De esportsorganisatie Cloud9 heeft een partnerschap aangekondigd met een Belgisch merk, dat van de Smurfen! De twee merken zullen samenwerken aan een reeks producten met de kleuren van de organisatie en de kleine blauwe mannetjes.

Het is een nieuwe samenwerking die België een beetje meer verenigt met de groeiende wereld van esports. De Noord-Amerikaanse organisatie Cloud9 heeft op 17 november de lancering aangekondigd van een partnerschap met IMPS, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer van de rechten van het merk “De Smurfen”. Het partnerschap zal resulteren in de productie en verkoop van merchandising met de personages van Peyo.

Smurfen al bekend in de videogamewereld

Zoals velen misschien al gedacht hadden, zal de samenwerking inderdaad inspelen op de Engelse term “smurf”, die ook veel wordt gebruikt in de wereld van multiplayer videospelletjes. De term verwijst naar spelers die nieuwe accounts gebruiken om het tegen spelers van een lager niveau op te nemen en zo meer wedstrijden te winnen.

Historisch gezien werd de term voor het eerst gebruikt in World of Warcraft, toen twee bekende spelers deze techniek gebruikten door hun accounts de namen “Papa Smurf” en “Smurfette” te geven.

Dat detail is het marketingteam van Cloud9 trouwens niet ontgaan. Het team besloot zich te omringen met Venruki en Ziqo, twee spelers die welbekend zijn bij MMO-fans, om de collectie te promoten.

In zijn persbericht kondigde Cloud9 aan dat het herinneringen wil ophalen voor gamers die bekend zijn met het universum van de Smurfen: “Met hun bij elkaar passende kleuren en gevoel voor plezier hebben Cloud9 en de Smurfen de handen in elkaar geslagen in de hoop vreugde en nostalgie op te wekken bij fans. De samenwerking is een eerbetoon aan de kinderklassieker de Smurfen en aan C9’s geschiedenis van smurfing in wedstrijden.”