‘Angels & Demons’: een hit ondanks negatieve recensies

Films | Vanavond zendt VTM 2 ‘Angels & Demons’ uit, een Amerikaanse thriller gebaseerd op het populaire boek ‘Het Bernini Mysterie’ van Dan Brown. Hoewel de sequel op 'The Da Vinci Code' weggehoond werd door recensenten en de Kerk, bracht het wereldwijd toch 485 miljoen dollar op. Proximus Pickx zoekt naar verklaringen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

2006, het jaar waarin 'The Da Vinci Code' verscheen, was een woelig jaar. De nasleep van orkaan Katrina, de dreiging van de klimaatopwarming die almaar concreter werd, de Irakoorlog, de executie van Saddam Hoessein, zinloos geweld in ons land waar Joe Van Holsbeeck slachtoffer van werd, … Daarbovenop zinderden de aanslagen van 11 september 2001 wereldwijd nog na. Niet verwonderlijk dat mensen op zoek waren naar een dosis escapisme om aan de grimmige werkelijkheid te ontsnappen.

De succesvolle boeken van Dan Brown staan bol van dat escapisme waar het publiek toen naar snakte. De historicus Robert Langdon, vertolkt door steracteur Tom Hanks in de verfilmingen, is geen Indiana Jones-type maar een bedachtzame intellectueel die zijn skills aanwendt om uit moeilijke situaties te ontsnappen. Hij wordt na de dood van de paus naar het Vaticaan gesommeerd omdat de illuminati ergens een bom hebben geplant. Ze willen het conclaaf verstoren en hebben de vier kardinalen die kans maken om tot paus te worden verkozen gegijzeld. Ze dreigen ermee elk uur één van hen om te brengen. Samen met Vittoria Vetra, de collega van een vermoorde wetenschapper, volgt Langdon een eeuwenoud spoor dwars door Rome om de daders bij de lurven te vatten.

Boeiende weetjes

De films en boeken lopen over van de boeiende weetjes over de katholieke Kerk en het Vaticaan. Voor het publiek was het ongetwijfeld een verademing om een onconventionele held aan het werk te zien op het witte doek die een machtige vijand op de knieën dwingt met vreedzame en doordachte plannetjes – terwijl toeschouwers onderweg interessante weetjes oppikten.

Uiteraard was de Kerk niet opgezet met de “aanstootgevende, historische en theologische blunders” in de film, zoals een aartsbisschop de kritiek toen verwoordde. Filmcritici poneerden dan weer dat het publiek feiten heus wel van fictie kan onderscheiden.

‘The Da Vinci Code’ groeide uit tot een bioscoophit en er werden twee sequels gemaakt. Ook ‘Angels & Demons’ en ‘Inferno’ waren blockbusters, terwijl ze beiden overwegend negatieve recensies ontvingen van de filmpers.

Bekijk ‘Angels & Demons’ vanavond om 20u25 op VTM 2 of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Niet gezien? Geen zorgen, met TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top