'Black-out': te ambitieus of voorbode voor meer Vlaamse actie?

Op Eén kan je vanavond kijken naar de tiende en laatste aflevering van de ambitieuze fictiereeks ‘Black-out’. De serie verleidde wekelijks meer dan een miljoen kijkers om af te stemmen op de VRT en werd ook via streaming duchtig bekeken, maar de reacties zijn in het beste geval lauwwarm. Wij analyseren de reeks en opgelet, dit artikel bevat spoilers!

‘Black-out’ diende zich aan als alweer een Vlaamse topfictiereeks. De cast bevat grootheden van eigen bodem zoals Geert Van Rampelberg, Lucas Van den Eynde, Nora Gharib, Michael Pas, Jelle De Beule, Ruth Becquart en in de hoofdrol als premier Annemie Hillebrand: Sara De Roo. Showrunner Philippe De Schepper verdiende zijn strepen met reeksen als ‘Eigen kweek’, ‘Dubbelleven’ en ‘Vermist’ en producent Helen Perquy stampte mee het productiehuis Koeken Troef uit de grond. Met die namen op de affiche, zat kijkend Vlaanderen al op het puntje van zijn stoel.
 
De serie begint dan ook veelbelovend. Een kerncentrale wordt gesaboteerd, waardoor het hele land zonder stroom zit. De premier moet achter de schermen aan de juiste touwtjes trekken om ervoor te zorgen dat de black-out blijft duren, want anders zal haar ontvoerde dochter het met haar leven bekopen. In het geheim moeten zij en een bevriende politie-inspecteur achterhalen wie achter de kidnapping zit. De pionnen lijken opgesteld voor ‘House of Cards’-achtig politiek manipulatiewerk, gepaard met enkele actiescènes à la ‘Taken’ of ‘24’.
 
Maar dan zijn het de actiescènes die de bovenhand nemen. Wat een thriller met Scandinavische allures kon worden, verzandt in een al te Amerikaanse plot, waarbij de interventieteams van de politie eerst schieten en dan pas vragen stellen. Het onderzoek van DA3-teamleader Michaël Dendoncker (Geert Van Rampelberg) struikelt samen met de plot onhandig van de ene terroristische groepering naar de andere. Klimaatactivisten van de onbestaande beweging Groen-Rechts zitten erachter. Maar ze worden geleid door een Nederlander en enkele militairen. Of neen, Koerdische verzetsstrijders hebben de touwtjes in handen, of is het dan toch de politieke oppositie?

Kritische kijkers

Wie met een kritisch oog kijkt – en afgaande op de reacties op sociale media doen vrij veel kijkers dat – kan het ene na het andere gat prikken in de plot. En toch bleven we massaal kijken, want we wilden weten hoe dat kluwen van verhaallijnen uiteindelijk zou ontrafelen. Want als een serie zo ambitieus is om het hele politieke landschap, etnische groeperingen en activisten tegen de schenen te schoppen, dan moet dat toch allemaal leiden tot een klapper van een ontknoping?


 
Wel, nu wij die ontknoping gezien hebben, stellen we ons de vraag welke boodschap de serie nu eigenlijk de wereld in wilde sturen. Wat was nu eigenlijk de plot, behalve een hoop toevalligheden die per ongeluk een verhaal in gang zetten? Ja, we hebben veel actie, achtervolgingen en wapenvertoon gezien, maar hoeveel daarvan was eigenlijk relevant voor de ontknoping? Had dit verhaal niet gebaat bij wat snoeiwerk?


 
Daar komt dan nog eens bovenop dat het acteerwerk doorgaans niet echt overdonderend is. Nora Gharib en Jelle De Beule komen er vrij goed uit, Michael Pas is cartoonesk, maar dat kan nog wel voor zijn rol. Sara De Roo daarentegen overtuigt nooit helemaal als wanhopige moeder die radeloos de teugels probeert bij te houden. Geert Van Rampelberg kijkt tien afleveringen lang kwaad en briest eens “Wie zijn die gasten?” – en daar blijft het zowat bij. Dit talent presteert onder hun niveau, klinkt het ook online.


 
Dat alles wil echter niet zeggen dat er niets te genieten valt aan ‘Black-out’. Wie graag actie bingewatcht zonder al te gedetailleerd te letten op gaten in de plot, ongeloofwaardige wendingen of het politieke koorddansen dat de scenaristen ondernamen, kan zeker heel wat plezier beleven aan de serie. ‘Black-out’ slaagt er met al die ambitie in om de popcornfilmstijl van Hollywood te evenaren. Diezelfde stijl en actie met een iets beter samenhangend verhaal en we hebben een schot in de roos dat internationaal hoge punten kan scoren.
 
Gezien hoe de plot van ‘Black-out’ nu onhandig escaleert, kan je je afvragen of het programma niet beter de structuur had gehad van een klassieke “whodunit”, met als verdachten de ecoterroristen, een groep ex-militairen, een Koerdische verzetsbeweging en politiek rechts. En op het einde blijkt de butler het gedaan te hebben.

Bekijk de seizoensfinale van ‘Black-out’ op 24 januari om 20u50 op Eén of waar je ook bent via proximuspickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later wanneer jij wil!
 

Films

Bekijk alles
Top