‘Conversations with Friends’: dit zijn de grootste verschillen tussen de serie en de roman van Sally Rooney

Films | Vanaf zondag 2 oktober kan je op Canvas kijken naar ‘Conversations with Friends’. De reeks volgt op het succesvolle relatiedrama ‘Normal People’. Opnieuw lieten de producenten zich inspireren door het werk van auteur Sally Rooney. Maar waar zitten de verschillen tussen de reeks en het boek? Pickx zocht het voor je uit.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Het verhaal van ‘Conversations with Friends’ gaat over Frances, gespeeld door debutante Alison Oliver. De jonge twintiger woont in Dublin en studeert aan het befaamde Trinity College, net als haar beste vriendin en vroegere lief Bobbi (Sasha Lane, 'American Honey'). De twee treden ook samen op als voordrachtskunstenaars. Bij een van die optredens ontmoeten ze Melissa (Jemima Kirke, 'Girls'), een schrijfster van ergens in de dertig die nogal onder de indruk is van hun act, maar misschien nog wel meer van de flamboyante Bobbi. Ze maken ook kennis met Nick (Joe Alwyn, 'Stars at Noon'), acteur en echtgenoot van Melissa.

Er hangt iets in de lucht tussen Melissa en Bobbi, maar het klikt vooral goed tussen Nick en Frances, hoewel die normaal niet op mannen valt. De twee beginnen een relatie, maar die wordt bemoeilijkt door de loyauteit van Frances tegenover haar buddy Bobbi en de band tussen Nick en Melissa.

Oppervlakkiger

In tegenstelling tot het boek, zijn de gesprekken tussen de personages in de reeks oppervlakkiger. Er wordt in de serie niet gesproken over de katholieke kerk, politiegeweld, de kloof tussen mannen en vrouwen… Wel gaat het over hoe de personages elkaar leerden kennen, wat ze beleven op school en waar ze vandaan komen. Dat ‘Normal People’ zo veel lof oogstte, inspireerde de producenten ongetwijfeld. Ook in de opvolger van de serie krijgen we vaak kortere conversaties te zien met minder grote maatschappelijke thema's.

Het is opvallend dat se serie de naam ‘Conversations with Friends’ kreeg, maar dat de personages amper tot diepe gesprekken komen. Het doet de schrijfster van het boek eigenlijk weinig eer aan. Het vermogen om realistische en sterke dialogen te schrijven, was eigenlijk net een van haar sterkste punten.

On- en offline communicatie

Een van de andere grote verschillen tussen de roman en de serie, is de basis van de relatie tussen Frances en Nick. Terwijl Rooney in haar boek schreef dat de twee elkaar leerden kennen via informele emails, is dat in de serie van twaalf afleveringen helemaal niet het geval. Volgens de schrijfster legden de twee de basis van hun relatie online, terwijl Frances in de derde aflevering tegen Nick zegt dat ze “eigenlijk praktisch niks weet” over hem. 

De keuze van de regisseur en scriptschrijver zorgt voor een bizar contact tussen de twee, want in tegenstelling tot het boek lijkt hun relatie nu vooral gebaseerd op uiterlijke aantrekkingskracht. In het boek blijkt dat de twee eigenlijk enorm gefascineerd zijn door elkaars innerlijk, daar ze elkaar nog nooit hadden ontmoet.

Politieke thema’s

Terwijl we eerder al schreven dat de gesprekken tussen de personages oppervlakkiger verlopen, moeten we ook toegeven dat andere zware thema’s in de reeks niet voorkomen. In de roman geeft Frances van bij het begin toe dat ze een echte communiste is. Doorheen het verhaal ontdekt de lezer wat er gebeurt wanneer ze als 21-jarige communiste een relatie krijgt met een rijkere, getrouwde man die ook nog eens elf jaar ouder is. Zeker wanneer haar vader met een alcoholprobleem haar schoolkosten niet meer betaalt en haar minnaar die kosten begint te betalen, krijgt de kijker een bijzondere dynamiek te zien. Het levert meer dan eens erg fascinerende gesprekken op. 

Helaas krijgen we die in de serie niet te zien, want al van bij het begin doet Frances afstand van haar communistische overtuiging. Wanneer Nick vraagt naar haar politieke voorkeur, zegt ze dat ze geen toegewijde communist is. In het boek vertelt Frances dat ze “het kapitalisme wil vernietigen”, waarop Nick zegt dat hij eigenlijk een Marxist is. Hij vraagt dan ook aan zijn minnares om geen oordeel te vellen over het feit dat hij een huis bezit. Opnieuw merken we dat de serie veel minder zware, diepe en maatschappelijke thema’s aan bod laat komen, terwijl dat in de roman wel het geval is.

Maar waarom moet je de serie dan toch bekijken? Hoewel het verhaal en de relaties tussen de personages veel minder complex zijn, slaagt de serie er toch in om de personages en relaties op een andere manier in te vullen. De regisseur doet dat op een manier waarop dat onmogelijk zou zijn in de roman, vandaar dat er dus zeker ook positieve aspecten zijn aan de serie ‘Conversations with Friends’. 

Bekijk ‘Conversations with Friends’ vanaf zondag 2 oktober om 22u op Canvas of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. 

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top