Hoe M83 (Pukkelpop) naar een crescendo groeide

Pukkelpop | Een van de iets minder bekende, maar daarom niet minder interessante namen op de affiche van Pukkelpop dit jaar, is de Franse band M83. Het dromerige project draait rond multi-instrumentalist Anthony Gonzalez, die zich stevig liet beïnvloeden door de muziek van de jaren 80. Dit is hoe hij zijn typerende geluid en zijn publiek vond.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Anthony Gonzalez had als tiener een groot voetbaltalent, maar een ernstige blessure maakte vroegtijdig een einde aan zijn sportieve carrière. Hij heroriënteerde zich naar de muziek als tiener en samen met jeugdvriend Nicolas Fromageau speelde hij vooral postrock. Toen Gonzalez 17 jaar was, kocht hij zijn eerste synth om er een demo mee op te nemen. Verschillende labels waren geïnteresseerd om hem een contract aan te bieden, dus klopte de jongeling opnieuw aan bij Fromageau. Ze noemden hun project M83, naar het gelijknamige spiraalvormige sterrenstelsel. Van die allereerste demo bestaan afbeeldingen, maar die is nergens te beluisteren.

Gonzalez was nog student toen de eerste langspeler van M83 (met de titel ‘M83’) in 2001 verscheen. Daarmee schopte het duo het niet erg ver. De tweede, ‘Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts’ uit 2003, deed het een pak beter, al duurde het even voor het album goed en wel ontdekt werd. De Amerikaanse muzieksite zou ‘Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts’ in 2009 op hun lijst van de 200 beste albums van de jaren 2000 plaatsen, ook al scoorde M83 er bij de release geen echte hit mee.

Na de release van het tweede album besloot Fromageau ermee op te houden. Hij richtte zijn eigen band, Team Ghost, op. Gonzalez zou zich nadien door een wisselende bezetting van muzikanten laten omringen, afhankelijk van de noden van het project waar hij dan aan werkte.

Steeds sfeervoller

Gonzalez beitelde verder aan zijn muziek met het nieuwe album ‘Before the Dawn Heals Us’ (2005). Zijn liefde voor ambient muziek kon hij kwijt in een nevenproject, ‘Digital Shades Vol. 1’ (2007), dat bedoeld was als het eerste van een reeks abstracte ambient soundscapes. Een tweede volume is er tot nu toe echter nog niet uitgekomen, het ziet ernaar uit dat Gonzalez zijn liefde voor ambient liever in de andere muziek van M83 stortte.

Ook het volgende album, ‘Saturdays = Youth’, was bepalend voor het geluid van M83. Gonzalez zat namelijk in de studio met Ken Thomas, die onder andere verschillende albums van postrockgroep Sigur Rós en Depeche Mode-zanger Dave Gahan produceerde. Dankzij die verschillende invloeden en experimenten van Gonzalez werd het geluid van M83 steeds filmischer, sfeervoller, nostalgischer en conceptueler.

De weg naar de top

Het filmische aspect van M83 leidde ertoe dat Gonzalez gevraagd werd om de soundtrack te componeren van de film ‘L’Autre Monde’ van Gilles Marchand (2010). De soundtrack werd goed onthaald, maar Gonzalez was zelf niet tevreden met het resultaat. “A shitty soundtrack for a shitty movie”, zou hij het later noemen. Hij stortte in een depressie en sloot zich even af van de wereld.

In 2011 keerde Gonzalez terug naar het publieke toneel. Zijn donkere gemoedstoestand had hem creatief gestemd en hij had genoeg nummers klaar om een dubbelalbum uit te brengen, iets dat naar zijn zeggen al lang op zijn verlanglijstje stond. Gonzalez dook de studio in, en bracht zijn grootste succesplaat tot nu toe uit: ‘Hurry Up, We’re Dreaming’. Het werd een eclectische plaat vol ambient, gelaagde synths, wanhoop en absurde teksten. Maar ook met een hit die de wereld rond zou gaan: ‘Midnight City’. Ineens was M83 geen kleine vis meer. Pitchfork noemde ‘Hurry Up, We’re Dreaming’ het derde beste album van 2011 en ‘Midnight City’ het beste nummer van het jaar.

Bezwerend

Het kon nadien niet op voor M83. Gonzalez werd om de haverklap gevraagd om filmsoundtracks te componeren (hij schreef de muziek voor de films van zijn broer Yann, maar bijvoorbeeld ook voor de blockbuster ‘Oblivion’ met Tom Cruise) en zijn muziek werd talloze keren gebruikt in films en series. De nieuwe populariteit leidde ertoe dat de eerste drie albums opnieuw uitgebracht werden, want fysieke kopieën werden aan woekerprijzen online verkocht.

M83 bleef in de jaren sindsdien nieuwe muziek maken en experimenteren, maar het hoogtepunt van ‘Hurry Up, We’re Dreaming’ kon de band tot nu toe niet evenaren. M83 blijft echter een graag geziene gast op tal van festivals. Hun bezwerende shows brengen het publiek steevast in hogere sferen.  

M83 staat op vrijdag 18 augustus om 19u45 in de Marquee op Pukkelpop. Volg het beste van Pukkelpop en de hoogtepunten van andere festivals op pickx.be!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top