'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' op VTM4: het geheim achter Frances McDormand

Vanavond zendt VTM4 het aangrijpend drama 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' uit. Actrice Frances McDormand won voor haar hoofdrol in de bewierookte film van Martin McDonagh uit 2017 een Oscar. Met haar hoofdrol in 'Nomadland' is de Amerikaanse nu opnieuw genomineerd voor een Oscar. Proximus Pickx ging op zoek naar het geheim achter het succes van McDormand.

De film ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ werd bij de release in 2017 op elk vlak de hemel in geprezen. Het scenario, de regie en de prestaties van de acteurs met Frances McDormand op kop, maken van de prent een moderne klassieker en een gevestigde waarde.
 
‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ is een film van regisseur en schrijver Martin McDonagh, wiens ‘In Bruges’ in 2008 al wist te imponeren. De Ierse regisseur neemt voor zijn tweede grote spektakelstuk ook nog eens de productie op zich. Het verhaal volgt een moeder die de politie aanspoort om te zoeken naar de moordenaar en verkrachter van haar dochter. Ze besluit daarom drie reclameborden te plaatsen waarop ze de sheriff van het kleine dorp in Missouri aanspreekt. “Raped while dying”, “And still no arrests”, “How come, chief Willoughby”, lezen we. De film is hard en tragisch, maar kan desondanks soms een lach uitlokken met zijn humoristische dialogen die de zwaarmoedigheid doorbreken.
 
Frances McDormand portretteert de geschoffeerde moeder Mildred, die tot alles in staat is om een doorbraak in het politieonderzoek te forceren. Ze speelt met verve de vrouw die niet bezwijkt onder de druk van de politie en de burgers. Ze is woest, maar de droefheid en zachtheid zijn net zo goed op haar gezicht af te lezen. Kortom, ze zet haar rol als vrouw die genoeg heeft van onrecht en haar woede uitwerkt op haar dorp tot in de puntjes juist neer. Zoals veel recensentenpennen al schreven: voor het acteerwerk van McDormand alleen al is de film de moeite waard.

Band met gebroeders Coen

McDormand volgde acteerlessen aan de Drama School van Yale-universiteit. In 1982 behaalde ze de titel Master of Fine Arts. Na het afstuderen speelde ze in verscheidene toneelstukken. In 1984 maakte ze haar filmdebuut in de eerste film van Joel en Ethan Coen: 'Blood Simple' uit 1984. Datzelfde jaar stapte ze trouwens in het huwelijksbootje met Joel Coen. Ze zou later regelmatig opdraven in films van de gebroeders Coen, zoals in 'Raising Arizona', 'Fargo', 'Barton Fink', 'Burn After Reading' en 'Hail, Caesar!'. Haar acteerkunsten in deze klassefilms zetten McDormand in de schijnwerpers. Bovendien waren topcineasten Joel en Ethan Coen volmaakte leermeersters, zodat McDormand alle kansen kreeg om zich te ontplooien als topactrice.
 
Ook op de planken ging het haar voor de wind. Ze speelde in verscheidene theaterproducties, waaronder de Broadwayproductie van 'A Streetcar Named Desire' uit 1987, waar ze een Tony-nominatie voor kreeg. Ook was ze regelmatig op televisie te zien, waaronder in een terugkerende rol in het vijfde seizoen van de televisieserie 'Hill Street Blues'.
 
In 1988 speelde ze weer in een grote Hollywoodfilm, 'Mississippi Burning' van Alan Parker. Voor deze rol werd ze genomineerd voor de Academy Award voor beste vrouwelijke bijrol, de eerste van vier Oscarnominaties. In 1996 speelde ze waarschijnlijk haar bekendste rol, de zwangere sheriff Marge Gunderson in 'Fargo' van de gebroeders Coen. Die rol werd bekroond met een Oscar.
 
In 2018 sleepte ze als Mildred Hayes in 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' een Golden Globe voor beste vrouwelijke hoofdrol in de wacht. Ze won tussendoor ook twee Emmy’s met de tv-serie 'Olive Kitteridge'.

White trash

McDormand was anderhalf jaar oud toen ze geadopteerd werd door een verpleegster en een dominee. Als tiener kreeg ze de kans om haar biologische moeder te ontmoeten, maar ze weigerde. De woede over het feit dat ze ongewenst was geweest, was te groot. Toch noemt ze zichzelf en haar moeder met trots ‘white trash’.
 
Die ingrijpende gebeurtenis heeft haar leven en werk gevormd. Ze heeft zelf ooit een jongetje geadopteerd uit Paraguay – intussen een volwassen man. Als je haar filmrollen overschouwt, kun je niet anders dan een patroon ontwaren. Al een hele carrière lang haalt ze, net als de gebroeders Coen overigens, mensen uit de marge, uit de rand van de samenleving, om hen in hun hele complexiteit te tonen. Ze doet dat met een benijdenswaardige authenticiteit en naturel, alsof ze in het hoofd kruipt van haar personages en gebukt gaat onder het gewicht van een fictief maar loodzwaar levensverhaal.
 
McDormand is een rolmodel voor al wie het gevoel heeft niet te kunnen meedraaien in een wereld die genadeloze perfectie voorschrijft.

Kijk vanavond naar 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' op VTM4 of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!

Films

Bekijk alles
Top