Lewis Hamilton, Ayrton Senna en Michael Schumacher zijn legendes uit de Formule 1. Maar wist je dat ook Fransman Alain Prost in dat rijtje thuishoort? Deze Ferrari-piloot werd maar liefst vier keer wereldkampioen en won talloze races. Zijn meest memorabele wedstrijd reed hij echter in 1990 in Mexico. Toen maakte Prost maar liefst dertien plaatsen goed en versloeg hij op de valreep concurrent Ayrton Senna.
Niemand had voor de start van de MexicaanseGP in 1990 erop gerekend dat toenmalig wereldkampioen AlainProst als eerste over de finish zou rijden. De Fransman zette tijdens zijn kwalificatierondes immers een dertiende tijd in het neer in het AutódromoHermanosRodríguez en moest daardoor vanaf dezelfde positie zijn race aanvangen.
Prost begon dus niet op de eerste, tweede of derde plaats en dat kwam mede door zijn bandenkeuze. Want in plaats van met kwalificatiebanden te rijden zoals iedereen, verkoos de Fransman om met zijn conventioneleracebanden aan de kwalificatie te beginnen. Die hadden echter meer tijd nodig om warm te draaien in vergelijking met die andere rubbers en hierdoor kwam Prost veel later binnen dan zijn concurrenten. Naar verluidt schrok de Fransman van die dertiende tijd die hij reed, maar verzekerde hij zijn Ferrari-teamgenoten dat ze zich geen zorgen hoefden te maken. “Ik zei dat ik de race ging winnen maar niemand wilde me geloven”, stelde de racepiloot later in een interview.
En toch is dat exact wat er gebeurde. Prost begon op de dertiende plaats aan de race kon dankzij het talent en werkijver zo goed als al zijn tegenstanders inhalen. Na amper dertien rondes was hij opgeschoven naar de zesde plaats en na 31 laps reed Prost zelfs op de vierde plaats, net na zijn Ferrari-teamgenoot NigelMansell.
Niet enkel het talent van de Fransman speelde een grote rol, hij had voor de wedstrijd enkele belangrijke keuzes gemaakt wat betreft zijn wagen. “Ik koos ervoor om met minder neerwaartsekracht te rijden. Hierdoor zouden mijn banden minder snel slijten op het moeilijke circuit van het AutódromoHermanosRodríguez. Dat gaf me een voordeel in vergelijking met de andere racers”, aldus Prost.
Dat circuit had zijn tol geëist van de banden van de F1-bolide van AyrtonSenna, Prosts belangrijkste concurrent op het circuit die op de eerste plaats reed. Met een oprukkendeProst in zijn achteruitkijkspiegel zag de renner van McLaren tijdens het slot van de race de kwaliteit van zijn rubbers steeds minder worden. Senna weigerde echter om te wisselen en zag Prost ondertussen steeds dichterbij komen. In de zestigste ronde haalde Prost Senna dan toch in en was het kalf verdronken. Drie rondes later liep de Braziliaan een scheur op de rechterachterband van zijn McLaren en zakte hij terug naar een teleurstellende twintigste plaats. Na 69 rondes bereikte Alain Prost de finish als eerste. Zijn Ferrari-teamgenoot, Nigel Mansell, finishte als tweede en hierdoor kon het Italiaansemerk eindelijk opnieuw zegevieren. Met zijn overwinning gaf Prost iedereen die niet in hem geloofde nog eens lik op stuk.