Sylvie Kreusch: naast zangeres ook veelgevraagd mode-icoon

Festivals |

Met ‘Montbray’ heeft ze nog maar net een dijk van een solodebuut afgeleverd -genomineerd voor maar liefst vier MIA's-, maar Sylvie Kreusch is meer dan een zangeres en popfenomeen. Ook modelabels zien in haar een ideaal uithangbord.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Sylvie Kreusch brak in 2013 door met haar toenmalige band Soldier’s Heart, waarmee ze de talentenwedstrijd ‘De Nieuwe Lichting’ won. Na enkele succesvolle singles werd de groep in 2016 voortijdig opgedoekt, waarna Kreusch op eigen benen verder ging. Samen met Maarten Devoldere, zanger van Balthazar en in die periode haar lief, toerde ze Europa rond als Warhaus.

Sinds ook dat verhaal afliep in 2019 brengt ze muziek uit onder eigen naam. Met eerst de EP ‘Bada Bing! Bada Boom!’ en enkele maanden geleden uiteindelijk het eerste volledige album ‘Montbray’. Een pareltje waarvoor ze terecht veel lof krijgt toegezwaaid en waarmee ze verschillende nominaties (‘Solo vrouw’, ‘Album’, ‘Artwork’ en ‘Best Alternative’) voor de MIA’s in de wacht sleepte.

Veel turns & twists dus in het carrièrepad van de Antwerpse, maar wat wel een constante was in dat artistieke parcours: haar gevoel voor stijl. Zowel in haar live performances als in haar kledingkeuze en videoclips ademt Kreusch steevast een bepaalde French chic uit, een combinatie van klasse, sensualiteit en nostalgie. Tegelijk kwetsbaar en vurig, zoals de vakpers het beschrijft. In die optiek is het ook niet vreemd dat het Franse modehuis Roger Vivier haar onlangs vroeg voor een reclamecampagne rond hun nieuwe schoenencollectie.

Sylvie Kreusch is de eerste Belgische die haar naam en gezicht verleent aan dat gereputeerde Franse modemerk. Eerder waren ook Valentino en Azzaro al gecharmeerd door haar looks en gevoel voor stijl.

Passie voor mode

Als rasechte Antwerpse was de passie voor mode altijd al latent aanwezig, maar ze ontlook pas echt in 2018, toen ze van de Belgische modeontwerper Olivier Theyskens carte blanche kreeg voor een soundtrack bij zijn collectievoorstelling tijdens de Haute Couture Week in Parijs. Diezelfde lente vroeg ook de bekende ontwerpster Ann Demeulemeester haar als fotomodel tijdens de Fashion Week in Parijs.

Dankzij haar artistieke, eigenzinnige en zelf geproduceerde videoclip voor het nummer ‘Seedy Tricks’ vestigde ze een reputatie binnen de modewereld. Azzaro gebruikte de clip voor hun campagne, later mocht ze ook nummers schrijven voor Prada, Victoria’s Secret en BMW.  Haar naam dook plots op in de modesecties van Vogue en The New York Times.

Straffe kost voor iemand die eigenlijk toegeeft vooral vintage of comfy clothes te dragen. “Die passie voor mode is niet altijd aanwezig, op een maandag moet je mij niet tegenkomen”, vertelde ze daarover in L’officiel, daarmee haar reputatie als mode-icoon nuancerend. “Vroeger was ik een echte tomboy. Tot mijn vriend zich er mee begon te moeien. Vanaf dat moment begon ik mij vrouwelijker te kleden. Als ik korte, strakke rokjes draag, dan weet je dat ik mij goed in mijn vel voel. Ik voel mij ook gewoon veel vrouwelijker naarmate ik ouder word.”

Beleef De MIA's vanop de eerste rij! Spot alle artiesten in de exclusieve 'Rode Loper Show' op 30 april om 19u30 op Pickx+ (zender 13). De uitreiking van De MIA's trappen we af om 20u15 op Eén en Pickx+. 

Krijg je niet genoeg van De Mia's? Na de show verwennen we je met een speciale aflevering van de Sector Awards op Pickx+.

Lees hier meer over haar Sector Award voor Artwork!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top