitenland. Bekijk de tarieven.
  3. Meer gebeld, ge-sms’t of gesurft dan inbegrepen in de bundel(s)? Dan vind je daarvan telkens het extra bedrag terug. Wil je weten wanneer je gesurft hebt en naar wie je gebeld hebt? Je kunt je facturen in detail raadplegen.

Hoog verbruik?


Overdracht naar volgende maand

Transfer
Overdracht naar volgende maand

Overdracht naar volgende maand: Overdracht is niet meer van toepassing.


Credit nota

example of a credit note
example of a credit note


Is er een rechtzetting van een voorgaande factuur gebeurd? Dan heb je een bedrag in je voordeel.
Je ontvangt hierover een creditnota.  Je tegoed wordt automatisch in mindering gebracht bij  je bestaande  factuur, bij je volgende factuur of het tegoed wordt apart terugbetaald.
Heb je een vraag over de creditnota? Maak een ticket aan of contacteer ons.

 


Diensten geleverd door derden

 

Aanrekening diensten geleverd door derden

third-party services: payment statement
third-party services: payment statement

  • Heeft een van je medewerkers bv. een parkeerticket via sms of app gekocht, een sms-ticket voor bus of tram betaald of naar een 0900-nummer gebeld, dan vind je hiervan het totaalbedrag terug.
  • Het document dat je van ons ontvangt is geen factuur maar een aanrekening, omdat Proximus enkel doorgeefluik is van de diensten en van de bijbehorende vergoeding. Dit betekent dat je deze afzonderlijk moet betalen aan Proximus, die het doorstort aan de leverancier.
  • Een gedetailleerd overzicht van deze diensten vind je op de detailpagina terug.

In detail: diensten geleverd door derden

Third-parties services: details
Services provided by third parties: details

Heb je bv. een sms-ticket voor bus of tram gekocht of naar een 0900-nummer gebeld, dan ontvang je het detailbedrag per leverancier, altijd inclusief btw.
  • De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier.
  • Heb je hiervan een aparte factuur (met btw-details) nodig, of heb je meer informatie nodig over deze aankopen/diensten, neem dan contact op met de externe leveranciers.
  • Wil je een bedrag betwisten, contacteer dan de externe leverancier. Enkel hij beschikt over alle nodige informatie en enkel hij kan een credit nota opmaken.
  • Wil je bepaalde betaalnummers, betaalsms’en of mobiele betalingen beperken of blokkeren voor je medewerkers, maak een ticket aan of neem dan contact op.

Als je nog andere vragen over je factuur hebt, neem dan contact op.


Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons