Vlaamse Milieumaatschappij: “Vlekkeloze omzetting smartphonevloot”

Gepubliceerd op 23/06/2021 in Innoveren

Toen de Vlaamse Milieumaatschappij besliste om een vloot van meer dan achthonderd smartphones te vernieuwen, boden de Mobile Managed Services van Proximus het geknipte antwoord. Partner Mobitel stond in voor een volledige ontzorging.

Vlaamse Milieumaatschappij: “Vlekkeloze omzetting smartphonevloot”

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) werkt als agentschap van de Vlaamse overheid mee aan een beter leefmilieu in Vlaanderen. Ze wil een oplossingsgerichte partner zijn voor een klimaatbestendige leefomgeving. Voor het beheer en de service van haar mobiele telefonie doet de VMM al een tiental jaar een beroep op telecomdienstverlener Mobitel. De Certified Proximus Telecom Partner fungeert als een deskundige en flexibele schakel tussen Proximus en de professionele klant.

Het nieuwe werken

De VMM koos al voor de coronacrisis nadrukkelijk voor plaats- en tijdonafhankelijk werken. “De pandemie heeft die shift uiteraard nog versneld en versterkt”, zegt Rik Callebaut, IT Asset Manager bij de VMM. “We schroeven onze vaste telefonie terug, ten voordele van mobiele telefonie. De vernieuwing van onze smartphonevloot is het logische gevolg. Gezien onze jarenlange succesvolle samenwerking met Mobitel, hoefden we niet te lang na te denken over onze projectpartner.”

Met het oog op plaats- en tijdonafhankelijk werken hebben we ruim achthonderd nieuwe smartphones in gebruik genomen.

Rik Callebaut, IT asset beheerder bij de VMM

Smartphonebeheer en ondersteuning

Mobitel is partner voor de Mobile Managed Services (MMS) van Proximus. Bij zo’n partner is de volledige opvolging en digitalisering van de telecomvloot van een bedrijf in goede handen. “De VMM opteerde voor Samsung-toestellen en Microsoft Intune voor het beheer ervan”, verduidelijkt Joeri Bastiaens, Sales Manager bij Mobitel. “Wij hebben die Intune-omgeving voor onze klant volledig uitgerold en die in functie van de verschillende gebruikersprofielen verder geconfigureerd.”

Mobitel zorgde ervoor dat de gewenste configuratie zich meteen op de toestellen bevond.

Joeri Bastiaens, Sales Manager bij Mobitel

“Het takenpakket van de VMM-medewerkers loopt sterk uiteen”, legt Rik Callebaut uit. “Een rattenbestrijder heeft bijvoorbeeld nood aan andere applicaties, dan iemand die vooral administratieve taken verricht. Mobitel zorgde meteen vanop afstand voor de gewenste configuratie per gebruikersgroep via zero-touch deployment.”

E-Desk Portaal

Mobitel stelt een eigen E-Desk Portaal ter beschikking van zijn klanten waar medewerkers er binnen hun toegekende rechten zelf producten en diensten kunnen aanvragen. “De VMM heeft de E-Desk initieel aangewend om haar team te onboarden. Bij een groot aantal medewerkers ging het om de vervanging van een bestaande smartphone, terwijl heel wat teamleden voor het eerst een bedrijfstoestel ontvingen”, legt Joeri Bastiaens uit. Via de E-Desk gaven de medewerkers aan of ze met een nieuw of een bestaand nummer wilden werken, en waar en wanneer ze het toestel wensten op te halen.

Rik Callebaut vult aan: “Communicatie geldt als een cruciale factor binnen zo’n project. Het uitwerken van duidelijke handleidingen en heldere procedures, onder meer met behulp van het E-Desk Portaal, bleek van grote waarde.”

Gestroomlijnde afhaling

In een volgende fase stond de verdeling van de toestellen op de agenda. De VMM kon voor die taak andermaal rekenen op de dienstverlening van Mobitel. “Gezien de strikte coronaprotocollen hoorde die afhaling gespreid te gebeuren. We stelden op de verschillende sites van de VMM mensen ter beschikking, die voor een gestroomlijnde afhandeling hebben gezorgd.”

Don’t miss the call

De ingeleverde toestellen schonk de VMM aan een nobel doel. Via de campagne ‘Don’t Miss the Call’ zorgt Proximus voor een duurzame recyclage van de ‘oude’ toestellen. De telecomoperator wil met de actie dit jaar 150.000 gsm’s inzamelen.

Wil u graag weten hoe de Don’t Miss the Call actie de planeet helpt en wat u zelf kan doen? Lees hier meer.

Hoe kan ik helpen?

Benieuwd naar wat Mobile Managed Services kan betekenen voor uw bedrijf? Ontdek er meer over.

Meer informatie

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One