F1 Esports Series: preview seizoen 4

Door Proximus

Deel dit nieuws

De lichten staan nog even op rood. De spanning neemt toe in de tribune wanneer de piloten plaatsnemen achter hun stuur. Het nieuwe seizoen van de F1 Esports Series gaat zo van start. Hier volgt een overzicht van een van ‘s werelds grootste simracing-evenementen*.

De teams*

Net als in het officiële Formule 1-kampioenschap strijden niet minder dan tien teams vanaf deze woensdag om de felbegeerde constructeurstitel en de 750.000 dollar die op het spel staan.

Red Bull Racing Esports Team

Frederik Rasmussen, Marcel Kiefer en Tino Naukkarinen – © F1 Esports Series

Gekroond tot beste team van het vorige seizoen is het Red Bull-team natuurlijk een van de favorieten voor deze 2020-editie. Gedragen door de vicekampioen onder de piloten, de Deen Frederik Rasmussen, versterkte de Oostenrijkse organisatie zijn line-up met de komst van twee bekende namen binnen de F1-esportsscene, met name Marcel Kiefer (Duitser, voorheen Racing Point) en Tino Naukkarinen (Fin, voorheen Williams). Beiden kennen de trappen van het podium en zullen Rasmussen moeten ondersteunen in de jacht op een tweede opeenvolgende constructeurstitel.

Ferrari Driver Academy Hublot Esports Team

David Tonizza, Enzo Bonitto en Filip Presnajder – © F1 Esports Series

Het steigerende paard, dat vorig seizoen als tweede eindigde na de gevleugelde stier, wil wraak nemen met regerende kampioen David Tonizza. Auteur van een indrukwekkend consistent seizoen 2019 met drie overwinningen en gescoorde punten in elke race, moet de Italiaan opnieuw het speerpunt worden van de Scuderia. Hoewel het team ook kan rekenen op de ervaren Enzo Bonitto, zullen de ogen eveneens gericht zijn op de rookie Filip Presnajder, die het trio vervolledigt. Hij telt slechts 17 lentes, maar de Slowaakse speler domineerde de Challenger Series met vier opeenvolgende overwinningen. Hij is een van de meest veelbelovende talenten in deze F1 Esports Series. Met een line-up als deze is er geen twijfel over mogelijk dat Ferrari een serieuze mededinger is voor de titel bij de piloten en constructeurs.

Alfa Romeo Racing Orlen F1 Esports

Daniel Bereznay, Dominik Hoffman en Jarno Opmeer – © F1 Esports Series

Na in 2019 op de derde trede van het podium te zijn geëindigd, kan Alfa Romeo bogen op een van de sterkste bezettingen binnen het circuit met Dani Bereznay en Jarno Opmeer. Als voormalig Mercedes-piloot en meervoudig winnaar weet de eerstgenoemde hoe hij een race moet winnen. Hij is bovendien een van de meest ervaren spelers binnen de scene. Combineer dat met een angstaanjagende snelheid en goede consistentie en je krijgt een meer dan geloofwaardige kandidaat voor de titel. Wat Jarno Opmeer betreft, krijgt de Nederlander niet voor niets de bijnaam “Mr Hotlap”. Ongelooflijk snel op een ronde en houder van talrijke wereldrecords in Time Trial (race tegen de klok; nvdr), is hij zeker een extra troef voor het Alfa-team dit seizoen. De derde seat wordt bezet door de Oostenrijker Dominik Hoffman, die in 2019 niet racete.

Renault Vitality

Casper Janssen, Fabrizio Donoso en Nicolas Longuet – © F1 Esports Series

De bijen zijn uitgerust met een Renault-motor voor deze 100% Franse samenwerking. Na vorig jaar net het podium te hebben gemist, gaat Renault Vitality het nieuwe seizoen in met een volledig vernieuwd team. De line-up zal onder andere bestaan uit de Fransman Nicolas Longuet, voorheen tweede rijder bij Red Bull. Na een podiumplaats in zijn eerste seizoen in de koningsklasse zal hij naast zijn nieuwe teamgenoot Fabrizio Donoso een sleutelrol spelen. De Chileen, afwezig in het kampioenschap van 2019, is van plan terug te keren naar de voorhoede van de scene en wil laten zien dat hij niets heeft ingeboet qua snelheid na zijn titel van vicekampioen in 2017. Zijn ervaring zou Renault wel eens kunnen helpen om ver te komen in het klassement. Tot slot maakt de jonge 17-jarige Noor Casper Janssen het trio compleet.

Williams Esports

Alvaro Carreton, Michael Romanidis en Salih Saltunc – © F1 Esports Series

Het Britse team kon in 2019 niet op het podium kruipen en hoopt dit seizoen beter te doen. Met een snelle line-up, bestaande uit Alvaro Carreton, Salih Saltunc en Michael Romanidis, zullen de mogelijkheden om veel punten te sprokkelen zeer reëel zijn. De vraag blijft wel of de spelers in staat zullen zijn om elke kans te grijpen in een extreem krap middenveld.

McLaren Shadow

Dani Moreno, James Baldwin en Matthias Cologon – © F1 Esports Series

Ook McLaren voert grote veranderingen door in zijn line-up voor het vierde seizoen in de F1 Esports Series. Het team moet een van de meest interessante zijn om te ontdekken, met de aanwezigheid van de “World Fastest Gamer”, de Brit James Baldwin. Baldwin is ongetwijfeld een van de snelste piloten op de grid en heeft ook ervaring in de echte wereld. Hij reed in het GT4-kampioenschap namelijk rond voor het team van voormalig F1-wereldkampioen Jenson Button. Hij wordt vergezeld door de ervaren Matthias Cologon en de jonge Spanjaard Dani Moreno.

BWT Racing Point F1 Esports Team

Daniele Haddad, Lukas Bakeley en Shanaka Clay – © F1 Esports Series

De roze panters gaan dit nieuwe seizoen in met een dynamiek van stabiliteit in de persoon van Lukas Bakeley, auteur van twee podia vorig jaar inclusief een overwinning – en niet de minste – in Monaco voor de regerende kampioen David Tonizza. Begeleid door de ouderdomsdeken van dit kampioenschap, Daniele Haddad (28), en de veelbelovende Engelsman Shanaka Clay, winnaar van de tweede GP in zijn eerste seizoensdeelname, zal het team dat volgend jaar Aston Martin wordt, erop gebrand zijn om dit seizoen beter te presteren.

Mercedes-AMG Petronas Esports Team

Bardia Boroumand, Bono Huis en Brendon Leigh – © F1 Esports Series

Terwijl de Formule 1-fans al jaren gewend zijn om de Mercedes-stal de kampioenschappen te zien winnen, is de situatie heel anders als het gaat om zijn esportsvertegenwoordigers. Ondanks het feit dat het team kan rekenen op de diensten van tweevoudig Brits wereldkampioen Brendon Leigh, zijn de voormalige zilveren pijlen er vorig jaar niet in geslaagd om beter te doen dan de achtste plaats. Mercedes, waar ook de Nederlander Bono Huis en de Iraniër Bardia Boroumand deel van uitmaken, zal op zoek gaan naar goede prestaties om terug te keren naar de top.

Scuderia AlphaTauri Esports Team

Joni Tormala, Manuel Biancollila en Patrick Holzmann – © F1 Esports Series

Het juniorenteam van Red Bull zal dit seizoen ongetwijfeld op zoek gaan naar een betere plaats in het klassement na de komst van Joni Tormala, die 57 punten verzamelde in 2019. Een andere bekende naam uit de F1 esportsscene en houder van de “DHL Fastest Lap Award”, Patrick Holzmann, behoort ook tot het team. Manuel Biancollila maakt het trio compleet. Als vrij onervaren piloot zal hij moeten bewijzen dat hij zijn plaats op de startgrid verdient.

Haas F1 Team Esports

Cedric Thone, Floris Wijers en Simon Weigang – © F1 Esports Series

Tot slot maakt Haas de tabel met een uitmuntend algemeen niveau compleet. De Amerikaanse organisatie komt uit een moeilijk seizoen 2019, ondanks een aantal mooie prestaties van haar beste piloot, Floris Wijers. Het team heeft alles te bewijzen in deze 2020-editie, met een line-up bestaande uit de voormalige Renault Vitality-piloot Cedric Thone en de Duitser Simon Weigang.

Het format

Dit jaar zullen de piloten vanuit hun kamer moeten racen door Covid-19 – © F1 Esports Series

Dit vierde seizoen van de F1 Esports Series is gespreid over twaalf races en gaat door van oktober t.e.m. december. Het puntensysteem is vergelijkbaar met dat in de Formule 1: 25 punten voor de eerste plaats tot één enkel punt voor de achtste.

Nieuw is dat de lengte van de races is toegenomen tot 35%* (in plaats van 25). Het zal interessant zijn om te zien welke impact deze toename zal hebben op de strategieën, met name wat betreft de keuze van de banden. Een andere belangrijke verandering betreft de kwalificaties, die in een format van drie fases zullen worden opgezet (Q1 voor de top 15, Q2 voor de top 10, Q3 voor de pole).

De circuits

Twee nieuwe landen vervoegen de 2020-kalender. Vietnam (Hanoi) en Nederland (Zandvoort) behoren tot de twaalf races die in dit vierde seizoen op de planning staan.

R1 – Bahrein

Welkom in de woestijn voor dit technische parcours waar de bandenslijtage belangrijk is. Met een bochtige tweede sector, bestaande uit moeilijk te visualiseren rempunten, is inhalen eerder mogelijk aan het einde van de rechte lijn in sector 1.

Winnaar 2019: David Tonizza

R2 – Vietnam

Dit is een van de nieuwe races op de 2020-kalender. Het stadscircuit van Hanoi komt met een parcours dat doet denken aan Bakoe in Azerbeidzjan. Extreem lange rechte stukken zijn met elkaar verbonden door verschillende passages die bestaan uit vrij lange en langzame bochten.

R3 – China

We blijven in Azië voor het circuit van Shanghai. Het zal nodig zijn om extreem gefocust te zijn in de eerste ronde, die vaak geanimeerd is met een lange en brede eerste bocht waarin het mogelijk is om heel wat bolides in te halen in geval van een goede start. Elke slechte start zal daarentegen onmiddellijk bestraft worden met een verlies van posities, wat moeilijk recht te trekken zal zijn voor de zeer lange rechte lijn in sector 3.

Winnaar 2019: David Tonizza

R4 – Nederland

De tweede nieuwkomer, de GP van Nederland, gaat door in de duinen van Zandvoort. Het snelle en bochtige parcours geeft weinig inhaalmogelijkheden. De piloten zullen moeten rekenen op de rechte lijn die start met een schuine bocht om plaatsen op te schuiven.

R5 – Canada

Het Gilles Villeneuve-circuit zal een uitdaging zijn voor de piloten. Ze zullen goed moeten sturen in de vele chicanes die deel uitmaken van dit over het algemeen snelle parcours. Anders lopen ze het risico op een sanctie. In sectoren 1 en 2 is er veel downforce nodig. In sector 3 krijgen de piloten voor de laatst chicane een zeer lange rechte lijn voorgeschoteld, de ideale kans om voorbij te steken.

Winnaar 2019: Cedric Thome

R6 – Oostenrijk

De bergen en weilanden geven het Spielberg-circuit een idyllische omgeving. De korte track kan voor heel wat animo zorgen met drie opeenvolgende rechte stukken voor het ingaan van een bochtige maar even snelle sector 3. Piloten opgelet, de (zeer strikte) grenzen van de baan mogen niet overschreden worden in de eerste bocht.

Winnaar 2019: David Tonizza

R7 – Verenigd Koninkrijk

Als monument in de Formule 1 straalt Silverstone nostalgie uit, of dat nu virtueel is of in het echt. Met zijn mythische bochten (Copse, Beckett, Maggot) kan inhalen gecompliceerder zijn door de DRS, die de vorming van een rechtlijnig peloton vergemakkelijkt.

Winnaar 2019: Marcel Kiefer

R8 – België

Wat zou een F1-kampioenschap zijn zonder Spa-Francorchamps? Vaak voorgesteld als een van de favoriete circuits van de piloten, zal het nodig zijn om er het juiste compromis te vinden in termen van instellingen tussen de extreem snelle sectoren 1 en 3 en sector 2 die echter meer downforce nodig heeft. Dit is waarschijnlijk de plek waar de snelste piloten het verschil kunnen maken in de kwalificaties. Opgelet, de polepositie is niet noodzakelijkerwijs een voordeel op dit circuit met een eindeloze rechte lijn tussen bocht 1 en bocht 4.

Winnaar 2019: Daniel Bereznay

R9 – Italië

Monza wordt niet voor niets het heiligdom van de snelheid genoemd. Het grootste deel van het circuit kan op volle snelheid afgewerkt worden, maar in de tweede sector kan je het verschil maken. We kunnen ook een levendige start verwachten met de zeer smalle chicane in bocht 1, waar botsingen aan de orde van de dag zijn.

Winnaar 2019: Daniel Bereznay

R10 – Japan

Suzuka, een andere klassieker op de kalender, is de enige “8”-track van de competitie. Het is een kronkelend en technisch circuit, de inhaalmogelijkheden zijn er vrij zeldzaam. De strategie van de pitstops zal een nog belangrijkere rol spelen. Hier wordt de geringste stuurfout cash betaald, en dan hebben we het natuurlijk over een opgave.

Winnaar 2019: Frederik Rasmussen

R11 – Mexico

Als voorlaatste evenement van dit seizoen 4 van de F1 Esports Series is Mexico een cruciale etappe op de kalender. Ondanks een zeer lang recht stuk dat zich uitstrekt van de startlijn tot aan bocht 1, vereist dit circuit een zekere mate van downforce in de sectoren 2 en 3 vanwege het grote aantal bochten. De piloten zullen moeten oppassen voor de grenzen van het circuit, met in de eerste plaats voor de “S”-opeenvolgingen in sector 2 waar elk slecht geplaatst wiel kan worden bestraft.

R12 – Brazilië

Het land van Ayrton Senna zal de laatste race van de F1 Esports Series op de Autodromo José Carlos Pace organiseren. Het circuit is relatief kort, veeleisend qua instellingen en biedt in alle drie de sectoren ten minste één inhaalmogelijkheid.

Winnaar 2019: Daniel Bereznay

De te volgen spelers

• David Tonizza (Ferrari)

De regerende wereldkampioen verdedigt zijn kroon met Ferrari. Ongelooflijk consistent en met een snelheid die niet meer te bewijzen valt, is de Italiaan een van de grote favorieten voor de eindoverwinning.

• Frederik Rasmussen (Red Bull)

De vicekampioen van het seizoen 2019 is een serieuze opponent, ongeacht het circuit. Gedreven door de positieve impuls die de constructeurstitel van Red Bull vorig jaar met zich meebracht, zal de Deen alles moeten geven om zijn rivalen te verslaan, iets waar hij in het verleden reeds in geslaagd is.

• James Baldwin (McLaren)

De snelste piloot ter wereld is hier niet om een bijrol te spelen. De Brit, die vandaag de dag zowel echte als virtuele race-ervaring bezit, schitterde overal waar hij geweest is. In hoeverre zijn overstap naar het GT4-kampioenschap met McLaren hem in een andere dimensie zal hebben gebracht, moet nog blijken.

• Filip Presnajder (Ferrari)

De Challenger Series-sensatie zou wel eens Ferrari’s verborgen troef kunnen zijn. Hoewel hij nog steeds geen ervaring heeft, is zijn ruwe talent op zijn zachtst gezegd onmiskenbaar en kan hij een probleem vormen voor de grote kanonnen van het kampioenschap indien die hun aandacht laten verslappen. Het valt nog af te wachten hoe vaak hij zal worden opgesteld door de Scuderia, die kunnen rekenen op de veteraan Enzo Bonito om Tonizza te steunen.

• Brendon Leigh (Mercedes)

Vrij discreet tijdens het vorige seizoen blijft de tweevoudig kampioen van 2017 en 2018 een van de snelste piloten op de baan. Terwijl velen het seizoen 2019 beschouwen als een overgangsfase voor het Mercedes-team, blijft Leigh het speerpunt van de oude zilveren pijlen. Hij is een van de grote kanshebbers op de titel, ondanks een teleurstellende vijfde plaats aan het einde van het laatste kampioenschap.

Je hebt nu een volledige gids ter beschikking om deze F1 Esports Series te volgen. De eerste twee manches gaan vanavond door vanaf 20u30. En zoals het oude motorsportgezegde luidt: “Gentlemen, start your engines!”

*de terminologie “Simracing” is discutabel met betrekking tot de gameplay van F1 2020, die zich eerder situeert tussen simulatie en arcade.

*elk team bestaat uit drie spelers, met twee titularissen en een reservepiloot.

*het percentage komt overeen met de schaal ten opzichte van de duur van een echte F1-race.