Hoe TikTok de comeback van Shaggy inluidde

Muziek | Hij was de laatste jaren stilletjes weggedeemsterd uit de popscene, maar nu is hij helemaal terug: Orville Richard Burrell, alias Shaggy. Zijn carrière doofde het voorbije decennium als een nachtkaars uit – de man dacht zelfs eventjes aan stoppen – maar wordt dankzij het onder jongeren immens populaire videomedium TikTok nu nieuw leven ingeblazen. Dit is het relaas van de comeback.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Banana’, zo heet de smakelijke oorwurm waarmee Shaggy tegenwoordig de hitlijsten verovert. De Amerikaans-Jamaicaanse reggae- en popartiest, 51 intussen, beleeft zo in de herfst van zijn carrière opnieuw hoogdagen. In de jaren 90 kende hij zijn doorbraak bij het grote publiek met Mr. Boombastic, dat te horen was in een reclame van jeansmerk Levi’s en zo de wind in de zeilen kreeg.
 
Na enkele mindere succesjes besloot de oorlogsveteraan, die had gediend in de Golfoorlog in Irak, om ermee te kappen. Zijn blitzcarrière leek van korte duur, totdat hij aan de eeuwwisseling een eerste comeback realiseerde met het album ‘Hot Shot’. De nummer 1-hits volgden elkaar in sneltempo op. ‘It Wasn’t Me’, een floorfiller over vreemdgaan, blonk wekenlang aan de top van de wereldwijde hitlijsten, waar het kort nadien werd afgelost door ‘Angel’. 
 
Shaggy stond toen op het toppunt van zijn roem, hetgeen hem een samenwerking opleverde met één van de populairste fenomenen uit de toenmalige popcultuur: Ali G, een typetje van acteur Sacha Baron Cohen. Even later loste hij nog de partyklassieker ‘Hey Sexy Lady’. Daarna stokte de hitmachine. Zijn nieuw materiaal dook amper nog op in de hitlijsten. In 2014 gaf hij nog eens een teken van leven met het bescheiden succes van ‘I Need Your Love’, maar Shaggy leek toen vooral een vage herinnering. Vier jaar later ging hij de samenwerking aan met Sting op het album 44/876, in een wanhopige poging om opnieuw een relevante naam te worden in de scene. Na een daaropvolgende wereldtournee leek het succes van weleer definitief verleden tijd.
 

Back in the game

Tot de lente van 2020, waarin de video-app TikTok de (dansende) jeugd in zijn greep houdt. Shaggy ziet zijn kans schoon en releaset een aanstekelijk deuntje dat zich uitstekend leent tot korte, eenvoudig te kopiëren dansmoves zoals die op het platform furore maken. ‘Banana’ is al snel de nieuwste rage: trendsetters bedenken quasi meteen een dansje bij de zomerhit. Een poepsimpele choreografie met een zonnebril in de hoofdrol, die tieners massaal overnemen. Het geheim? De doordachte opbouw van het lied, met een drop die schreeuwt om visueel spektakel.

Shaggy is mee met zijn tijd, door de TikTok-generatie te geven waar ze naar snakt: een aanleiding om nieuwe dansjes op te voeren. Het lied dat op maat van de Chinese app gesneden is ging viraal en zat al snel gevangen in een zichzelf versterkende lus: jongeren hebben immers een heilige schrik om uit de boot te vallen, en dus moet je als TikTok-beroemdheid mee zijn met de hype. En dat betekent: dansjes opvoeren op ‘Banana’, want je wilt nu eenmaal als hip en trendy overkomen bij je volgers.

Het resultaat? Tientallen miljoenen views op YouTube, en een nieuwe nummer 1-hit. Shaggy kijkt vanop een afstand toe hoe de rage TikTok langzaam inpalmt, en zag dat het goed was. Vanop zijn TikTok-troon slaat hij munt uit zijn hernieuwde populariteit. De jongere generaties ontdekken het oudere repertoire van de zanger die jarenlang uitgerangeerd in de marge van de popmuziek leefde. Zijn oude hits worden vanonder het stof gehaald en vinden ingang bij Generatie Z. Jawel, jongens en meisjes, Shaggy is back.
 

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top