‘Battleship’ (VTM 3): waarom de blockbuster met Rihanna een kassaflop werd

Films | Vanavond zendt VTM 3 ‘Battleship’ uit, een spetterende actiefilm uit 2012 uit de koker van Peter Berg waarin de Amerikaanse marine het opneemt tegen een buitenaardse oorlogsvloot met kwaadaardige bedoelingen. ‘Battleship’ kon pers en publiek niet overtuigen en ging de geschiedenis in als een notoire kassaflop. Pickx zocht uit waarom.

Door Pickx

Deel dit nieuws

‘Battleship’ is veel meer dan het zoveelste gevecht op leven en dood tegen meedogenloze aliens. De film, losjes gebaseerd op het populaire spelletje zeeslag, staat bol van de visuele effecten en explosieve actie. Spanning en actie gegarandeerd in deze film, die bulkt van het acteertalent. Zo passeren onder meer Taylor Kitsch, Alexander Skarsgård en Liam Neeson de revue. Maar ‘Battleship’ markeert ook het échte acteerdebuut van popzangeres Rihanna (in de komedie ‘This Is The End’ uit 2013 had ze al een bijrolletje als uitvergrote versie van zichzelf).

Het budget voor ‘Battleship’ was een gigantische 209 miljoen dollar, uiteindelijk moest Universal Pictures een verlies van 83 miljoen dollar in de boeken noteren, voornamelijk door de tegenvallende ticketverkoop. Wereldwijd bracht de blockbuster 303 miljoen dollar in het laatje.

Universal pompte een bom geld in dure marketing rond de film. Naast de traditionele reclame-uitgaven werkte de filmstudio samen met tientallen bedrijven, waaronder Coca-Cola, Kraft, Subway, en Nestlé, waarbij de multinationals meer dan 50 miljoen dollar uitgaven om hun producten aan de film te koppelen.

Verklaringen voor de flop

De recensies waren vernietigend, terwijl ‘Battleship’ het in de bioscoop moest opnemen tegen ‘The Dictator’ en ‘What to Expect When You're Expecting’. In zijn derde weekend zou het directe concurrentie krijgen van het immens populaire ‘The Avengers’: de release viel dus op een ongelukkig moment. ‘Battleship’ opende met een ticketopbrengst die ver beneden de verwachtingen lag: 25 miljoen dollar. Toen ‘Men In Black 3’ dan nog eens op het witte doek verscheen, was het kalf al helemaal verdronken.

Waarom ‘Battleship’ op z’n bek ging in de box-office, daar bestaan verschillende theorieën over: de bikkelharde concurrentie van véél betere blockbusters in franchises die hun waarde al bewezen hadden, een gebrek aan publiekstrekkers in de cast (Taylor Kitsch is bezwaarlijk een filmster te noemen, net als Rihanna) of de laatste, meest voor de hand liggende verklaring: de film was gewoon niet goed. ‘Battleship’ werd door critici met de grond gelijk gemaakt, terwijl ‘The Avengers’ lovende kritieken kreeg. Het succes van een film hangt af van meer dan alleen een groot marketingbudget en speciale effecten. Het vereist eerlijke, positieve, enthousiaste mond-tot-mondreclame. En een sterke film aan de basis.

En Rihanna? Die acteerde vrolijk verder. Zo verscheen ze vijf jaar later in een andere beruchte kassaflop: de blockbuster ‘Valerian and the City of a Thousand Planets’ van Luc Besson. Ook speelde ze toen in twee afleveringen van de tv-reeks ‘Bates Motel’, een jaar later had ze een bijrol in de misdaadkomedie ‘Ocean's 8’. In 2019 volgde haar eerste hoofdrol: in de Amazon-film ‘Guava Island’ – geproduceerd door Childish Gambino.

Bekijk ‘Battleship’ vanavond om 20u35 op VTM 3 of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top