Het succesverhaal achter animatiestudio nWave, nu nummer één in Engelstalig Netflix

De Belgische animatiefilm 'Bigfoot Family' van studio nWave maakt enkele dagen na de lancering op Netflix in De VS, Canada en Grott-Brittanië heel wat indruk. In Engelstalige landen staat de film op nummer 1 in de top tien films op het streamingsplatform, wat ongezien is voor een Belgische productie. Waar dankt nWave dat succes aan?

Grote kans dat je er nog niet van had gehoord, maar met nWave heeft België haar eigen tegenhanger van de grote animatiestudio's uit Hollywood. Met een budget dat vele malen kleiner is dan dat van Disney, Pixar of Dreamworks slaagt de animatiestudio die in 1994 uit de grond werd gestampt door Ben Stassen, Caroline van Iseghem en Eric Dillens er probleemloos in om te wedijveren met de allergrootsten. Getuige daarvan de reeds 8 langspelers, die goed waren voor een gezamenlijke opbrengst van meer dan 325 miljoen dollar (zo'n 275 miljoen euro). Naast het ingenieuze vakmanschap heeft de animatiestudio met uitvalsbasis in Vorst haar wereldwijde succes te danken aan twee factoren: het pionierschap op het vlak van 3D en het uitwerken van een eigen nichemarkt.

Pionier op het vlak van 3D

Na oorspronkelijk naam te hebben gemaakt als leverancier van 3D, 4D en zelfs 5D-filmpjes aan pretparken in binnen- en buitenland, gooien regisseur Ben Stassen en zijn team in 2006 het roer radicaal om. Hun pionierwerk op het vlak van 3D zou vanaf nu hoofdzakelijk toegespitst worden op langspelers voor het witte doek. In januari 2008 komt met 'Fly Me to the Moon', het knotsgekke avontuur van drie vliegen die met de Apollo 11-missie meereizen naar de maan, de eerste gloedeigen productie in de cinemazalen. Daarna volgen nog onder meer twee films over schildpadje Sammy en 'The Queen's Corgi'.

Met een budget van zo'n 25 miljoen dollar (21 miljoen euro) per film beschikt nWave naar Belgische en Europese maatstaven over een niet te versmaden budget, maar dat verbleekt natuurlijk al gauw als je weet dat de grote animatiestudio's met 100 miljoen dollar aan de slag kunnen gaan. Dat betekent natuurlijk dat de meest productieve onafhankelijke animatiestudio in Europa op andere vlakken compromissen dient te maken en volop moet inzetten op efficiëntie. "We zijn geen Pixar, maar we zijn toch trots op onze kwaliteit", vertelt Stassen aan The Bulletin. En met succes, want niet voor niets wordt zijn studio als de Belgische Pixar omschreven.

Focus op allerkleinsten maakt het verschil

Daarnaast heeft het bedrijf dat werkgelegenheid biedt aan zo'n 120 werknemers zich ook weten te storten op een nichemarkt, die door de grote Hollywoodstudio's over het hoofd gezien werd: films voor de allerkleinsten. Door steevast ook de ouders te proberen boeien, gaan bij talloze Pixar- films belangrijke delen van het verhaal aan de allerjongsten voorbij. Niet zo bij nWave, waar zowel de allerkleinsten als hun ouders hun hartje kunnen ophalen. Getuige daarvan het fenomenale succes van 'Sammy', met meer dan 12 miljoen bezoekers en een totaalopbrengst van 100 miljoen dollar (85 miljoen euro) verdeeld over beide films.

Bovendien houdt de Brusselse animatiestudio alles in eigen beheer: van het uitwerken van het oorspronkelijke idee tot de uiteindelijke distributie, alles gebeurt in de studio in Vorst. Zo behouden Stassen en co op elk moment de volledige controle en kunnen ze ook ingrijpen waar nodig. Netflix erkent de kwaliteiten van de animatiestudio als mogelijke belangrijke speler op de markt en concurrent voor de grote animatiestudio's. Het streamingplatform etaleert de nieuwe film daarom prominent op de site en dat levert op in Engelstalige landen!

'Bigfoot Family', het langverwachte vervolg op "Bigfoot Junior", is nu op Netflix te zien. Kies nu voor Netflix als tv-optie bij je abonnement van Proximus Pickx

Top