Hoe Madonna met 'Material Girl' iedereen op het verkeerde been zette

Muziek |

In de docu ‘Madonna – Music in Review’ (nog steeds te bekijken via Proximus VOD) wordt het parcours van de Queen of Pop geanalyseerd. Wat maakt haar zo’n bijzondere artieste? Wat maakt dat zoveel van haar liedjes uitgroeiden tot klassiekers? Zoals ‘Material Girl’, dat vandaag exact 37 jaar geleden uitkwam en een van haar grootste hits werd. Pickx trok op onderzoek uit.

Door Proximus

Deel dit nieuws

In 1984 bracht Madonna haar tweede album ‘Like a Virgin’ uit. Een provocatief meesterwerkje dat de toon zette voor de rest van haar carrière. Spelend met de delicate grenzen tussen goed fatsoen, katholiek moralisme, feminisme en erotische losbandigheid. Dat was het duidelijkst in de gelijknamige single, waarbij Madonna als een sensuele lolita door Venetië doolt. Maar ook ‘Material Girl’ deed heel wat stof opwaaien. Dat was het openingsnummer van die tweede plaat en kwam als tweede single uit op 23 januari 1985.

Er was de aparte sound, met die metalig klinkende gitaarriff, tot dan toe zelden gehoord in de popscene, en al zeker niet door een jonge, wulpse vrouw gebracht. Maar bovenal was er de tekst die dat nummer zoveel geladenheid bezorgde. In ‘Material Girl’ neemt ze niet het materialisme op zich op de korrel, maar draait ze het in haar voordeel, claimend dat ze de patserige mannen met veel centen op hun bankrekening moeiteloos rond haar vinger kan winden. Kortom: hoe je als jonge, onafhankelijke vrouw je sensualiteit kan uitspelen tot eigen profijt.

Een nogal simplistische en weinig verheffende tekst, vonden velen bij een eerste luisterbeurt. Maar aandachtige luisteraars merkten een diepere laag op. Zo zingt Madonna “You know we are living in a material world”, waarmee ze eigenlijk aangeeft dat ze ook maar een product is van de maatschappij waarin ze leeft. Dat het moeilijk is om immaterieel te zijn in zo’n context. In feite impliceert ze met haar tekst net het omgekeerde: dat de luisteraars er waarschijnlijk nogal bevooroordeeld van uitgaan dat iemand als Madonna per definitie enkel aandacht heeft voor geld en roem.

Madonna verleiden doe je met een boeket bloemen

Die dubbele bodem in haar song komt nog het best tot haar recht in de videoclip bij ‘Material Girl’. Daarin zie je hoe verschillende aanbidders haar het hof proberen te maken met allerlei dure geschenken en privileges. Een regisseur, die ook al zijn oog heeft laten vallen op de popster, merkt op dat ze daar ongevoelig voor blijft en probeert haar te verleiden met een eenvoudig boeket bloemen en een ritje in een vuile, aftandse pick-up truck. Met succes. De boodschap is duidelijk: Madonna verleid je niet met dure zaken, maar met kleine attenties.

In de tekst vraagt ze ook “proper credit” van de mannen en bij uitbreiding het publiek. Sommigen dachten dat ze het dan over krediet via een bankrekening had, maar niets is minder waar: de zangeres vraagt gewoon de erkenning van haar als volwaardig mens, niet als oppervlakkig popicoon. Al heeft ze altijd graag met die ambigue perceptie gespeeld. Ze bouwde er zelfs een heel succesvolle carrière mee uit.

Madonna blikte later terug op die twee veelbesproken hits van haar uit het begin van haar carrière. “Ik hield van beide songs, net omdat ze zo ironisch en provocatief waren. Omdat ze zo ver afstonden van mezelf: ik ben niet materialistisch… en ik was zeker geen maagd”, aldus de Queen of Pop.

‘Madonna - Music in Review' is nog tot 1 februari 2022 beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top