Mathijs Eerdekens regisseert figuranten voor ‘Undercover’: “Het Turks feest was een uitdaging”

Series | In de recentste aflevering van ‘Undercover’ is onder andere een groot besnijdenisfeest te zien waar zo’n 60 figuranten voor opgetrommeld werden. Mathijs Eerdekens moest dat als figuratieverantwoordelijke in goede banen leiden, en in coronatijden is dat zeker niet evident, vertelt hij in dit interview met Proximus Pickx. “We doen ons best om voor alles een oplossing te vinden.”

Door Pickx

Deel dit nieuws

De taak van figuratieverantwoordelijke wordt veel minder vaak belicht dan die van regisseur, maar voor het eindresultaat zijn beide rollen cruciaal. Voor ‘Undercover’ nam Mathijs Eerdekens de verantwoordelijkheid over de figuranten op zich. Zijn taak bestaat uit twee belangrijke onderdelen, vertelt hij aan Pickx. “Het begint met het inboeken van figuranten. Zodra er een scenario is, gebeuren er eigenlijk twee castings los van elkaar. Wij gaan, los van de casting voor de hoofdrollen, op zoek naar iedereen die de beelden extra body kan geven. Het tweede deel bestaat dan uit het opzetten en begeleiden van de figuranten.”

Mathijs werkte tijdens zijn studies film aan de LUCA School of Arts in Genk aan de film ‘Cargo’. “Ik werd meegenomen door mijn stagebegeleider. Dat was mijn allereerste project”, vertelt hij. Daarna werkte hij onder andere mee aan de serie ‘Gent West’ en de film ‘Patser’. Achter de schermen bij de reeks ‘Black-out’, waar hij ook figuratieverantwoordelijke was, leerde hij regisseur Joël Vanhoebrouck kennen. “Via die ervaring werd ik gevraagd voor ‘Undercover’. Dat is momenteel het grootste project waar ik al aan heb gewerkt.”

‘Undercover’ bracht een aantal uitdagingen mee voor Mathijs. “Neem bijvoorbeeld een scène zoals dat feest. Dan werken we bijna met twee aparte sets: die met de hoofdacteurs en wij die de figuranten begeleiden.” In scènes met veel figuranten is de rol van figuratieverantwoordelijke dus niet te onderschatten. “Joël heeft me veel vrijheid gegeven om mijn ding te doen en de set in te vullen zoals ik wilde, dus dat maakte het wel leuk.” Ook het vinden van figuranten was niet evident. “De figurantenwereld is best klein, je ziet steeds dezelfde mensen terugkeren. Maar voor dat feest hadden we specifiek veel mensen nodig met een Turkse achtergrond, dus om hen te vinden moesten we ook nieuwe bronnen aanspreken. Dat was een leuke uitdaging.”

Wegmoffelen

Tijdens het filmen moesten de makers logischerwijs rekening houden met enkele beperkingen door de pandemie. “We vroegen eigenlijk best veel van de figuranten. ’s Morgens begon het al met een coronatest. De figuranten moesten afstand kunnen houden, dus we hadden een grote zaal nodig, wat dan weer een logistieke uitdaging vormde. Dan moesten ze constant mondmaskers dragen, tenzij wanneer de camera’s draaiden. Het was een pak meer werk, maar het is gelukt”, licht Mathijs toe.

“Nu zien we een feestje met wat dansers op de achtergrond – het dansen moest in bubbels gebeuren – maar eigenlijk is het niet zo groot geworden als we in het begin voor ogen hadden. We moesten, net zoals bij veel producties tegenwoordig, snijden in de figuratie.”

Natuurlijk doen televisiemakers er alles aan om te zorgen dat die beperkingen niet zichtbaar zijn op het scherm. “We gebruiken cameratechnieken, zoals het plaatsen van de camera in bepaalde hoeken om de zaal voller te doen lijken”, aldus Mathijs. “We hebben figuranten geschrankt en we hebben er enkele hergebruikt. Normaal zou je dat als kijker niet mogen opvallen. We hebben er goed over nagedacht en alles zo goed mogelijk weggemoffeld, maar soms is het onvermijdelijk dat je eens een figurant ziet terugkeren als je heel goed op de achtergrond let. Het belangrijkste is dat de scène leeft.”

Bekijk ‘Undercover’ op zondag om 21u25 op Eén of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Niet gezien? Geen zorgen, met TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top