Het verhaal van Detroit in 1967, relevanter dan ooit

Films | Kathryn Bigelow, de eerste vrouw ooit die een Oscar won als beste regisseur, schuwt de controverse niet. Zowel met 'Zero Dark Thirty' als met 'Detroit', haar twee meest recente films, had ze de vinger aan de pols.

Door Pickx

Deel dit nieuws

De Oscar won ze in 2010 voor 'The Hurt Locker', een psychologische actiethriller over de Amerikaanse troepen in Irak. Daarvoor ontving ze ook de Oscar voor beste film. Het was haar glorieuze comeback na enkele mindere jaren waarin films als ‘K19: the widowmaker’ (2002) en ‘The Weight of Water’ (2000) flops werden. En nadat ze nochtans zichzelf op de kaart had gezet als regisseuse van de cultklassiekers ‘Point Break’ (1991) en ‘Blue Steel’ (1990).

Obsessie voor geweld

Bigelow (69), een voormalig model voor modeketen Gap en ex-echtgenote van regisseur James Cameron, maakte van spannende actiefilms haar handelsmerk. Daarvoor krijgt ze zowel lof als kritiek.

Lof vanwege de knappe cameravoering -dikwijls nogal kinetisch, met handcamera’s of bodyshots, en kort op de huid van de protagonisten- en haar uitstekende gevoel voor ritme -dat ze ook ervaring opdeed als regisseur van videoclips zal daar niet vreemd aan zijn. Maar dus ook kritiek, want niet zelden verheerlijkt ze geweld, of lijkt ze op zijn minst een (on)gezonde obsessie voor gewelddadige conflicten te hebben.

Dat was al zo in haar debuutfilm ‘The Loveless’ uit 1981, met Willem Dafoe in de hoofdrol, en in opvolger, de donkere vampierenprent ‘Near Dark’ (1987). Met ‘Near Dark’ toonde ze ook lef op een ander domein: Bygelow durfde toen al vrouwen in een straffere rol uitspelen, of als dominante kracht in de film. Dat deed ze later ook met verve in de misdaadfilm ‘Blue Steel’, waarin de Afro-Amerikaanse Angela Bassett een hoofdrol vertolkt als politieagente.

Niet dat Bygelow op de barricades wil staan als feministe. Integendeel zelfs. Zo verraste ze vriend en vijand door bij haar Oscarspeech in 2010 uitdrukkelijk niét te praten over haar primeur als eerste vrouwelijke regisseur met een gouden beeldje in de handen.

De jacht op Osama

Kort na ‘The Hurt Locker’, die ze in eigen beheer produceerde, richtte de Amerikaanse regisseuse haar pijlen opnieuw op een oorlogssituatie: de jacht op Osama Bin Laden. 'Zero Dark Thirty' werd een spannende film, volgestouwd met technisch snufjes en met boeiende inzage in enkele CIA-spionagetactieken, maar toch voldeed hij niet helemaal aan de verwachtingen.

Daarvoor was de uitwerking net iets te Hollywoodiaans (goed, in casu de Amerikanen, zegeviert altijd!), kregen folteringstechnieken zowaar een positieve connotatie en werd iets te veel een loopje genomen met de werkelijkheid.

'Zero Dark Thirty' is vanaf 18 mei beschikbaar op Pickx+ (zender 13) en in 'Movies & Series'. Ontdek Movies & Series hier en activeer zo snel mogelijk je tv-optie 'All Stars' voor een onbeperkte toegang tot de Movies & Series catalogus van Pickx!

De rassenrellen in Detroit

Dat laatste werd haar ook aangewreven bij 'Detroit', haar recentste film, vrijdag te zien op Canvas. Knap gemaakt wederom, en met een thema dat deze dagen actueler is dan ooit: rassendiscriminatie. Meer bepaald de negatieve verhoudingen tussen politie en Afro-Amerikanen.

'Detroit' vertelt het verhaal van de rassenrellen in het Detroit van 1967. Waarbij in totaal 43 doden en 1200 gewonden vielen. Beklijvende cinema, dat vijftig jaar na datum die belangrijke gebeurtenissen nog eens terecht in de schijnwerpers plaatste, maar ook hier klonk achteraf de nuance dat het verhaal iets te fel gedramatiseerd werd naar filmscenario toe. De ‘based’ in ‘based on a true story’ is dus steeds belangrijk bij Bigelow. Afgezien daarvan: sit back, relax and enjoy!

'Detroit' van Kathryn Bigelow is vrijdag om 21u20 te zien op Canvas of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later wanneer jij wil!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top