Current language: nl

Will Tura, niet voor niets de keizer van het Vlaamse lied

Vanaf deze week loopt Will Tura, Hoop doet Leven in de zalen, een documentaire van Dominique Deruddere over de keizer van het Vlaamse lied. De film schetst een beeld van Will Tura (78) als onvermoeibare werker en zanger. Een rasperformer wiens leven niet altijd over rozen is gegaan, maar die langzaam maar zeker naar de top is geklommen.
Will Tura, niet voor niets de keizer van het Vlaamse lied

© Photonews - Pieter-Jan Vanstockstraeten

Will Tura is erg gesteld op zijn privacy, maar in deze film wordt aan de hand van privé foto- en filmmateriaal voor het eerst een beeld geschetst van de persoonlijke kant van de artiest. Het resultaat is een compromisloos beeld van 's mans rijkgevulde leven dat off screen wordt verteld door Jan Decleir.

De release van de documentaire is voor ons het ideale excuus om de carrière van Will Tura onder de loep te nemen. Wat maakt deze man tot de keizer van het Vlaamse lied?

Het prille begin

Het prille begin

© Photonews

Will Tura werd op 2 augustus 1940 geboren als Arthur Blanckaert in Veurne. Als kind leerde hij piano, drums, mondharmonica en accordeon spelen en toen hij amper negen was, trad hij al op als 'Tuurke Blanckaert, de jodelende cowboy'. Al gauw ontpopte hij zich tot een getalenteerd imitator van Gilbert Bécaud en Nat King Cole. Vanaf zijn vijftiende trad hij als gitarist op met Freddy’s Dansorkest.

In 1957 tekende Blanckaert een platencontract met de grootste Belgische uitgever van dat moment, Jacques Kluger. Zijn eerste singletjes waren vertalingen van Amerikaanse successen zoals Bye Bye Love, maar Kluger stimuleerde zijn pupil ook om zelf liedjes te componeren. Op zijn 18de verjaardag trad hij voor het eerst solo op onder de naam Will Tura. Een jaar later, tijdens zijn legerdienst, volgde zijn eerste tv-optreden in het Amerikaans Theater. Begin jaren zestig nam Jean Kluger, de zoon van Jacques, de taak van producer over. Hij zou de job uiteindelijk vijftig jaar uitvoeren. Het is trouwens ook Jean Kluger die het idee kreeg om een film te maken over het leven van zijn kompaan.

Monsterhit Eenzaam Zonder Jou

Monsterhit Eenzaam Zonder Jou

© Photonews

In 1962 scoorde Will Tura zijn eerste grote hit met Eenzaam Zonder Jou. De single ging 60.000 keer over de toonbank en katapulteerde Will Tura naar het sterrendom. Het nummer werd in 2015 door de luisteraars van Radio 2 nog verkozen tot het beste liedje van Vlaamse makelij en blijft zoveel jaren later hét nummer waarmee Will Tura vereenzelvigd wordt.

Na het succes van Eenzaam Zonder Jou was het hek van de dam. Elke single die Tura uitbracht, en dat waren er twee tot drie per jaar, werd een nummer 1-hit. Denk maar aan Draai dan 797204 (1964), Een Gelukkige Verjaardag (1964), Het Kan Niet Zijn (1969) en Vlaanderen m’n land (1969). Tura componeerde het gros van zijn liedjes zelf, die van tekst werden voorzien door Nelly Byl.

Een ware hitmachine

Een ware hitmachine

© Photonews - Marc Deville

Will Tura groeide uit tot een hitmachine in Vlaanderen en ook na zijn huwelijk met Jenny in 1973 bleef Vlaanderens voormalig meest begeerde vrijgezel populair. Een greep uit zijn bekende hits uit de jaren zeventig: M’n Airhostess (1970), Aan mijn Darling (1971), Omdat ik Vlaming Ben (1977), In Mijn Caravan (1979), ... Het hoeft dat ook niet te verbazen dat Will Tura in 1974 als eerste Vlaamse én Belgische artiest de rocktempel Vorst Nationaal in Brussel liet vollopen.

In de jaren tachtig ging zijn succes gewoon verder en met Hopeloos (1980) scoorde hij ook een eerste hit in Nederland. Andere klassiekers uit die periode zijn El Bandido (1981), Vergeet Barbara (1984) en Ik Mis Je Zo (1984).

Zijn doorbraak in Nederland werd gek genoeg eerder tegengehouden door een Rotterdams bedrijf met het telefoonnummer 797204. Omdat de gelijknamige hit van Will Tura voor extra telefoontjes zorgde, trok de directeur naar de rechter om het nummer te laten verbieden.

De grootste fan van de Rode Duivels

De grootste fan van de Rode Duivels

In 1982 mocht Will Tura het officiële WK-lied maken en dat werd een meezinger van formaat. De Rode Duivels gaan naar Spanje werd in de studio trouwens gewoon meegezongen door Jan Ceulemans, Jean-Marie Pfaff, Eric Gerets, Walter Meeuws en co. Vier jaar later deed Will Tura dat kunstje nog eens over met De Rode Duivels gaan naar Mexico met een licht aangepaste tekst. En in 1990 was het opnieuw prijs met De Rode Duivels gaan naar Rome!

Turalura, rockers zingen Tura

Turalura, rockers zingen Tura

© Humo

In 1990 werd de vijftigste verjaardag van Will Tura gevierd met een openluchtconcert in Veurne. Ook de media besteedde veel aandacht aan zijn verjaardag. Het weekblad Humo nam het initiatief voor het album Turalura nadat de groep Noordkaap op Humo’s Rock Rally met succes Arme Joe gecoverd had. Artiesten als Soulsister, Jo Lemaire, The Scabs, Dani Klein en Raymond Van Het Groenewoud werkten mee en toonden zo hun appreciatie voor de keizer van het Vlaamse lied. Exact twintig jaar later kwam er trouwens een tweede editie waaraan onder andere Arid, Daan, Triggerfinger en Arno meewerkten.

Boost dankzij Tien om te Zien

Boost dankzij Tien om te Zien

© Photonews - Frank Abbeloos

Wanneer de eerste Vlaamse commerciële zender VTM in 1989 startte met Tien om te Zien betekende dat een boost voor heel wat Vlaamse artiesten. Ook Will Tura profiteerde daarvan met hits als Mooi, ’t Leven is Mooi (1989), De Noorderwind (1990), Hoop doet Leven (1992), Boven de Wolken (1993) en Hemelsblauw (1994). Dat laatste lied stond maar liefst dertien weken op nummer 1 in Tien om te Zien en stond een half jaar in de Vlaamse top tien. De muziek van dit nummer schreef hij trouwens al in 1984 voor Digno Garcia onder de titel La luna de Asuncion.

Van alle markten thuis

Van alle markten thuis

© Photonews - Van Groenderbeeck

Will Tura beperkte zich in zijn carrière zeker niet alleen tot de Nederlandse popmuziek. In 1984 maakte hij een Nederlandstalig album met Elvis Presley nummers, opgenomen in Nashville met Elvis’ legendarische begeleidingsgroep. In 1991 zong hij Met Rock ’n Roll in Mijn Hart en in 1992 verraste hij met het West-Vlaamse rapnummer Moa ven toh. In datzelfde jaar trad hij voor het eerst op met een symfonieorkest in Vorst Nationaal: Tura in Symfonie. In 1999 legde hij zich dan weer toe op een gospeltournee. De countrymuziek sijpelt door in zijn hit Kom doe de Line Dance (2000). Met zijn album Onvergetelijk /Unforgettable uit 2009 nam hij de mensen mee naar de tijd van Frank Sinatra, Dean Martin en Nat King Cole.

Indrukwekkend op de begrafenis van koning Boudewijn

Indrukwekkend op de begrafenis van koning Boudewijn

© Photonews

In 1988 werd Will Tura voor het eerst in privé-audiëntie ontvangen door koning Boudewijn. De gedachtewisseling met de majesteit beschouwt hij nog altijd als een hoogtepunt uit zijn leven. De zanger was dan ook vereerd toen hij tijdens de begrafenisplechtigheid van Boudewijn op 7 augustus 1993 mocht zingen. Met Ik Mis Je Zo en Hoop doet Leven ontroerde hij alle Belgen en koningin Fabiola in het bijzonder. Het laatste nummer zong hij op de uitdrukkelijke vraag van koningin Fabiola, die iets hoopgevends wilde horen.

"Dat was zo bijzonder. Ik heb er mijn hart en ziel ingelegd maar de echte emotie die kwam achteraf. Toen werd het me te veel", vertelde hij twintig jaar later bij VTM Nieuws. Bij de begrafenis van koningin Fabiola in 2014 mocht hij het nummer trouwens andermaal brengen in de kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele in Brussel.

Feestvarken

Feestvarken

© Photonews - Kris Van Exel

In 2007 vierde Will Tura zijn vijftigjarige carrière met twee symfonische concerten met het Vlaams Radio Orkest in Vorst Nationaal, waarmee hij ook een best of-album opnam. Drie jaar later werden allerlei initiatieven genomen naar aanleiding van zijn 70ste verjaardag. Zijn dochter Sandy Blanckaert publiceerde een biografie over hem, waarin de lezer een genuanceerd beeld krijgt van wie Will Tura werkelijk is. In de Ethias Arena werd een volksfeest gehouden met zeventig hits van Will Tura, gebracht door zeventig artiesten en muzikanten. In de Ancienne Belgique werd dan weer een Turalura-concert gehouden waarin de zanger als eregast ook meezong. Voor zijn 75ste verjaardag gaf Will Tura opnieuw een groots verjaardagsconcert op de Grote Markt van Veurne.

Tal van onderscheidingen

Tal van onderscheidingen

© Photonews

Will Tura maakte meer dan zestig albums (148 als je de live- en verzamelalbums meetelt), schreef 500 liedjes en scoorde honderd nummer 1-hits. Geen wonder dat hij onderscheidingen lijkt te verzamelen!

Tura is ereburger van Veurne én Kampenhout en werd in 1995 benoemd als cultureel ambassadeur voor Vlaanderen. Hij won de MIA voor beste populaire artiest in 2011 en de Lifetime Achievement Award in 2016. In de jaren negentig won hij drie keer op een rij Het Gouden Oog in de categorie beste zanger.

Zijn nummers Eenzaam Zonder Jou en Het Kan Niet Zijn werden opgenomen in de Eregalerij van de Vlaamse klassiekers van Radio 2. Zijn nummer Ik Mis Je Zo won in 2007 de wedstrijd Zo is er maar één op Eén in een versie van Udo. Daarnaast werd hij in 2001 geridderd door Albert I en kreeg hij de gouden erepenning van het Vlaams Parlement in 2007.

Musical 40-45

Musical 40-45

© Photonews - Joel Hoylaerts

In 2016 bracht Will Tura zijn voorlopig laatste album uit, Klein Geluk. Maar dat wil niet zeggen dat hij sindsdien stil zat. Zo componeerde hij samen met Steve Willaert de muziek voor de musical 40-45 van Studio 100, die dit najaar in première zal gaan. Willaert en Tura kennen elkaar al 32 jaar en vormen een sterke tandem.

"Toen Gert Verhulst mij vroeg om de muziek voor 40-45 te schrijven, heb ik geen moment getwijfeld. Ik koester al langer de droom om ooit een musical te schrijven. Samen met Steve Willaert ben ik eraan begonnen. Noot voor noot hebben we geprobeerd om muziek te bedenken die het verhaal en de heftige emoties van 40-45 vertellen. De muziek voor deze voorstelling moet het publiek raken, in alle facetten", aldus Will Tura tijdens de persvoorstelling. Een reden te meer om naar dit spektakelstuk te gaan kijken!

Tickets en info over deze musical vind je hier.

Top