Jérôme Giersé, muziekdirecteur van BOZAR: “De enige in die zaal met 2.200 plaatsen, was ik”

Muziek | Jérôme Giersé is sinds oktober 2020 de muziekdirecteur van BOZAR en heeft sindsdien al tal van hordes moeten nemen, niet in het minst door de pandemie. Annulaties dwongen hem om de programmatie te herzien naar een digitaal format dat dit jaar Beethoven in de verf zet. “Een live-optreden creëren zonder publiek, dat is voor veel muzikanten een stevige opgave”, zegt hij. Het duo Lusine en Sergey Khachatryan deden een poging voor het concert dat je nu op Pickx Live kan ontdekken.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Waarom kozen jullie ervoor om Beethoven te eren?
 
Jérôme Giersé: “In 2020 hebben we de 250ste verjaardag van Beethoven in de hele wereld gevierd. Dat is opvallend, want er zijn maar weinig componisten van wie zo’n verjaardag wereldwijd mensen op de been brengt. Hij is werkelijk de componist bij uitstek die de wereld verbindt. Van Japan tot Brazilië en de Democratische Republiek Congo luisteren ze naar zijn muziek. Iedereen voelt er diezelfde passie in. Daarom hebben we een grote tentoonstelling ‘Hotel Beethoven’ op poten gezet om te tonen hoe hij ook na zijn dood verder bleef leven. En we hebben uiteraard concerten georganiseerd.”
 
Vanwaar de keuze voor het artiestenduo Lusine en Sergey Khachatryan?
 
Giersé: “Zij zijn best bekend bij het Brusselse publiek, onder andere omdat Sergey Khachatryan in 2005 de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool won. Dat heeft hem een vrij groot publiek opgeleverd. Voor de muzikanten die de wedstrijd winnen wordt Brussel altijd een beetje hun thuis. Het publiek blijft hen trouw omdat ze hen wekenlang met argusogen volgden. Sergey is bovendien een fantastische en innemende persoon en een wonderbaarlijke virtuoos. Tegelijk speelt hij altijd met veel poëzie. Dat komt allemaal samen in de heerlijke concerten die hij samen met zijn zus speelt. Ze brengen trouwens niet enkel werk van Beethoven, maar ook stukken uit het oeuvre van de Armeense componist Arno Babajanian. Wat bij hem interessant is, is zijn zeer klassieke schrijftechniek, die hij ontleende aan Beethoven, en zijn invloeden uit jazz, rock en de traditionele muziek uit zijn thuisland. Het duo stelde dus voor om werk van die componist te brengen, naast Beethovens ‘Lentesonate’.”
 
Hoe hebben jullie je aangepast aan de coronacrisis?
 
Giersé: “Toen de tweede golf en de annulaties van oktober er kwamen, wilden we de lopende projecten gaande houden, maar ook nieuwe projecten organiseren. Het doel was om honderd procent in te zetten op digitale evenementen. Uit 2020 en begin 2021 hebben we een reeks concerten georganiseerd rond Beethoven. Het concert van Lusine en Sergey Khachatryan werd in het kader van een digitaal eindejaarsfestival geprogrammeerd. Streaming werd een essentieel element dat ons die periode hielp overleven. Die technologie was niet zomaar een dienst die we aan ons publiek konden aanbieden, maar ook een manier om artiesten in leven te houden. De fysieke beleving tussen artiest en publiek blijft primordiaal voor BOZAR, maar het digitale aanbod zal nu een extraatje blijven. We hebben veel geleerd uit de coronacrisis en dat liet ons toe om onze werking opnieuw uit te vinden en lessen te trekken voor de toekomst.”
 
Hoe moeilijk is het om een concert in BOZAR te capteren?
 
Giersé: “Tijdens de opnames waren het duo en ik de enigen die in de zaal waren. De zaal heeft een capaciteit van 2.200 plaatsen, dus toen bedachten we wel dat die situatie echt niet mocht blijven duren. Het voelde gewoonweg abnormaal. Sinds dat ‘optreden’ is er geen enkel concert met publiek meer gehouden in onze zalen. De opnames zelf zijn vooral een leuke oefening voor de muzikanten. Een liveconcert creëren zonder publiek, dat is voor veel muzikanten een stevige opgave. Het element van interactie dat kan ontstaan tijdens een concert valt helemaal weg. Ze moeten muziek maken met een virtueel publiek in hun achterhoofd, los van tijd en plaats. Maar het is voor hen erg belangrijk dat ze het zien als een echt concert. Sergey en Lusine hebben elk werk twee keer gespeeld en we hebben versies geselecteerd om het gevoel van een echt concert zo goed mogelijk weer te geven.”
 
Welk vooruitzicht hebben jullie de komende weken?
 
Giersé: “Normaal kunnen we volgens de versoepelingen weer met een beperkte capaciteit optredens organiseren vanaf 9 juni. Er zijn vanaf die datum concerten gepland en we gaan er weer voor om mensen op de been te krijgen. Vanaf de 12de start een reeks van 9 concertavonden in openlucht met een veelzijdig festival, waarop je kan genieten van klassieke muziek, elektronische muziek, hedendaagse muziek, wereldmuziek, poëzie… Dat gaat door in het hart van het museum in het Koudenbergpaleis. Daar zal een piano opgesteld worden in een container van plexiglas en elke avond zal er een concert gegeven worden. Onze bedoeling is om daarmee de muzikanten en het publiek weer samen te brengen en dat met zo veel mensen als toegestaan is."
 
Het concert van Sergey en Lusine Khachatryan kan je op 27 mei om 20u30 ontdekken op Pickx Live (kanaal 11), op Pickx.be via deze link of via de Proximus Pickx app.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top