CS:GO keert terug op LAN, maar hoe groot is het verschil met online?

Door Proximus

Deel dit nieuws

Na het einde van IEM Cologne, het eerste offline toernooi na anderhalf jaar, genieten de spelers van een welverdiende vakantie dankzij de player break. Was dit online seizoen uiteindelijk zwaarder dan de vorige op LAN? Dat leggen we uit in dit dossier, gewijd aan offline en online CS:GO.

We hebben het hier over grote tendensen, niet over de gedetailleerde resultaten van elk toernooi. Wil je meer weten over een bepaald evenement, lees dan zeker de relevante artikels op Pickx.be

IEM Cologne, een verademing voor fans en spelers

IEM Cologne in de Theatre of Dreams of de Lanxess Arena, was het meest langverwachte evenement in de CS:GO-community! Een niet te missen toernooi voor fans van de FPS, waarin Na’Vi zich uiteindelijk tot kampioen kroonde. Een mooie verwezenlijking voor de CIS-regio bij de terugkeer naar LAN.

© ESL & Na’Vi – Een mooie trofee voor Na’Vi in de CS:GO-scene, voor de ogen van enkele verbaasde voorbijgangers. De terugkeer naar LAN is officieel!

Maar voor we het over LAN kunnen hebben, keren we terug naar het afgelopen online jaar, dat een impact heeft gehad op zowel spelers als fans. Rijzende sterren of supersterren in verval, online CS:GO deelt geen cadeau’s uit.

Bestaat er zoiets als onliners?

Bepaalde spelers en teams hebben de reputatie van enkel thuis goed te kunnen spelen, omdat ze de druk van het publiek niet zouden aankunnen. Maar is daar wel iets van waar?

Een voormalige assistentcoach van G2 Esports gaf ons het volgende antwoord: “Online heb je meer comfort, je bent thuis. Sommigen kunnen de druk van buiten hun comfortzone te stappen niet aan, of het tast op z’n minst hun vertrouwen aan. Spelers die op inspiratie, vertrouwen en instinct rekenen, ondervinden de zwaarste gevolgen. Maar het lichaam, of in dit geval de geest, past zich aan“, aldus EVY CS:GO, streamer, ex-assistentcoach van G2 Esports en gerespecteerde CS:GO-semiprof in de Franstalige scene.

Met zijn “Road to Global” opleiding is EVY niet aan zijn proefstuk toe. We kunnen zo de dominante teams in de online scene, waaronder BiG, Gambit, Heroic en zelfs Na’Vi, kort overlopen.

Het team dat dicht bij de definitie van een online roster aanleunt, is BIG (Berlin International Gaming). Het zweet breekt al enkele jaren uit bij teams als ze het online tegen de Duitse organisatie moeten opnemen, zowel bij qualifiers als bij belangrijke evenementen als Funspark 2020 of cs_summit 6. Over het algemeen vallen hun goede resultaten samen met het online seizoen. BIG behaalde een hogere winrate dan tijdens de vorige offline seizoenen. Zou het comfort voor de spelers een grote rol spelen?

Een ander frappant voorbeeld is Gambit Esports, dat al meer dan een jaar sinds het ontstaan hoge toppen in de esport scheert. De organisatie stond zelfs meerdere maanden op rij aan de top van de HLTV ranking. Een indrukwekkende prestatie, want het team wordt buiten de 27-jarige Hobbit gedragen door jonge spelers: de gemiddelde leeftijd van het team is slechts 20 jaar!

Is het mogelijk dat de jonge spelers meer voordeel putten uit hun comfortzone? Om dat te weten te komen, moeten we hun offline resultaten afwachten. Van wat we al te zien kregen, werd Gambit geëlimineerd aan het begin van de IEM Cologne play-offs. Niet van hun gewoonte, dat kunnen we je verzekeren. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen: misschien lag het ook aan andere factoren, zoals vermoeidheid of een tijdelijke vormdip.

Heroic is het team waarvan de spelers het meeste als onliners bestempeld worden. Met kapitein cadiaN aan het hoofd, is Heroic de tweede grootste Deense organisatie, na Astralis. Ze stegen recent in het klassement, en behaalden net zoals collega’s van Gambit de HLTV top 1. Hun beste periode was het begin van 2020, aan het begin van de lockdown. Heroic overtrof alle verwachtingen en maakte indruk op de gehele CS:GO-scene! Jammer genoeg werd hun coach voor één maand van internationale toernooien geweerd. De organisatie kwam recent terug boven water in een legendarische Bo5 tegen Gambit, die eindigde met een heroïsche clutch van cadiaN.

De clutch van cadiaN tegen Gambit in de finale van de ESL Pro League S13 is nu al legendarisch.

Ook het team van cadiaN is jong. Niet zo jong als Gambit, maar ook zij zouden door hetzelfde proces beïnvloed kunnen worden.

Het laatste team in het lijstje is Na’Vi, of Natus Vincere voor de experts. Het beste team van de CIS-regio (Commonwealth of Independent States). Maar vooral de winnaars van IEM Cologne! Het eerste offline evenement in meer dan een jaar. We verlieten het LAN-circuit na de overwinning van Na’Vi in IEM Katowice aan het begin van 2020. We keren terug van deze hiatus met een nieuwe zege van de Russisch-Oekraïnse organisatie. De recentste overwinning kreeg nog wat extra glans met het nieuwe ace-record van s1mple: vier aces in één toernooi deed niemand hem na, en zo zet hij zijn dominantie nog wat extra in de verf. Hij eindigde zelfs met een hallicunante gemiddelde rating van 1.51.

De grootste vraag is dan ook: hoe heeft Na’Vi het eerste offline toernooi van meet af aan gedomineerd?

Na’Vi profiteert van de recente herstructurering van heel wat teams

Een belangrijke troef van Na’Vi is dat het team al meerdere maanden van een solide organisatie kon genieten. Behalve de komst van B1t vonden er geen roster changes plaats: flamie moest het actieve team verlaten, maar blijft wel op de bank in het geval dat iemand wegvalt. Het team paste zich enorm snel aan aan de Russische speler. Hij komt met een frisheid en interessante nieuwe tactieken voor de dag. Het bewijs was de overwinning van Na’Vi in de Blast Premier: Global Finals. Sindsdien werd er niet aan de formatie gesleuteld, met het oog op de terugkeer naar LAN.

En die opdracht lijkt meer dan volbracht! Zeker gezien de vele transfers in de andere teams: de terugkeer van sommigen, het vertrek van anderen. De meeste CS:GO-teams zijn op z’n minst instabiel te noemen. Al die wijzigingen in de laatste maanden zijn niet eenvoudig te volgen voor de fans.

Tussen al die organisaties domineren Gambit en Na’Vi met rosters die heel weinig veranderd zijn. Dat liet de twee teams toe om zich te concentreren op hun matchen en toernooien – heel wat moeilijker als je als team zelf nog twijfelt. Zo kon Na’Vi, samen met hun ervaring op LAN en als team, de competitie domineren!

Gambit bereidde zich te weinig voor na zoveel online toernooien

Zou Gambit een gebrek aan ervaring gehad hebben? Die vraag hebben we al deels beantwoord, maar het kan niet de enige uitleg zijn, als men kijkt naar FaZe en levende legende olofmeister, die een beter parcours dan de Russen afgelegd hebben. (Olofmeister keerde terug naar het team kort voor het begin van het toernooi).

© ESL – FaZe verraste met een heel mooi parcours tijdens IEM Cologne, een bemoedigend teken voor de Europese teams die bekend staan voor hun prestaties op LAN.

Het klopt dat na de euforie over de recente prestaties van het team, de spelers van Gambit vermoeid zijn. Een heel jaar aan de top van de CS:GO -scene is nooit eenvoudig, zelfs niet voor het beste Astralis.

Langs de andere kant zijn de gewonnen toernooien van Na’Vi lang niet zo talrijk als die van Gambit, omdat zij de focus legden op offline overwinningen. Gambit had een bredere visie: de spelers beschouwden elk toernooi als even belangrijk. Het jonge team wou zich overal bewijzen, terwijl andere teams kozen om enkel naar de grootste toernooien toe te werken.

Iedereen is vrij om zijn eigen strategie te kiezen, maar het is wel Na’Vi dat op kop van het klassement van HLTV staat, na de zege tegen G2 in de finale. Offline resultaten wegen zwaarder door dan online resultaten, die als “eenvoudiger” beschouwd worden, wat vaak ook het geval is.

Om dit dossier af te sluiten: kunnen we echt stellen dat offline resultaten moeilijker te behalen zijn dan online resultaten? Zelfs als bepaalde omstandigheden de eerdere stellingen en argumenten zouden afzwakken, blijft het logisch dat de spelers op LAN meer en moeilijkere obstakels moeten overwinnen. Daarbij komen de reizen en de tijdsverschillen, en de verandering van setup (cruciaal op dit niveau). Een volle arena met je tegenstanders binnen gehoorsafstand zou elke speler nerveus maken. Het comfort van een bootcampkamer of huis is belangrijker dan je zou kunnen denken, maar het biedt geen alternatief voor de reacties en spanning van LAN. De sfeer van een kamer vol met gelach en geschreeuw, van fans van over heel de wereld.

En ja, een heel seizoen dat op het spel staat, kan mentaal zwaar wegen op de spelers. Daar zijn velen het over eens, de vakantie komt dus allesbehalve ongelegen! Het zal de geesten en lichamen wat rust brengen, zodat ze in nog betere vorm naar de komende toernooien kunnen toewerken.

De Spodek Arena is niet hetzelfde zonder de aanwezigheid van pashaBiceps. We hopen dat we hem snel zullen terugzien!

De terugkeer naar het normale leven zal velen van ons kalmeren! Daarom moeten we als voorbeeld dienen voor andere industrieën, om te tonen dat goed georganiseerde LANs nog steeds de beste plaats voor emoties en opmerkelijke prestaties zijn. We moeten wel geduldig blijven, tot grote internationale toernooien opnieuw mogelijk zijn. De online competities zijn nog steeds een goede manier om tegen andere teams te strijden, en kunnen voor verrassingen zorgen voor de grote evenementen, die sneller dan verwacht zullen terugkeren!

Vergeet dus niet om ons te volgen op onze sociale media en hier op Pickx.be/esports, waar je het laatste nieuws over Belgische en internationale esports kan terugvinden.

Copyright afbeelding: 1pvcs & ESL Gaming

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top