Dilemma op tv: A Good Day to Die Hard (VTM) versus Taxi 5 (VTM3)

Op zaterdagavond haalt VTM traditioneel alles uit de kast om de kijker te lokken met smakelijk kijkvoer. Dat leidt niet zelden tot hartverscheurende keuzes en zielsplijtende dilemma's, die in het ergste geval kunnen uitmonden in een familieruzie. Gelukkig staat Proximus Pickx je bij. 'A Good Day to Die Hard' (21u35 op VTM) of 'Taxi 5' (20u30 op VTM3): welke van de twee verdient je kostbare tijd?

A Good Day to Die Hard (2013)

Bruce Willis kruipt weer in de huid van John McClane, die naar Rusland afreist om z’n zoon Jack te helpen. Die is betrokken geraakt bij de gevangenisuitbraak van een gevaarlijke Rus, die uit is op een staatsgreep...

Met de vijfde en meest overbodige film uit de 'Die Hard'-reeks heeft regisseur John Moore een van de meest kostelijke actiefilms ooit gemaakt. Tenminste wat het budget voor vierwielers betreft. In 'A Good Day to Die Hard' vernielde Moore BMW's, Mercedessen, een Lamborghini en alle andere supercars waar hij zijn hand op kon leggen. 518 wagens liepen zware schade op, 132 andere modellen werden meteen total loss verklaard. Kostprijs van Moore's wagenfixatie: 11 miljoen dollar.

De 'Die Hard'-reeks ligt overigens zelf op sterven na dood, althans volgens de critici. Op de online filmdatabase IMDb krijgt de laatste film in de reeks een rotscore van 5,3 op 10 toegekend, op basis van bijna 200.000 kijkerscores: de laagste score van alle films in de reeks. Ook de filmpers sabelde 'A Good Day to Die Hard' neer. De acteerprestatie van Willis was volgens critici niet om over naar huis te schrijven. Naar verluidt zou de laatste episode zelfs het imago van de hele reeks aantasten. Op andere recensieplatformen scoort de actiefilm trouwens ook ondermaats.

Hoezeer de film ook de grond werd ingeboord, hij lokte wel volk naar de filmzalen: met een wereldwijde opbrengst van 304 miljoen dollar slaagde de prent erin om drie keer zijn budget terug te verdienen.

Taxi 5 (2018)

Ruim tien jaar na de vorige film uit de reeks keert 'Taxi 5' terug naar Marseille om de misdaad te bestrijden. Commissaris Gilbert is intussen burgemeester van de Zuid-Franse stad. Maar z’n kansen op een herverkiezing zijn klein. Daarom schakelt hij de hulp in van Sylvain Marot, een Parijse superflik. Er is namelijk een Italiaanse misdadigersbende op pad die juwelierszaken berooft. Met een achterneef van de beruchte Daniel, Eddy Maklouf, én de legendarische witte taxi zet Sylvain de jacht in. Één probleem: Maklouf is de slechtste privéchauffeur van Marseille en omstreken...

Het vijfde deel in de populaire Franse 'Taxi'-reeks kwam met een vernieuwde cast, waarbij onder anderen Franck Gastambide 
en Malik Bentalha de hoofdrollen vertolkten. De kleurrijke burgemeester, die vroeger weleens een uitschuiver beging als hoofdcommissaris, is een ouwe getrouwe: Bernard Farcy – die zich onmetelijk populair maakte bij onze zuiderburen met zijn personage Gilbert.

De actiekomedie bleef trouw aan de succesvolle formule van de reeks, maar toch vielen de bezoekersaantallen tegen in Frankrijk. Komt daarbij dat de prent van regisseur Franck Gastambide met 20,3 miljoen euro beschikte over het grootste budget tot dan toe in de 'Taxi'-franchise. Internationaal kon de film wel scoren, maar toch stelden de resultaten teleur als ze naast de kostprijs gezet werden.

Desalniettemin blijft de film minstens zo vermakelijk als de vorige hoofdstukken, ook al kan hij minder verrassen en is-ie minder bruisend. 'Taxi 5' komt dus als winnaar uit dit tv-duel.
 

Films

Bekijk alles
Top