Rocket League Championship Series: een derde Europese manche met Belgen en veranderingen

Door Proximus

Deel dit nieuws

Het vlaggenschip van de succesvolle Psyonix-licentie vindt plaats van 24 tot 27 september in een heruitgevonden format en met een belangrijke update. Is een Belgische overwinning het resultaat?

100.000 dollar. Dat is de prijzenpot die de 32 trio’s, die deelnemen aan de derde Europese manche van de herfstsplit die aanstaande donderdag begint, onder elkaar zullen verdelen. Bij de gelukkige gekwalificeerden vinden we het Belgische Game Fist terug. Het team heeft een plaats weten te bemachtigen in deze competitie van hoogstaand niveau. Samengesteld uit Bram “bramdeswaggerd” Cieters, Ilyas “PeaKy!” Janssens en Zeno “Compact” Sterkens, zal de organisatie zich in de drie rondes van deze fase een weg naar de top proberen te banen, met als eerste tegenstander Giants. Andere Belgische spelers zijn ook van de partij, met de Europese kampioen Maëllo “AztraL” Ernest in het Oxygen Esports-team en met Eversax in het Zwitserse team Salut Edelweiss (omgedoopt tot “Keep Calm and Improve” na kwalificatie voor de regional).

Om hun prestaties te volgen spreken we om 17u af op het Twitch-kanaal van Rocket League.

De RLCS X, een (her)evolutie in het esports-model van Rocket League

Zoals hierboven reeds vermeld, zal deze derde manche van RLCS X in drie verschillende fasen worden georganiseerd. Eerst zullen de teams worden verdeeld in twee groepen waar de wedstrijden worden gespeeld in een BO5 (best of five). De top acht van elke groep plaatst zich voor de volgende etappe, waar alle teams in één enkele groep terechtkomen. De top acht gaat dan door naar de play-offs, waar ze in een knock-outbeugel strijden om de eindoverwinning.

Deze indeling maakt in feite deel uit van een voor dit seizoen totaal herzien ecosysteem. De aanleiding voor de aanpassingen was een brief die enkele maanden geleden naar Psyonix werd gestuurd door niet minder dan dertien teams, waaronder G2, Mousesports en Pittsburgh Knights. Ze hekelden onder meer het gebrek aan duidelijkheid in de RLCS-kalender, en vooral het feit dat de slots om deel te nemen aan de competitie voor de spelers als collectief voorbehouden waren, en niet voor de organisaties. Met andere woorden, organisaties konden hun slot verliezen als een speler wegging. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat Cloud9 de competitie verliet, omdat de return on investment ontoereikend werd geacht in verhouding tot de deelnamekosten. Hoewel de nieuwigheden van RLCS X op economisch niveau nog niet volledig voldoen aan sommige eisen van de teams, is het toch duidelijk dat er nu een stap in de goede richting wordt gezet door Psyonix.

De nieuwe formule verplicht de teams nu om een kwalificatiefase voor elke betrokken regio te doorlopen, wat in theorie elke organisatie toelaat om deel te nemen aan het toernooi, zoals het Belgische Game Fist bewees door zich enkele dagen geleden te kwalificeren voor de derde Europese manche.

In de praktijk wordt het format verdeeld in drie splits (herfst, winter en lente) per regio, met aan het einde van elke split een groot evenement. Het hoogtepunt is het wereldkampioenschap, dat nu nog maar één keer per jaar plaatsvindt.

Met een beter gedefinieerde structuur en programmering is RLCS X waarschijnlijk het meest competitieve toernooi ooit op Rocket League. De wijzigingen zouden ook meer visibiliteit moeten geven aan de deelnemende teams. De totale pot, verdeeld over de verschillende regio’s, bedraagt $4.5 miljoen.

Nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de game

Sinds zijn eerste stappen in de gamewereld is Rocket League in de loop der jaren op het competitieve toneel in populariteit gestegen, tot op het punt dat de titel vandaag de dag een van de referenties is binnen esports. Na vijf jaar opent het spel nu een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Naast een herontwerp van de Rocket League Championship Series, zoals eerder in dit artikel uitgelegd, neemt het spel van Psyonix ook afscheid van de betaalde versie en maakt het de overstap naar een free to play-formule, met steeds meer competities op het programma.

Psyonix maakt van deze belangrijke update ook gebruik om wijzigingen aan te brengen in zijn klassementssysteem . Zo wordt een nieuwe Top Tier, sober getiteld Supersonic Legend, het hoogst haalbare niveau en vervangt die de Grand Champion, die wordt opgedeeld in drie divisies. Naast de toevoeging van een extra niveau zijn er ook wijzigingen aangebracht in de MMR-berekeningen om de ranks tussen oude en nieuwe spelers in evenwicht te brengen. In de praktijk moeten bronzen spelers bijvoorbeeld aan het begin van het seizoen een hogere rank behalen om niet tegen beginners te moeten spelen.

Integratie van in-game toernooien

Hier komen we tot wat waarschijnlijk de centrale stelling van deze Rocket League 2.0 is. Het is nu inderdaad mogelijk voor spelers om direct via het spel deel te nemen aan online 3v3-toernooien, ongeacht hun rank. Psyonix stelt deze nieuwe functie voor als “een nieuwe geklasseerde modus in toernooien die je tegen teams met vergelijkbare vaardigheden plaatst om beloningen te winnen. Elke regio heeft verschillende competitieve toernooien per dag gepland, dus u zal veel mogelijkheden hebben om deel te nemen. U kunt zich inschrijven via het vernieuwde toernooimenu, dat het dagschema voor uw regio weergeeft.”

Elk toernooi zal spelers de mogelijkheid bieden om “toernooipunten” te verdienen in geval van minstens één overwinning, waardoor cosmetische beloningen worden vrijgespeeld. Merk op dat het spel ook een Rocket Pass zal hebben met verschillende ontgrendelbare beloningen op elk niveau.

Met deze nieuwe functie wil Rocket League de esports-ervaring naar zoveel mogelijk mensen brengen, zonder de beperkingen van officiële evenementen uit het profcircuit.

Seizoen 1 van Rocket League is beschikbaar sinds 23 september (op de Epic Games store voor degenen die het spel nog niet in hun bezit hebben) en zal lopen tot 9 december.

© Psyonix

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top