Ontmoet Camille Pistone en Salim Talbi, bedenkers en hoofdrolspelers van ‘Fils de’

Series | De gloednieuwe Belgische topserie ‘Fils de’, waarin we een dolle schattenjacht in hartje Brussel volgen, is ontsproten aan de breinen van Camille Pistone en Salim Talbi. Proximus Pickx is trotse productiepartner van de serie en stelt je deze twee hoofdpersonen even voor in een dubbelinterview.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Fils de’ is een Belgische serie met een mythologisch randje die je meeneemt naar hartje Brussel. Het verhaal van gangster Franck Pistone, die al zeventien jaar op de vlucht is na de roof van de eeuw te hebben gepleegd, is trouwens gebaseerd op waargebeurde feiten. Hij keert terug naar Brussel om zich met zijn kinderen te verzoenen, omdat hij voelt dat zijn einde nabij is. Die terugkeer ontketent echter in een gevaarlijke schattenjacht in onze hoofdstad, wanneer zijn illegitieme zoon Camille Pistone en zijn vriend Salim Talbi op zoek gaan naar een waardevolle partij diamanten. Camille en Salim vernoemden de personages naar zichzelf in de serie die ze samen bedachten met Antoine Négrevergne. Proximus Pickx bracht de twee vrienden – zowel op het scherm als in het echt – samen voor een interview.

Jullie kennen elkaar duidelijk door en door. Wanneer hebben jullie elkaar ontmoet?

Salim Talbi: “Dat was in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Ik ben ouder dan Camille, maar ben pas op latere leeftijd verder gaan studeren. Camille zat enkele jaren lager dan ik. Ik ben naar een stuk gaan kijken van Molière waar hij in acteerde en ik was gefascineerd door de manier waarop hij zich over het podium bewoog. Nadat we elkaar leerden kennen, duurde het niet lang vooraleer we samen begonnen te schrijven. Eerst maakten we webseries en een theaterstuk en nu is er ‘Fils de’.

Camille Pistone: “We hebben ook samen gewerkt aan een project van het conservatorium, het festival ‘Courants d’airs’. Daar leerden we dat we ook buiten de lesuren echt op dezelfde lijn zaten en dat we graag samen acteerden. Dan hebben we talloze projecten gelanceerd die nu nog steeds in de pijplijn zitten. Salim en ik vormen echt een eenheid. We kennen elkaars sterktes en zwaktes en vullen elkaar aan.”

Hebben jullie net als in de serie samengewoond?

Camille: “Neen, dat niet. Maar we zijn wel zo close dat het net zo goed had gekund.”

Salim: “Wat het interessant maakt is dat we echt inspelen op onze sterke punten, op wie we echt zijn. We mengen fictie en realiteit. Als mensen die ons goed kennen naar de serie kijken, zullen ze sowieso momenten herkennen die uit onze levens gegrepen zijn.”

Jullie behouden in de serie ook jullie eigen namen. Heeft dat te maken met het feit dat er veel van jullie in zit?

Salim: “We hebben getwijfeld of we onze namen zouden behouden. Uiteindelijk hebben we gekozen om de personages naar onszelf te vernoemen omdat, hoewel het grotendeels een fictiereeks is, er veel elementen uit onze eigen levens in verwerkt zitten. Er zitten zeker situaties in die ik echt beleefd heb.”

Camille: “We hebben meer dan vier jaar gewerkt aan dit project. Het is enorm geëvolueerd, de zenders en coproducenten hebben hun zegje kunnen doen… De eerste versie van het scenario lag echt wel heel dicht tegen ons leven aan. Niet dat de serie autobiografisch is, maar toch wilden we daarom onze namen erin houden. Het is eigen aan het verhaal dat we wilden vertellen.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor de serie?

Camille: “Aanvankelijk wilden we een verhaal schrijven voor een webserie. We merkten al gauw dat we veel te vertellen hadden en dus een langer format nodig hadden. Dan hebben we de webserie opzij geschoven en zijn we begonnen aan ‘Fils de’.

Welk proces maakt het idee door voor het in productie gaat?

Salim: “We zagen dat de RTBF een call uitstuurde voor projecten, dus hebben we onze vriend Antoine Négrevergne gevraagd om mee te schrijven. We zijn begonnen met anekdotes te vertellen en zo hadden we al snel veel materiaal om mee te werken. Dan hebben we de ploeg versterkt met nog enkele scenaristen. Tijdens schrijfsessies hebben we veel van hen geleerd. Tenslotte hadden wij ook maar onszelf alles aangeleerd.”

Camille: “We zijn een tijd lang bezig geweest met herschrijven, nadenken, luisteren naar meningen… Eigenlijk hebben we vreemd genoeg achterstevoren gewerkt. In de eerste fase hebben we, zoals Salim vertelde, anekdotes opgerakeld over onze levenswandel, momenten die we samen hebben gedeeld, onze jeugd… En dan hebben we besloten om die allemaal in de serie te behouden. Niet dat het hele verhaal ontstaan is uit die anekdotes, maar we begonnen vaak al met specifieke dialogen nog voor de grote lijnen uitgezet waren. We zijn de RTBF heel dankbaar, want zij deelden onze visie en lieten ons toe om de serie te maken. Ook Arnauld de Battice van AT-Prod heeft ons veel vertrouwen gegeven. Zonder onze coproducenten waren we nooit zo ver geraakt.”

Salim: “Ze hebben ons heel goed geholpen tijdens het lange proces. Pas na een paar schrijfsessies hadden wij alle twee door dat we niet alleen acteurs waren, maar ook wel konden schrijven. We zijn gedurende het proces schrijvers geworden.”

Hoe zijn jullie op de titel gekomen van de serie?

Camille: “Langs één kant is dit een verhaal over familie, dus “ik ben de zoon van” is gepast. Maar langs de andere kant is het ook een stukje typisch Brusselse straattaal. “Fils de p***”, wie heeft dat nog nooit horen roepen? Maar in de eerste plaats is het dus voor het familieverhaal.”

Jullie vermeldden Brussel. De stad speelt een grote rol in de serie.

Camille: “ De stad is niet alleen de setting, maar ook een personage. We tonen het Brussel van 2021, met de verscheidenheid aan afkomsten, sociale klassen en verschillende tongvallen. Daar voegen we aan de hand van het personage van Marka nog een aspect toe van hoe Brussel vroeger was.”

Salim: “Zijn personage is nostalgisch, want hij komt na 20 jaar terug in een stad die sterk veranderd is. Zijn Brussel hebben we alle twee gekend. We hebben onze jeugdherinneringen gebruikt om over de vorige generatie te spreken, de generatie van de personages van Marka en Béatrice Dalle.”

Camille: “We wilden een Brussel schetsen dat de bewoners van de stad meteen zouden herkennen. Dus we hebben gefilmd in de Hoogstraat, Matonge, het Justitiepaleis aan het Poelaertplein enzovoort. Het was een waar plezier om in de stad te mogen filmen. We wilden echt de verschillende aspecten van Brussel tonen, met de verschillende wijken, talen en de sfeer die van de ene straat naar de andere compleet anders kan zijn.”

Salim: “We wilden dat de kijkers het hedendaagse Brussel iets beter leerden kennen. Als je het ene moment in Peterbos bent en het volgende in de Marollen, dan merk je dat daar een totaal andere energie hangt. Het is Brussel en België in alle vormen. We hebben ook gedraaid in Antwerpen, waar we ook Nederlandstalige personages in het scenario hebben betrokken. Er zit ook Lingala en Arabisch in, een echte mengelmoes van talen, net als de echte hoofdstad.”

Wat zijn jullie beste herinneringen aan de draaidagen?

Camille: “Zo heb ik er veel. Ik denk aan de bijzondere ontmoetingen met Béatrice Dalle en de andere acteurs en medewerkers. Of het feit dat we in Brussel en de verste uithoeken van ons land konden filmen. Maar ik herinner me in de eerste plaats de eerste dag. Als je meer dan vier jaar aan een scenario werkt, vraag je je vaak af of het ooit gefilmd zal worden, dus op de eerste draaidag liep ik op wolkjes. Er was iets onecht aan. Salim en ik keken elkaar aan alsof we kleine kinderen waren.”

Salim: “De ontmoeting met Béatrice Dalle was inderdaad erg indrukwekkend. We zochten al lang naar iemand die dat personage kon vertolken en toen we hoorden dat zij had toegezegd, konden we onze oren niet geloven. We hebben elkaar dan ontmoet om een scenario door te nemen. We zaten meteen op dezelfde golflengte en we hebben heel wat afgelachen. Je moet weten dat ze de mooiste lach ter wereld heeft. Echt waar, ze heeft een lach die je nooit meer zal vergeten. Als ze op de set staat, staat ze er helemaal. Ze is innemend, en nu nog staan we in contact met haar.”

Camille: “Wat ook ongelooflijk was, was dat we veel actrices hebben overwogen voor die rol, maar dat niemand echt juist leek. Salim stelde Béatrice Dalle voor. We dachten alle twee “leuk idee, maar dat zal nooit lukken”. Maar Kadija Leclere, die de casting deed, heeft een telefoontje gepleegd en enkele weken later stond Béatrice voor ons om dialogen te lezen.”

Salim: “Ik heb nog een andere sterke herinnering aan haar. In een scène moest ze huilen en zelfs tussen de takes door stopte ze maar niet. Ze bleef in haar rol. Ze had twintig minuten nodig om weer zichzelf te worden.”

Stak de coronacrisis stokken in de wielen?

Camille: “Vergeleken met sommige andere Belgische series hebben we nog geluk gehad. We hebben de opnames drie dagen moeten stilleggen. Ik ben even ziek geweest, maar we konden na een dag alweer hervatten. Eigenlijk hebben we ons goed uit de slag getrokken.”

Hoe zien jullie volgende projecten eruit?

Camille: “Salim heeft een goed jaar gehad. Hij heeft meegespeeld in ‘Broadway’, een Griekse film van Christos Massalas die op het festival van Angers gespeeld heeft. Salim is meertalig, hij acteerde in het Grieks. Hij heeft ook geacteerd in ‘Animals’ van Nabil Ben Yadir, dat binnenkort uitkomt. En ik sta over enkele weken op de set met Joey Starr voor de film ‘Le salaire de la mort’.

Salim: “Ik ga ook naar het theater met een Canadese auteur. En daarnaast schrijven we alle twee nog aan een langspeelfilm.”

Ontdek 'Fils de' vanaf 27 januari, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix. Om deze nieuwe tv-optie te vieren, geven wij Proximus-klanten de kans om Pickx Mix één maand gratis te proberen. Daarna betaal je voor dit optiepakket 10,99 euro/maand. Ontdek hier alles over Pickx Mix!

Lees hier meer over de soundtrack van 'Fils de'
Lees hier ons interview met actrice Bwanga Pilipili

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top