Roller Champions, de nieuwe esportsgame van Ubisoft?

Nieuws |

De afgelopen maanden liet Ubisoft zijn nieuwe multiplayer game Roller Champions testen. En het spel heeft al naam gemaakt, vooral vanwege zijn esportspotentieel dat veel mensen erin zien.

 

Door Proximus

Deel dit nieuws

Ubisoft, een uitgever die bekend staat om zijn vaak bejubelde singleplayer games, pakt het voor één keer helemaal anders aan met Roller Champions, een teamspel waarin spelers punten moeten scoren door een handbal door een ring te gooien, en dat alles terwijl ze op volle snelheid ronddraaien op rolschaatsen. Ja, als je het zo zegt, klinkt het inderdaad raar! Maar gezien de opwinding rond het spel sinds de release in gesloten bèta moet er iets zijn dat het publiek heeft geraakt. Wat zou van “RC” een esportsgame maken? En volgt er een scene die zal openbloeien?

Eerst en vooral, en Ubisoft maakt dit vanaf het begin duidelijk, het gaat hier niet om een soort verhaalmodus zoals we gewend zijn in de meeste titels van de ontwikkelaars. In plaats daarvan biedt Ubisoft ons een “Skatepark”-trainingsmodus, die een beetje lijkt op het vrije trainingsprogramma in Rocket League. Het speltype is zeer nuttig voor het perfectioneren van tactieken en technieken die je tijdens de wedstrijden hebt aangeleerd.

En dat is net de kwaliteit van het spel. Een beetje zoals Rocket League biedt het spel een panel van mecanics en strategie die je moet ontdekken en zo goed mogelijk moet gebruiken. En gezien de veelheid aan mogelijke moves zal je je waarschijnlijk niet snel vervelen op het spel. RC lijkt in het begin misschien simpel, maar al snel zal je beseffen welke mogelijkheden het biedt.

Het rangschikkingssysteem is vrij eenvoudig en efficiënt. Bij elk spel krijg je punten als je wint, weergegeven in de vorm van followers. Het doel is om zoveel mogelijk wedstrijden te winnen om steeds meer volgers te krijgen en zo geleidelijk te stijgen op de ranglijst. En tijdens de bèta hebben de spelers al laten zien dat ze vastbesloten zijn om naar de top te klimmen. Het systeem van geklasseerde wedstrijden zou trouwens onder het vergrootglas liggen van de ontwikkelaars, die er bijzondere aandacht aan zouden besteden.

© Ubisoft – Het menu in de gesloten bèta

Het spel is volledig gratis en je kan verschillende in-game aankopen doen, om bijvoorbeeld je avatar te personaliseren. Het model is duidelijk geïnspireerd op dat van Rocket League, dat gratis is geworden en zijn community onder meer de aankoop van een battlepass aanbiedt waarmee de speler meer inhoud kan ontgrendelen naarmate hij vordert in het spel.

We onderstrepen ook dat Roller Champions momenteel profiteert van een nogal bijzondere dynamiek die door Ubisoft is opgezet. Voor de lancering van zijn game bood de uitgever verschillende influencers en gelukkige gamers de kans om een game key te bemachtigen. Elke houder kon dan twee personen uitnodigen om zich bij hem of haar aan te sluiten, waardoor een gevoel van exclusiviteit onder de spelers ontstond.

Die strategie bleek succesvol. Nu al zijn spelers enthousiast over de gameplay en de diepgang die mogelijk is in Roller Champions: tackelen of springen en een “tornado” maken in de lucht om de bal terug te krijgen, voorwaarts en achterwaarts passen, leunen op je teamgenoot en versnellen over een korte tijd en nog veel meer! Het is de ideale manier om plezier te hebben met vrienden, terwijl ook de tactische kant niet ontbreekt die elke goede esportsgame bezit. Afwachten of het spel populair zal blijven en erin zal slagen op duurzame wijze deel uit te maken van het esportsecosysteem.

Kortom, Roller Champions is een spel dat in de komende maanden weleens hoge toppen zou kunnen scheren. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws zal een eerste vereiste zijn voor Ubisoft-fans en esportsfans in het algemeen. Wij zullen deze potentiële scene alvast met heel wat aandacht volgen!

Copyright afbeelding: Ubisoft & Ubisoft Montréal

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top