Artiest van de Week: het betere stevige werk van Whorses

Muziek | Op het showcase festival We Are Open in de Antwerpse muziektempel Trix staat heel wat jong beloftevol geweld geprogrammeerd, waaronder de Kortrijkse rockers van Whorses. De band heeft net een vierde single uit, releaset volgende maand een eerste album en trapt een concertreeks af. Redenen genoeg om hen onder de spots te zetten als Artiest van de Week.

Door Proximus

Deel dit nieuws

De vierkoppige noiseformatie Whorses heeft een geluid dat het ene moment als een kanonschot op je afkomt en het andere je oren streelt met zoetgevooisde akkoorden. Spelen met dynamiek is hun handelsmerk, en daarmee vielen ze meteen na de release van hun debuutsingle ‘Rocky’ al op. Het leverde hen plekjes op op de podia van Sonic City, Ancienne Belgique, Vooruit en VOLTA en in de voorprogramma’s van gevestigde (en luide) waarden als STAKE, Brutus en Raketkanon.

Sinds die debuutsingle in 2019 dook de band negen dagen de studio in om achttien songs op te nemen. Dat gebeurde tijdens de zomer van 2020. intussen losten ze al de nummers ‘Soy Cuck’, ‘Bye Bye Memory’ en begin deze maand het snoeiharde, amper een minuut durende ‘Splinters’. Allemaal voorbodes voor die uiteindelijke eerste plaat, die officiëel voorgesteld wordt in De Kreun – in thuisbasis Kortrijk – op 16 april.

Komende vrijdag al staat de band op het showcasefestival We Are Open in het Antwerpse Trix. Daar verzamelt het talent van morgen om te laten zien wat ze in hun mars hebben. We verwachten in elk geval dat Whorses daar zowat iedereen omver zal blazen – de band heeft namelijk al een goede livereputatie - maar de nieuwe muziek krijgen we er normaal nog niet te horen.

Paniekaanval

Wat het publiek van We Are Open zonder twijfel wel voorgeschoteld krijgt, is die nieuwe single ‘Splinters’. Op vier maart lanceerde de band een videoclip, bestaande uit 720 individuele tekeningen die gemaakt zijn door illustrator Felix Ysenbaert, bekend als Ysbear. Die tekeningen, die dienen als frames in de animatievideo, zijn dan ingekleurd door 66 zesjarigen en de ene bleef al beter binnen de lijntjes dan de ander. Spek voor de bek van Whorses natuurlijk, die zowel met hun videoclips als met hun muziek buiten de lijntjes durven kleuren.

Harry opende in interviews ook het discours over zijn eigen mentale gezondheid en was openhartig over de diepe dalen die hij en Jerina doormaakten. In ‘Splinters’ schreeuwt hij enkele van die frustraties van zich af. “In minder dan een minuut werpt ‘Splinters’ beelden op van extreem ongemak en fysieke angst door een overdaad aan sensaties. Het is de belichaming van een paniekaanval.”

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top