Moeilijk jaar hield regisseur Jonas Govaerts niet tegen: "De beperkingen gaven me een denkkader"

Films | Corona houdt ons allemaal al sinds maart 2020 in de ban. Ook de anders zo bruisende filmindustrie stond plots oog in oog met maatregelen, beperkingen en ontelbaar veel uitgestelde projecten. Ondertussen worden maatregelen alsmaar meer versoepeld en krijgen acteurs en regisseurs het weer druk. Proximus Pickx heeft het erover met regisseur Jonas Govaerts, bekend van onder andere 'Welp' en 'Tabula Rasa'.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Jonas, hoe hard heb jij als regisseur geleden onder de coronacrisis?
Ik sta eigenlijk versteld van hoeveel ik toch heb kunnen doen in dat jaar, al was het in het begin wel even schrikken. In maart 2020 stond ik namelijk op het punt om de reeks ‘F*** You Very Very Much’ te maken voor Play4, toen mijn team en ik plots letterlijk uit de productielokalen gejaagd werden. Het was dus meteen duidelijk hoe ernstig het was in België. Een paar maanden later is dat project dan toch terug opgestart, met de nodige tests op set en creatieve aanpassingen. Zo hebben we van een nieuwjaarsfeest een gemaskerd bal gemaakt, zodat alle acteurs onder hun feestmasker ook hun mondmasker konden dragen.
 
Hoe voelde het om zo noodgedwongen aan het concept te moeten sleutelen?
In mijn geval was dat eerder een leuke uitdaging, want er zijn erg creatieve dingen uit voortgekomen. De beperkingen gaven me een kader waarin ik kon beginnen denken. Een goed voorbeeld daarvan is de kortfilm ‘Transfer’, voor de serie ‘Lockdown’ op Eén. Die reeks bestond uit twaalf op zichzelf staande kortfilms van evenveel verschillende regisseurs. Ze werden wel allemaal in dezelfde setting gedraaid: de bezoekersruimte van de gevangenis. De acteurs hadden niet eens de kans om elkaar aan te raken.
 
Is die manier van creatief denken iets wat je gaat meenemen nu de maatregelen alsmaar meer versoepelen?
Sowieso ben ik gewend om met weinig middelen en geld te werken. Ik stoor me dus niet al te hard aan die beperkingen. Mijn volgend project, ‘Hazard’, is conceptueel ook heel beperkend, want het is een film die zich volledig in een auto afspeelt. De camera gaat daar nooit buiten. Het is sowieso slim om jezelf een aantal regels op te leggen. Dat houdt je scherp en ik vind dat sowieso een toffe manier van werken. Er is al een stukje van 'Hazard' gedraaid, maar de grote opnames vinden plaats in augustus. De film zelf hopen we in 2022 naar buiten te kunnen brengen.
 
Zijn er andere projecten die we het afgelopen jaar van jou gezien hebben?
Het is eigenlijk een heel creatief jaar geweest, maar dat valt te wijten aan het feit dat ik niet graag stilzit. Ik heb enkele videoclips gemaakt voor onder anderen de Amerikaanse rapper R.A. the Rugged Man, twee kleinere groepen Teletext en Poolface en Willy Organ, een bevriende soloartiest. Toen de lockdown inging heb ik het zelfs even over een andere boeg gegooid. Ik heb met allemaal 'rotzooi' filmposters nagemaakt en die dan op Instagram gezet. Een goede bestemming voor alle rommel in huis. (lacht)


Wordt er nu het weer kan harder en meer gedraaid om het voorbije jaar te compenseren?
Ik weet niet of het is om te compenseren, maar er zijn natuurlijk zoveel producties die uitgesteld zijn en die willen nu allemaal beginnen op hetzelfde moment. Samen met de producties die gewoon nieuw zijn. Er wordt dus heel veel gedraaid, wat het vooral moeilijk maakt om een ploeg samen te krijgen momenteel.
 
Denk je dat de filmindustrie elementen van de aanpak tijdens de coronacrisis zal meenemen in de toekomst?
De creatieve uitdaging is goed, maar voor de rest denk ik niet dat het nut zou hebben. Het is bijvoorbeeld erg lastig wanneer acteurs je gezicht niet kunnen zien als je aan het regisseren bent. Het eten is ook een pak minder gezellig, want je moet plots allemaal uit je eigen plastieken potje eten. Ik hoop dat we dat allemaal snel achter ons kunnen laten!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top