Dustin Hoffman: een vlijtige tachtiger die allesbehalve aan zijn pensioen denkt
Op maandag 8 augustus wordt Dustin Hoffman 85 jaar. De tweevoudige Oscarwinnaar, door Robert De Niro ooit omschreven als “een acteur met het gezicht van de alledaagse man die het hartverscheurende menselijke belichaamt”, geldt al sinds het einde van de jaren zestig als een echt Hollywoodicoon. Een kort portret en een overzicht van zijn meest opmerkelijke rollen.
Door Pickx
Deel dit nieuws
The Graduate
Dustin Hoffman brak door in het Hollywood van de jaren zestig op het moment dat het oude studiosysteem er op de schop ging en plaats ruimde voor New Hollywood, een beweging van een nieuwe generatie filmmakers die op zoek ging naar een nieuwe, meer vrije manier van film maken. Een van de exponenten van die door de culturele revolutie geïnspirteerde beweging was Mike Nichols. De gewezen theaterregisseur werd na zijn baanbrekende film ‘Who’s Afraid of Virginia Woolf?’ zelfs uitgeroepen tot de nieuwe Orson Welles. En het was Nichols die Hoffman zijn eerste echte kans gaf als filmacteur met ‘The Graduate’ (1967), een geweldige satire over de generatiekloof.
Hoffman speelt de rol van Benjamin Braddock, een verwarde, pas aan de universiteit afgestudeerde jongeman die valt voor een oudere, getrouwde vrouw (Anne Bancroft). Het leidde meteen tot Hoffmans doorbraak in Hollywood, al was Hoffman op dat moment een vat vol twijfels. De acteur worstelde met zijn uiterlijk (Hoffman heeft een stevige neus) en twijfelde aan zichzelf, ook omdat hij zich met zijn 30 jaar eerst te oud vond voor de rol. Bovendien was Hoffman een typisch product van de New Yorkse Lee Strasberg-school, een van de belangrijkste promotoren van method acting – Hoffman werd in het begin van zijn carrière niet voor niets een “screen changeling” genoemd, een acteur die er niet alleen van film tot film anders uitzag, maar zelfs van scène tot scène. Net Hoffmans talent voor improvisatie en al of niet gespeelde onhandigheid overtuigde Nichols om hem voor de rol te casten. Een gok die goed uitdraaide, want 'The Gruaduate' leverde Hoffman een Oscarnominatie als Beste Acteur op.
Midnight Cowboy
Hoffman had het in het begin moeilijk met die nieuwe sterrenstatus. Meer nog: aan de vertolking van Benjamin Braddock hield hij uiteindelijk slechts 4.000 dollar over, de reden waarom hij in zijn woonplaats New York ook een werkloosheidsuitkering aanvroeg. Wie nu dacht dat Hoffman zich op makkelijke, vet betaalde filmprojecten zou gaan storten waarin hij innemende types zou vertolken, heeft het mis. In ‘Midnight Cowboy’ (1969) kruipt hij in de huid van Ratso Rizzo, een zowel afstotende als charmante New Yorkse oplichter. De film volgt Joe Buck (Jon Voight), een jonge Texaan die het in de Big Apple verkleed als een rodeo-cowboy als mannelijke prostituee wil proberen. Als dat plan op niets uitdraait, begint hij een vreemde zakenrelatie met de kleine crimineel Rizzo. Terwijl gigolo Buck en zijn manager Rizzo een vriendschapsband ontwikkelen, wordt Rizzo’s gezondheid evenwel steeds slechter. Hoffmans vertolking leverde hem een tweede Oscarnominatie op en het zijn net de tegenstrijdheden in Rizzo's karakter, prachtig vertolkt door de acteur, die het personage zo fascinerend maken.
Straw Dogs
Sam Peckinpahs psychologische thriller ‘Straw Dogs’ (1971) is beslist een van Hoffmans meest controversiële films uit zijn beginjaren als acteur. Die controverse was vooral te danken aan de nieuwe kijk op geweld en twee onverbloemde verkrachtingsscènes. Hoffman is David Summer, een Amerikaanse wiskundeleraar die samen met zijn jonge vrouw Amy (Susan George) terugkeert naar haar geboortestreek in het zuidwesten van Engeland. Net in die idyllische landelijke omgeving wordt Summer op de proef gesteld wanneer enkele brutale locals er hun huis bedreigen omdat ze hem maar een doetje vinden en het moeilijk hebben met het feit dat een van hen met een buitenstaander is getrouwd.
Peckinpah, zijn bijnaam was niets voor niets Bloody Sam, zag zijn film vooral als een reflectie over het barbaarse geweld en de primitieve woede die volgens hem in ons allemaal schuilen. Maar critici beschuldigden hem van het verheerlijken en erotiseren van verkrachting en van misogyn sadisme en mannelijk chauvinisme. Hoffman zag zijn personage dan weer als iemand die het geweld onbewust opzettelijk uitlokt, waarbij zijn moorddadige uitbarsting de verschijning van zijn ware zelf was, al werd die mening niet gedeeld door Peckinpah.
All the President’s Men en Marathon Man
In 1976 draaide Hoffman twee paranoiathrillers die in geen enkel overzicht van de Amerikaanse films over die periode ontbreken: ‘All the President’s Men’ en ‘Marathon Man’. In ‘All the President’s Men’, ook wel omschreven als ‘the thinking man’s Jaws’ omdat Spielbergs blockbuster in datzelfde jaar uitkwam, zoomt regisseur Alan J. Pakula in op het fameuze Watergateschandaal. De film is een nauwgezette reconstructie van het waargebeurde onderzoek van The Washington Post-verslaggevers Carl Bernstein en Bob Woodward (Dustin Hoffman en Robert Redford) naar de link tussen de inbraak in het hoofdkantoor van de Democratische Partij en het Witte Huis waar Nixon de plak zwaait. Redford was erg betrokken bij de film omdat hij ook als producent optrad, maar Hoffmans performance in deze film die de kijk van het publiek op de journalistiek sterk zou veranderen, is even complex als diepgaand.
Voor ‘Marathon Man’, eveneens gebaseerd op een briljant script van William Goldman, werkte Hoffman dan weer opnieuw samen met 'Midnight Cowboy'-regisseur John Schlesinger. In deze ijselijke thriller is Hoffman te zien als Babe, een student die zich aan het trainen is om aan de marathon van New York deel te nemen. Zijn leven verandert in een helse nachtmerrie wanneer hij verstrikt raakt in een jacht op nazi-diamanten. De film is memorabel omwille van een akelige martelscène waarin een gewezen nazikampdokter (rol van Laurence Olivier) Babe letterlijk aan de tand voelt, omdat hij meer informatie van hem wil. Maar blijkbaar liepen ook op de set de spanningen tussen de twee topacteurs op. Olivier was immers een klassiek geschoolde acteur. Toen hij het op de heupen kreeg van Hoffmans method acting en het daarbij horende accurate inlevingsvermogen beet hij hem sarcastisch toe: “Try acting… it’s much easier!.”
Tootsie en Rain Man
Dustin Hoffman sloot de jaren zeventig af met de vertolking van een alleenstaande vader in het scheidingsdrama annex tranentrekker ‘Kramer vs. Kramer’. De film, goed voor Hoffmans eerste Oscar als Beste Acteur, zorgde vreemd genoeg voor een heuse ommekeer in de carrière van de acteur, want ‘Kramer vs. Kramer’ luidde de commercieel succesvolste maar ook minst interessante periode van Hoffman als acteur in.
In ‘Tootsie’ (1982) trekt Hoffman vrouwenkleren aan om de rol van Michael Dorsey/Dorothy te vertolken, een werkloze New Yorkse acteur die zich vermomt als vrouw om deel te nemen aan een auditie. Hij wint de auditie en het personage blijkt zo populair dat hij nu gedwongen wordt om nog een tijdje langer als Dorothy door het leven te gaan. Deze travestiekomedie, in een regie van Sydney Pollack, vermeed de voor de hand liggende valkuilen van de farce en stelde, in een pre-MeToo-tijdperk, een aantal pertinente vragen over de rol van de vrouw in zowel de showbizz als de maatschappij. Maar Hoffman is er ook niet om verlegen om de spot te drijven met zijn eigen method acting-aanpak. Zo vertelt Hoffman in de film tegen zijn agent dat hij weigert om te gaan zitten als hij een tomaat moet spelen. “I’m a tomato! A tomato doesn’t sit!”, klinkt het.
‘Rain Man’ (1988) is dan weer een eigenzinnige roadmovie annex buddy-film of bromance, een waarin een zelfzuchtige autodealer (Tom Cruise) ontdekt dat hij een autistische broer heeft die al het fortuin van hun vader heeft geërfd. Hoffman won zijn tweede Oscar-beeldje voor zijn vertolking van de autistische Raymond, en zijn performance is geestig ook al ligt het showachtige aspect ervan er vingerdik op.
In de jaren die volgen heeft Hoffman het moeilijk om nog geschikte rollen te vinden, met uitzondering van ‘Wag the Dog' (1997) waarvoor hij zich voor zijn rol baseerde op zijn vader, een handelsreiziger. In 2011 debuteerde hij zelfs als regisseur met “Quartet”, een goed onthaald drama dat zich afspeelt in een tehuis voor gepensioneerde operazangeressen. En binnenkort zou hij ook te zien moeten zijn in het familiedrama ‘As They Made Us’ en aan de zijde van zijn zoon Jake in ‘Sam & Kate’. Want Hoffman die op pensioen gaat: schrijf dat maar op je buik. Enkele jaren geleden brak hij zelfs abrupt een interview af toen een Brits journalist hem vroeg of hij al aan zijn pensioen dacht.
Gerelateerde onderwerpen
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Films
-
Fan van ‘All of Us Strangers’? Dan zijn deze films iets voor jou!
Wat zou je zeggen als je met een overleden familielid zou kunnen praten? En wat zou je willen dat ze tegen jou zeiden? Dat is het uitgangspunt van ‘All Of Us Strangers’, het veelbekroonde drama uit 2023. De film van regisseur Andrew Haigh maakt nu zijn opwachting op Disney+. Pickx somt drie kijktips op waar fans van ‘All of Us Strangers’ van zullen smullen.
-
Van sexy ‘Oya Lélé’ tot “historisch”: het beste uit ‘Liefde Voor Muziek’
In het jubileumseizoen van ‘Liefde Voor Muziek’ steken de meest spraakmakende acts van de afgelopen jaren elkaars muziek in een nieuw jasje. Dat leverde al tal van verrassende en wondermooie versies op van Vlaamse hitklassiekers. Pickx serveert een bloemlezing.
-
Vier de natuur op Earth Day met deze kijktips
Vandaag vieren we Earth Day, een moment om stil te staan bij onze planeet en hoe we Moeder Aarde kunnen koesteren en beschermen. Pickx helpt je alvast op weg met deze kijktips.
-
‘Mean Girls’ in VOD: wie speelt wie in de verfilmde musicalversie?
Iedereen kent ‘Mean Girls’ als de iconische tienerkomedie uit 2004. Die filmklassieker werd in 2018 in een Broadway-musical gegoten, geschreven door Tina Fey. Sinds kort bestaat er ook een filmversie van die musical. In onze catalogus films op aanvraag kan je die vanaf morgen opvragen. Als opwarmertje stelt Pickx alvast de cast voor.
-
‘Broker’ op Pickx+: ontdek deze andere Koreaanse meesterwerken
Vanavond is om 23 uur het bitterzoete familiedrama ‘Broker’ te zien op Pickx+. De Zuid-Koreaanse film uit 2022 draait om een jonge moeder die haar baby te vondeling legt in een vondelingenluik, waar ze op een onfrisse business stuit. Het meesterwerk van de Japanse filmmaker Hirokazu Kore-eda behoort tot het beste wat Zuid-Korea te bieden heeft op het witte doek. Pickx ging op zoek naar andere Zuid-Koreaanse filmparels.
-
Deze vijf filmparels van Zack Snyder moet je gezien hebben
Nu ‘Rebel Moon – Part Two: The Scargiver’ deze vrijdag op Netflix verschijnt, blikt Pickx terug op de strafste films van regisseur Zack Snyder.
-
Deze gezinnen springen in het ‘Blind Gekocht’-avontuur
Vandaag begint op Play4 een nieuw seizoen van ‘Blind Gekocht’, waarin jonge koppels, alleenstaande mama’s, niew samengestelde gezinnen en alle andere gezinsvormen hun spaarcenten aan experts geven zodat zij voor hen een ideale nieuwe woning kunnen kopen. Dit zijn de kandidaten die deze keer de sprong wagen en hun zuurverdiende centen aan het ‘Blind Gekocht’-team toevertrouwen.
-
‘Dune: Part Two’ in de VOD-catalogus: maak kennis met de sterrencast!
Eindelijk! ‘Dune: Part Two’ is beschikbaar in onze VOD-catalogus! Om je warm te maken voor deze spectaculaire blockbuster presenteert Pickx alvast de indrukwekkende ensemblecast, bestaande uit de meest blinkende Hollywoodsterren van het moment.
-
De personages en acteurs van ‘Flesh and Blood’
De Britse miniserie ‘Flesh and Blood’, die nu te zien is op de exclusieve zender Pickx+, gaat over complexe familiebanden, de band met de plaats waar je opgroeide en escalerende drama’s. Pickx stelt je alvast voor aan de hoofdpersonages en hun acteurs.
-
Kijktip op Streamz: de zwartkomische spionagereeks ‘The Sympathizer’
Op Streamz vind je vanaf 15 april de nieuwe topserie ‘The Sympathizer’, over een spionerende Vietnamese migrant die zich verscheurd voelt tussen meerdere werelden. Het verhaal komt uit de debuutroman van Viet Thanh Nguyen, die bekroond werd met een Pulitzerprijs. Dit is wat je moet weten over de nieuwe serie, die heel wat in petto lijkt te hebben.
-
Deze BV’s schuiven aan bij Otto-Jan Ham in seizoen 2 van ‘Amai zeg wauw!’ (VRT 1)
Vanaf morgen is het weer een komen en gaan van BV’s in het gezellige ‘Amai zeg wauw!’, de muzikale laatavondshow van Otto-Jan Ham op VRT 1. Pickx stelt de uitverkoren gasten voor.
-
Nieuwe filmreleases in de VOD-catalogus in april
De komende maand wordt de VOD-catalogus van Proximus aangevuld met enkele langverwachte en gloednieuwe films. ‘Anyone but You’, ‘Mean Girls’ (2024) en ‘Dune: Part Two’ zijn binnenkort op jouw televisiescherm te bekijken.
-
Celien Hermans nodigt bekend muzikaal Vlaanderen uit voor een bed-babbel op MENT
Vanaf 4 april ontvangt Celien Hermans in haar programma 'In bed met' opnieuw een resem aan bekende muzikale gasten voor een openhartige bed-babbel. Artiesten als Luc Steeno, Raf van Brussel en Lissa Lewis komen bij Celien over de vloer in een gloednieuw seizoen op MENT!
-
De glansrollen van Andrew Scott
Andrew Scott kruipt in de huid van een mysterieuze oplichter in ‘Ripley’, een psychologische thrillerserie die aanstaande donderdag 4 april op Netflix verschijnt. Wij blikken terug op de beste rollen van de Britse acteur.
-
‘Scoop’ toont een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het Britse koningshuis
Netflix pakt uit met de nieuwe film ‘Scoop’, over een rampzalig interview op de BBC voor een lid van de Britse koninklijke familie. Op 16 november 2019 keek het hele land geschokt toe hoe prins Andrew met lachwekkende excuses probeerde om zeer ernstige aantijgingen te ontkennen. Pickx duikt dieper in de cast van de film over een waargebeurd verhaal.
-
Ontdek de meest memorabele personages uit 20 seizoenen ‘Grey’s Anatomy’!
‘Grey’s Anatomy’ is bezig aan zijn 20ste seizoen! Naar aanleiding van die mijlpaal blikt Pickx terug op de meest memorabele personages uit de populaire serie over een fictief ziekenhuis in Seattle.
-
Seizoen 2 van ‘Nonkels’ komt eraan
Het tweede seizoen van de succesvolle komische serie ‘Nonkels’ is vanaf vandaag te vinden op Streamz en is vanaf 18 april te zien op Play4. Het programma dat de gewone Vlaming een spiegel voorhoudt aan de hand van drie West-Vlaamse broers en absurde situatiehumor voegt ook nieuwe namen toe aan de cast.
-
Paasvakantie met deze kinderfilms in de VOD-catalogus en Pickx Mix
Ook in de VOD-catalogus van Proximus en de Pickx Mix-catalogus is het paasvakantie. De komende weken vind je er de leukste films voor de kleinsten terug voor een gezellig filmmomentje met de hele familie. Een overzicht van onze favorieten.
-
Live action remake van ‘The Incredibles’ in de maak
Disney zet al enkele jaren in op live action remakes van hun klassieke animatiefilms, en nu zijn ook de computergeanimeerde films van Pixar aan de beurt. En omdat de film in 2024 zijn twintigste verjaardag viert, zal ‘The Incredibles’ de eerste zijn die de live action-behandeling krijgt. Pickx kreeg exclusief inzicht in hoe de cast eruit zal zien.
-
De Heilige Stoel, een ‘heilige crimineel’ en zwarte komedie in april op Pickx+
Op de exclusieve zender Pickx+ kijk je in april naar de Ierse zwarte comedyreeks ‘Obituary’, de Italiaanse misdaadserie ‘Christian’ en een indringende documentaire die een blik werpt achter de schermen van het Vaticaan. Een overzicht van de niet te missen nieuwe programma’s op Pickx+ in april.