Telenovelles blijven scoren, maar waar komt het genre vandaan?

Wie heeft er nog nooit van 'Sara' gehoord? De telenovelle vulde afgelopen voorjaar met verve de leemte die 'Familie' in het zendschema achterliet en is al jaren een van de best bekeken programma's op VTM GO. Geen wonder dat VTM volop inzet op een vervolg. Maar waar komt het genre vandaan en waaraan heeft het zijn succes te danken?

Telenvolles zijn in onze contreien op zich een tamelijk recent fenomeen. Midden jaren 2000 schieten ze in Vlaanderen als het ware als paddestoelen uit de grond. Het bekendst is natuurlijk 'Sara' (2007-2008), met een glansrol voor Veerle Baetens, maar er waren ook 'Emma' (2007) op Eén en 'LouisLouise' (2008-2009), 'David' (2009-2010) en 'Ella' (2010-2011) op VTM.

Om de opmars en de blijvende populariteit van het genre te duiden, moeten we in eerste instantie terug naar de roots. En die liggen in Latijns-Amerika.

Razendpopulair in Latijns-Amerika

Tot de dag van vandaag worden telenovelles in Latijns-Amerika verslonden alsof het een lieve lust is. Vooral Mexico en Brazilië zijn de grote roergangers, maar het genre dankt zijn grote doorbraak aan 'Yo soy Betty, la fea' dat rond de eeuwwisseling in Colombia op de buis te zien was.

Het eclatante succes van Betty, een intelligente maar onknappe vrouw die ondanks alle tegenslagen gaat lopen met de baas van haar droombedrijf, vindt al snel navolging over de plas. Van de Verenigde Staten ('Ugly Betty') over Duitsland ('Verliebt in Berlin') en Nederland ('Lotte') tot in Vlaanderen ('Sara').

'Guilty pleasure'

Maar waaraan heeft het genre zijn succes te danken? Dat antwoord lijkt meedere lagen te omvatten. Eerst en vooral is er het feit dat een telenovelle eindig is en dus een stuk goedkoper om te maken dan haar grote broertje, de soap.

Naast deze economische reden dankt de telenovelle haar grote succes hoofdzakelijk aan de melodramatische verhaallijnen, die steevast eindigen met een happy end. De typische telenovelle start met een vrouwelijk personage dat door externe omstandigheden haar droom niet kan najagen. Daarop volgen verschillende liefdesperikelen, die uiteindelijk culmineren in een happy end waarbij het personage zowel haar droomjob als de liefde van haar leven te pakken heeft. Meestal ondergaat ze daarin ook nog eens een metamorfose van lelijk eendje tot prachtige zwaan.

Dat dit genre een trouw en jong publiek aanspreekt, legt de adverteerders natuurlijk geen windeieren. Nadat 'Sara' van de buis verdween, werd het reeds drie maal op VTM herhaald, met telkens opnieuw riante kijkcijfers. Bovendien is de reeks rond Veerle Baetens jaar in, jaar uit een van de toppers op VTM GO. Alle telenovelles samen zijn volgens de televisiezender de afgelopen jaren zelfs goed voor liefst 17 miljoen views. En dus hoeft het niet te verbazen dat de commerciële zender binnenkort met een waardige opvolger komt, negen jaar nadat 'Ella' van de buis verdween omdat kijkers steeds minder lineair naar televisie gingen kijken. 'Lisa', met Tinne Oltmans, in de hoofrol, werd afgelopen zomer ingeblikt. Wanneer het programma op de televisie te zien zal zijn, is momenteel nog niet duidelijk.

Series

Bekijk alles
Top