Regisseur derde seizoen ‘Undercover’: “Slopende opnames, maar tevreden van resultaat”

Films |

Op 21 november wordt op Eén het derde seizoen van de succesreeks ‘Undercover’ gelanceerd. Proximus Pickx had met regisseur Joël Vanhoebrouck een gesprek over onder meer de lastige opnames en de sprankelende chemie tussen hoofdrolspelers Tom Waes en Frank Lammers.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Waar het eerste seizoen van ‘Undercover’ zich afspeelde op een camping in Limburg en het tweede seizoen op een paardenfokkerij in Westerlo, gaat het derde seizoen helemaal op in het Turkse drugsmilieu. Bob Lemmens (Tom Waes) en Ferry Bouman (Frank Lammers) zijn opnieuw de centrale figuren, maar dit keer moeten de undercoveragent en de drugsbaron samenwerken om een netwerk te ontmantelen.

Spelbreker corona

De regie is in handen van Joël Vanhoebrouck (foto), die in het verleden al ervaring opdeed in het misdaadgenre met onder andere ‘De infiltrant’, ‘Code 37’, ‘Vermist’ en recenter ‘Black-out’. Maar mensen kunnen hem ook kennen van zijn film ‘Brasserie Romantiek’ uit 2012 of de VRT-hit ‘Eigen kweek’. Proximus Pickx had met de Vlaams-Brabander een gesprek naar aanleiding van de release van het derde seizoen van ‘Undercover’. Misschien wel zijn meest prestigieuze project tot hiertoe, maar zeker ook het meest veeleisende. Met “dank” aan corona.

Joël Vanhoebrouck: “De opnames van het derde seizoen waren voorzien voor de zomer van 2020, maar een tweede coronagolf én de release van een spinoff-film, ‘Ferry’ met Frank Lammers in een hoofdrol, zorgden ervoor dat de draaiperiode opschoof. Uiteindelijk werd er gefilmd van oktober 2020 tot april 2021. Geen sinecure, want de hele ploeg diende zich te houden aan een strikt coronaprotocol. ‘Ferry’ fungeerde daarbij een beetje als een testcase voor ons. Maar doordat die film en ook de reeks ‘Undercover’ een Belgisch-Nederlandse coproductie is, werd de werkwijze soms heel complex: in Nederland waren de regels iets lakser dan bij ons.”

Pickx: Zorgden de coronaregels voor veel beperkingen?

Joël Vanhoebrouck: “Ik vond het best heftig. Ten eerste omdat de communicatie met je acteurs voor een stuk wegvalt. Als regisseur vind ik het bijvoorbeeld belangrijk dat je een goede en directe interactie hebt met de acteurs. Dat zij meteen zien of ik tevreden ben van een scene of niet. (lacht) Ook sommige acteurs krijgen graag die feedback. Frank Lammers bijvoorbeeld had het daar knap lastig mee. Die beperkingen veranderen bovendien de hele dynamiek op een set. Het sociale aspect valt weg, je kan na een lange draaidag niet even doorzakken om eventueel spanningen te ventileren, waardoor je minder vlot een familieband creëert en het allemaal wat zakelijker aanvoelde. Soms moesten we door corona draaidagen uitstellen of opschuiven. Er zijn ook enkele grote scenes veranderd, voornamelijk die waarin we veel figuranten nodig hadden. Zeer jammer. Je zet je daar wel over en zoekt oplossingen, maar het was soms frustrerend. Zeker omdat ik de enige regisseur was voor het hele seizoen.”

Pickx: Maar je bent wel tevreden met het resultaat?

Joël Vanhoebrouck: “Jawel. Het was aanpassen, want je komt in een avontuur dat al veel lof heeft gekregen en ik vond de eerste twee seizoenen zelf ook sterk, dus ‘the stakes were high’. Je wilt niet de regisseur zijn die het verknoeit. Maar ik kon terugvallen op de crew die er al bij was in de vorige seizoenen en tegelijkertijd probeerde ik mijn eigen accenten te leggen.”

Pickx: Put je dan uit de ervaring van je vorige misdaadreeksen of stap je in zo’n project met een propere lei?

Joël Vanhoebrouck: “Elk nieuw project vat ik aan met een schone lei. Het is juist leuk om die interactie aan te gaan met mensen die andere perspectieven meebrengen. Ik kende Nico Moolenaar wel al, de showrunner van ‘Undercover’, van toen we samenwerkten voor ‘Vermist’. Bij ons beide leefde sindsdien de ambitie om nog eens iets samen te doen. Dat zorgde voor een basis van vertrouwen om hieraan te beginnen: ik wist dat het scenario goed zou zijn -de essentie van elk project dat ik aanvaard- en dat de casting in orde zou zijn. Ik kon natuurlijk terugvallen op mijn ervaring voor ‘De infiltrant’ of andere misdaadseries, en als regisseur heb je sowieso je eigen ideeën, maar het is tegelijkertijd belangrijk dat je in een bestaande succesreeks een coherent geheel nastreeft. Niemand wil een reeks zien waarbij het derde seizoen er visueel plots helemaal anders uitziet dan de vorige twee, of waarbij de personages plots anders zijn. In die zin heb ik ook goed de eerste twee seizoenen geanalyseerd.”

Multiculturele cast en setting

Pickx: De chemie tussen Tom Waes en Frank Lammers is een belangrijk onderdeel van het succes van ‘Undercover’, ontstaat die vanzelf of moet je daar als regisseur veel in stimuleren?

Joël Vanhoebrouck: “Dat marcheerde vanzelf eigenlijk. Het zijn wel twee verschillende persoonlijkheden, die elk op hun manier op een set komen, maar ze weten wel goed genoeg waar ze met hun rol naartoe willen en geven daarover vaak feedback. Frank is iemand die veel wil ontdekken, Tom is zeer gefocust, kent zijn teksten zeer goed. Ik vond het aangenaam werken, ik moest er weinig eieren onder leggen. Twee zeer professionele en getalenteerde acteurs.”

Pickx: Het is een Belgisch-Nederlandse productie, moet je met die Nederlandse markt veel rekening houden als Vlaamse regisseur?

Joël Vanhoebrouck: “Dat viel goed mee. Frank Lammers was voor ons de perfecte barometer. Hij gaf snel genoeg aan wanneer bepaalde dialogen niet zouden werken bij het Nederlandse publiek. Sowieso zijn er ondertitels en het maakt net deel uit van ‘Undercover’: Tom is een Vlaming, Frank een Nederlander, daar wordt bewust mee gespeeld in het scenario.”

Pickx: In de twee vorige seizoenen zorgde de locatie net voor de unieke sfeer, respectievelijk de camping in Lommel en de paardenfokkerij in Westerlo waren als het ware mee hoofdpersonages in de reeks. Bij dit derde seizoen lijkt dat minder evident…

Joël Vanhoebrouck: “Klopt. Daar zijn we van moeten afstappen. We hebben eerst goed onderzocht hoe we dat Turkse drugsmilieu in beeld konden brengen zonder in clichés te vervallen. We zijn vooral geholpen door de Turkse cast, hun feedback hebben we zeer ter harte genomen. Het gemis aan een unieke atmosfeer werd daarbij opgevangen door hun sterke acteerprestaties. Nazmiye Oral heeft een straffe rol als drugsbarones Leyla Bulut, net als Gökhan Girginol die haar luitenant Timur speelt. We hebben ook wel een second unit in Istanboel laten draaien, die ik vanuit België via een monitor live kon begeleiden. Wat mij in dit seizoen ook aantrok, is wat de reeks zo sterk maakt: het gaat over vertrouwen en beliegen. Iedereen in de reeks is daarmee bezig en we zien dat dat zijn tol eist in het persoonlijke leven van alle personages, aan welke kant ook van de wet. De menselijkheid in dit misdaad verhaal opzoeken was heel fijn."

Pickx: ‘Undercover’ werd bedolven onder de lof en wordt ook wereldwijd uitgezonden op Netflix. Dat betekent ook voor jou als regisseur een uitstekend platform om jezelf op de kaart te zetten. Geeft dat een extra dimensie aan zo’n project?

Joël Vanhoebrouck: “Goh, eigenlijk ben ik daar niet mee bezig. Het belangrijkste argument was dat het scenario aanspreekt en dat ik de reeks leuk vind. Plus de samenwerking met Nico Moolenaar. Of dat dan voor Netflix, VRT of VTM is, dat maakt mij weinig uit." 

Pickx: Wat staat er verder op het programma voor jou? Nog eens een film draaien? Verder gaan in het misdaadgenre of net niet?

Joël Vanhoebrouck: “Liefst heb ik dat mijn volgende project zich niet in het misdaadmilieu afspeelt. Tegenwoordig ben ik veel bezig met de toegenomen radicalisering in onze maatschappij, hoe mensen steeds agressiever met elkaar omgaan. Maar iets concreet is daar nog niet uit voortgekomen -ik ben zelf ook geen scenarist. Ofwel iets zoals ‘Eigen kweek’ of ‘Dubbelleven’, eerder character driven reeksen. In eerste instantie gun ik mezelf nu een rustperiode, want het is de voorbije jaren een opeenvolging geweest van projecten en de slopende opnames van ‘Undercover’ waren een beetje de spreekwoordelijke druppel. Daarom wil ik nu de tijd nemen om voor mezelf uit te maken welke richting ik uit wil. Ik wil immers geen bandwerk leveren, het moet plezant blijven.”

Pickx: Dan wensen we je in de eerste plaats rust toe en veel inspiratie.

Het derde seizoen van ‘Undercover’ vanaf 21 november elke zondag om 20u35 op Eén en VRT NU, of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!

De eerste twee seizoenen kan je nog steeds bekijken via Netflix. Meer info over de tv-optie 'All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top