Het succes van ‘Iedereen Beroemd’ in een notendop

Films | ‘Iedereen Beroemd’, de opvolger van ‘Man Bijt Hond’ aansluitend op het zevenuurjournaal, lokt consequent tussen de 850.000 en 1 miljoen kijkers op Eén. Wat maakt dat het humaninterestprogramma zoveel mensen aan het scherm kluistert? Proximus Pickx somt 4 redenen op.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Man in de straat

De bakker om de hoek, de buurvrouw, de gekke nonkel: ‘Iedereen Beroemd’ portretteert – what’s in a name – de gewone Vlaming, in zijn gewoonlijke habitat. En als er iets is waar de Vlaming graag naar kijkt, is het het wel en wee van hun soortgenoten. Soaps die de fictieve handel en wandel van “gewone” Vlamingen voorstellen, zoals ‘Familie’ en ‘Thuis’, scoren van oudsher hoog. Soaps over bekende families, zoals ‘Chateau Planckaert’ scoren tegenwoordig nóg beter. ‘Iedereen Beroemd’ spreekt dat voyeuristische kantje in de Vlaming aan – iets dat geworteld is in nieuwsgierigheid: “Hoe vullen zij hun dagen, en wat zegt dat over mij?”

Mooie verhalen en iconische types

Net als in ‘Man Bijt Hond’ passeren in ‘Iedereen Beroemd’ regelmatig merkwaardige, bijzondere individuen de revue. Mooie verhalen liggen niet altijd voor het rapen, maar individuen die de wereldmedia halen – zoals de bejaarde man uit Liedekerke die zijn Fiat Panda vakkundig parkeerde in zijn minuscule garage in ‘Man Bijt Hond’ – zijn nog dunner gezaaid. Toch lukt het de makers steeds weer om mensen met opmerkelijke verhalen voor de lens te halen, en dat is zonder meer een bijzonder exploot.

Originele rubrieken

Hoewel ‘Iedereen Beroemd’ eerst werd afgedaan als een flauw doorslagje van ‘Man Bijt Hond’, heeft het programma na al die jaren zijn eigen identiteit gevormd. Een van de geheimen van het succes zijn de rubrieken: verfrissende, originele, creatieve reportages die oog hebben voor het niet-alledaagse, of net onze volksaard in de verf zetten en ons een spiegel voorhouden. Zo gaat Hannes Coudenys, de man achter de populaire website en het boek ‘Ugly Belgian Houses’, in de rubriek ‘Hannes zegt sorry’ elke week op bezoek bij de bewoners van de lelijkste huizen van België.

Volgt op 'Het Journaal'

Last but not least: het programma volgt vlak na ‘Het Journaal’, en we moeten niet flauw doen: ‘Het Journaal’ is – zeker dezer dagen – nog steeds een kijkcijferkanon. Het zevenuurjournaal van de openbare omroep gaat elke dag vlotjes boven het miljoen, en hoe je het ook draait of keert: een groot deel van die kijkers blijft nadien hangen voor ‘Iedereen Beroemd’. Daar profiteert het programma uiteraard maximaal van.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top