Komen pay-to-win skins naar CS:GO?

Esports | Deze week wees een Twitter-gebruiker op een nogal belangrijke ontdekking in de source code van Counter-Strike: Global Offensive. Volgens zijn bevindingen zouden sommige skins en player models een veel kleinere hitbox hebben dan andere, waardoor ze een voordeel hebben in het spel.

Door Proximus

Deel dit nieuws

De gaming community is het erover eens dat het pay-to-win-karakter van een videospel – waarbij men kan betalen om een voordeel te verkrijgen in het spel zelf – moeilijk te rijmen valt met een competitief circuit. In de titels met de meest ontwikkelde esports, zoals League of Legends of Counter-Strike, geven de cosmetics, of ze nu te koop zijn of gratis, doorgaans geen voordeel aan degene die ze gebruikt… Of zo lijkt het toch.

Er werd namelijk een nogal bijzondere ontdekking gedaan door gebruiker Ansimist, die hij op Twitter plaatste. Tijdens het onderzoeken van de source code van Counter-Strike viel het hem op dat de hitboxes – het gebied van waaruit een element in het spel reageert op andere delen van het spel – van sommige agents veel kleiner waren dan andere.

De hitboxes van de verschillende lichaamsdelen van een agent – © HLTV

Hij illustreert dit met het verschil in volume tussen het SAS-model en de agents uit de The Professionals-reeks. Ansimist wijst erop dat er een volumeverschil van bijna 16,75% bestaat tussen de twee hitboxes. Zoals hij laat zien in een video die hij op het sociale netwerk plaatste, is de SAS daardoor makkelijker te elimineren.

Het probleem is dat het SAS-model gratis in het spel aanwezig is, en zelfs standaard wordt gebruikt op maps als Inferno of Mirage. Aan de andere kant zijn sommige agents met kleinere hitboxes alleen beschikbaar door ze te kopen – de skins zijn sinds 2019 in het spel beschikbaar. Vanwege de post op Twitter zijn de prijzen van sommige skins gestegen door de toegenomen vraag.

Volgens hem ligt het ontwikkelingsproces van de skins aan de oorzaak van deze verschillen. Het lijkt er namelijk op dat alle skins van dezelfde reeks allemaal gebaseerd zijn op één gemeenschappelijk model. Dat model zou door de ontwikkelaars vanaf nul gecreëerd zijn, zonder gebruik te maken van de eerder gemaakte skins. Die methode zou de soms opmerkelijke verschillen in grootte tussen bepaalde agents kunnen verklaren. De verschillen in omvang zouden mogelijk zijn gemaakt door de “Reanimated” update, die verscheen op 15 september 2015. In deze update hebben de ontwikkelaars verschillende parameters aangepast om de animaties van de bewegingen van de spelers realistischer te maken.

Gezien het grote aantal skins is het onwaarschijnlijk dat Valve het probleem zal verhelpen door alle eerder uitgebrachte cosmetica opnieuw te ontwerpen.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top