De Pride van Susan from Grindr: “De media weten nog niet hoe ze met drag moeten omgaan”

Films | “Queerness zit niet alleen in same sex relationships, maar ook in het doorbreken van andere taboes”. Dat zegt Jérôme Depriestre (hij/hem), op het podium beter bekend als dragqueen Susan from Grindr (zij/haar), een van de oprichters van het dragcollectief House of Lux en derde in het eerste seizoen van ‘Drag Race Belgique’. Naar aanleiding van Pride month sprak Pickx met de performer achter Susan.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Eerst en vooral: wat betekent drag voor jou?

Jérôme Depriestre: “Voor mij gaat het over de performance. Het is een soort theater waarbij ik dans, presentatie, humor en improvisatie kan combineren. Er zijn ook queens die het doen voor de make-up of de mode, of die graag met een merk samenwerken. Dat neem ik er graag bij, maar mijn hart ligt bij de performance.”

House of Lux werd opgericht in 2018. Hoe is dat begonnen?

Jérôme: “We hebben toen impulsief besloten om een show op te voeren in intieme kring, voor vrienden en kennissen. We waren geïnspireerd door ‘RuPaul’s Drag Race’. Exact vijf jaar geleden hebben we onze eerste show gespeeld in Gentbrugge, en de opkomst was veel groter dan verwacht. Al snel kwam er veel vraag en zo zijn we erin gerold. We waren de eersten van een nieuwe, jonge generatie dragqueens. Het is gek om te zien hoeveel er in die vijf jaar veranderd is. Met het collectief hebben we al zoveel mooie kansen gekregen.”

Susan from Grindr is heel creatief, nostalgisch en hilarisch. Hoe is ze ontstaan?

Jérôme: “In het begin zag ik haar als androgyn, een beetje als Annie Lennox, Boy George of Madonna. Maar ze is ook heel theatraal en “Broadway”, zoals Barbra Streisand. Ze is een combinatie van die tegenpolen. Welke kant het meest naar buiten komt, hangt af van de context van dat moment. Ze wordt vaak Tante Susan genoemd. Dat past bij haar: de grappige en theatrale oudere vrouw.”

Hoe voelt het om haar tot leven te wekken en zo een connectie te hebben met je publiek?

Jérôme: “Dat voelt goed, maar soms voel ik ook dat die connectie er minder is. Het blijft zoeken. Op 4 mei speelden we bijvoorbeeld een show in het MSK in Gent. Bij de eerste helft vond ik dat ik het publiek niet mee had en dat ik nog te veel Jérôme was. Pas in de tweede helft was ik helemaal in mijn element en had ik het publiek in de hand. Het is een lang proces, dus het voelt heel fijn om dat dan toch te bereiken.”

De lach en de traan

Hoe verloopt de voorbereiding? Vertrek je vanuit een song, een choreografie of een outfit?

Jérôme: “De outfit volgt meestal pas op het einde. Meestal vertrek ik vanuit een nummer of een mood. Dan denk ik na over het verhaal dat ik eraan wil breien. Soms moet ik kiezen tussen een narratief of een vibe, en of er al dan niet een boodschap in moet. Belangrijk is om niet gewoon een nummer te brengen, maar om de aandacht van de mensen vast te houden. Dat gebeurt met kleine dingen, en is het resultaat van eindeloos repeteren. Pas dan kijk ik naar de outfit, of ik iets moet kopen of maken, en hoe ik met een eventuele outfitwissel kan spelen.”

Heb je een favoriete performance?

Jérôme: “Dat verandert, maar op dit moment is dat een performance die ik heb gecreëerd met actrice, zangeres en cabaretière Valentina Tóth. In januari hebben we samen de voorstelling ‘De Lach en de Traan’ gemaakt. Daarin zingt Valentina live terwijl ze piano speelt waarop ik lipsync. Op een bepaald moment draaien we de rollen om en zit ik zelf achter de piano. Daarin kan ik alles kwijt: het theatrale, de comedy, de zang en piano… Daarom is het nu een van mijn favorieten. In het najaar brengen we die voorstelling wellicht nog, maar we moeten nog een datum vastleggen.” 

Je bent derde geworden in het eerste seizoen van ‘Drag Race Belgique’, dat werd uitgezonden op de RTBF. Hoe kijk je terug op die ervaring?

Jérôme: “Voor mij was dat heel positief, deels ook omdat ik ver ben geraakt (lacht). Ik heb wel het gevoel dat ik mezelf heb overtroffen. Ik was ook vrij om te doen wat ik wilde, ik werd niet in een bepaalde richting geduwd, wat in het tv-landschap wel kan gebeuren. Soms was het stresserend en op sommige dagen wilde ik naar huis, maar uiteindelijk was het een fijne ervaring. Ik heb een goede band gevormd met de andere queens.”

Je hebt ongetwijfeld veel positieve reacties gekregen.

Jérôme: “Zodra het afgelopen was, kreeg ik enorm veel berichten van mensen die vonden dat ik tot het einde mezelf was gebleven. De reacties van sommige mensen verbaasden me ook echt, sommigen zeiden dat ze zichzelf beter leerden kennen door de show. Ik was heel ontroerd. Het was soms ook wel vreemd dat kijkers het gevoel hadden dat ze me persoonlijk kenden door het programma. Maar het blijft tv natuurlijk.”

Heeft het programma je nieuwe fans opgeleverd?

Jérôme: “Sowieso. In Vlaanderen heeft het programma niet zo’n grote golf veroorzaakt, maar hier had ik al een naam in de scene door House of Lux. Maar kijkers uit Frankrijk, Wallonië en de Verenigde Staten leerden me kennen. Leuk, want dat publiek kon ik anders maar moeilijk bereiken. In november ben ik naar Brussel verhuisd. Bij mijn eerste shows daar merkte ik dat velen me nog niet kenden, maar dat is nu volledig veranderd.”

Inspiratie

Wie zijn jouw persoonlijke inspiraties?

Jérôme: “Enerzijds jaren 80-figuren zoals Annie Lennox, Boy George en David Bowie. Anderzijds zijn er Barbra Streisand, Patti LuPone en Bernadette Peters. Jinkx Monsoon belichaamt dan weer alles wat ik wil bereiken met drag. Zij heeft onewomanshows met zelfgeschreven nummers, verschillende rolletjes, humor… Ze heeft een zachte kant en totaal geen kennis van mode (lacht). Ze weet dat ze daar minder goed in is en dat ze dus vooral een goede performance moet neerzetten. En dat is exact hoe ik naar drag kijk. Zij is een groot voorbeeld voor me. Tijdens mijn jeugd was Koen Crucke een rolmodel.”

Welke queer films of series hebben een grote indruk op je nagelaten?

Jérôme: “De serie ‘Glee’. Op het vlak van acteerprestaties en verhaallijn vind ik dat nu een verschrikkelijke serie, maar in mijn jeugd was dat een introductie in Broadway en muziektheater, en er zat nog eens een queer verhaallijn in ook. Qua films denk ik onder andere een ‘Call Me By Your Name’, al is daar sindsdien wat kritiek op gekomen waar ik me deels in kan vinden. Die relatie is eigenlijk heel toxisch, maar ik vond het wel een heel mooie film. Meer niche is ‘Shortbus’, een film over seksuele vrijheid die een groep queer personen volgt in new York. Die film is vaak expliciet en doorbreekt heel wat taboes. Dat pushte me om seksueel vrijer te zijn. Voor mij zit queerness niet alleen in same sex relationships, maar ook in het doorbreken van andere, vaak seksuele, taboes.”

Hoe zijn de media de laatste jaren al geëvolueerd en wat kan er volgens jou nog beter?

Jérôme: “Er is nog veel werk. Dat ligt niet per se aan België, want het is in veel landen zo, maar elke keer dat er een stap vooruit gezet wordt qua representatie en zichtbaarheid, worden er ook weer twee stappen achteruit gezet. We kunnen eindeloos praten over het belang van Pride, voornaamwoorden, trans issues, wat drag betekent… maar toch wordt het nog steeds gereduceerd tot iets waar het eigenlijk niet over gaat. Dankzij ‘Drag Race’ sta ik nu op een soort shortlist om in programma’s te verschijnen, maar ik heb het gevoel dat ze in de media nog niet goed weten hoe ze met drag moeten omgaan of wat ze ermee kunnen doen. Geef me gerust een gastrol in ‘Thuis’ (lacht)! In ‘De Slimste Mens’ zat ook nog nooit iemand die drag doet. Daar mogen ze me gerust voor bellen!”

We geven de boodschap door!
Mocht Susan in een film of sitcom meespelen, welke zou dat dan zijn?

Jérôme: “Mijn favoriet serie is ‘Schitt’s Creek’. Moira Rose is zo inspirerend op het vlak van een personage opbouwen. Dus eender waar zij in speelt wil ik absoluut meedoen. Anderzijds zijn er series zoals ‘Sex Education’ waarin queerness een groot platform krijgt. Maar ook daar is nog geen dragqueen in voorgekomen. Daar mogen ze me ook wel voor uitnodigen.”

Sterk verweven

Welke tip zou je geven aan iemand die drag wil proberen?

Jérôme: “Ga naar veel shows kijken en leer hoe de scene in elkaar zit. Durf te vragen, maar durf ook zelf iets uit te proberen en misschien te mislukken. Hoe meer je probeert, hoe meer mensen je leert kennen en hoe sneller je een netwerk opvouwt dat je helpt groeien. De grootste fout van dragqueens is om online te pronken voor iemand je gezien heeft. De community is sterk verweven, dus we hangen sterk aan elkaar.”

Welke datums moeten we in onze kalender blokkeren om jou aan het werk te zien?

Jérôme: “Het belangrijkste nu was Pride, waar ik een hele dag mocht hosten in de straat van ‘The Crazy Circle’, samen met Blanket La Goulue. Daar probeerde ik terug te gaan naar hoe Pride vroeger was, geen kleurrijke parade, maar een protest. Daarnaast ga ik een week optreden tijdens een gay cruise met andere dragqueens. Ik sta op Milkshake Festival in Amsterdam (28 juli), het grootste queer festival van Noord-Europa, met House of Lux. En het grootste evenement op mijn planning tot nu toe is de RuPaul's Drag Race Werq The World Tour die op 9 november plaatsvindt in de Lotto Arena. Samen met Athena Sorgelikis en Drag Couenne van Drag Race Belgique verzorg ik het voorprogramma ! 

Genoteerd! En we onthouden: Pride is a protest en Susan from Grindr is multi-inzetbaar!

Volg Susan from Grindr op sociale media om op de hoogte te blijven van haar optredens.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top