De 10 beste moddervreters ooit

Nieuws | Voor wie de wagen niet veel meer gebruikt dan voor dagelijkse ritjes naar de supermarkt, heeft een 4x4 niet veel nut. Maar voor zij die vaak door de modder sjezen, zijn deze stoere bolids een genot om mee te rijden.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Jeep Cherokee

Voor wie de wagen niet veel meer gebruikt dan voor dagelijkse ritjes naar de supermarkt, heeft een 4x4 niet veel nut. Maar voor zij die vaak door de modder sjezen, zijn deze stoere bolids een genot om mee te rijden. Wie terreinwagen zegt, zegt natuurlijk Jeep. De Cherokee werd gebouwd door Jeep vanaf 1984 en wordt sinds 1987 geproduceerd door Chrysler. Het design van de Jeep Cherokee werd beschouwd als "waarschijnlijk het beste SUV-model aller tijden." De Cherokee was beschikbaar in zowel een versie met twee als met vier deuren. Het model met twee deuren had langere deuren en zetels die naar voren geplooid konden worden.

Toyota Hilux AT44 6×6

In IJsland kennen ze natuurlijk strengere winters dan wij hier. Om daar tegen op te boksen, bouwen ze er zogenaamde super-offroaders, dingen die de wagens op Belgische wegen laten verbleken. De meest indrukwekkende van allemaal is de Toyota Hilux AT44 6×6, een projectje van Arctic Trucks. Dit monster heeft een 3,0-liter dieselmotor met 171 pk, een tankinhoud van 500 liter en een draagkracht van 2.000 kilo. Oh, en zes wielen natuurlijk. Deze wagen is helemaal voorzien voor de volgende ijstijd.

Land Rover Defender

De Land Rover Defender is zowat de Stonehenge onder de wagens, maar helaas voldeed hij niet langer aan de Europese normen en werd daarom in 2015 het einde van de productie aangekondigd. De kleur Grasmere Green is haast even iconisch als de beroemdste Britse 4×4 zelf. De auto is uitgerust met schroefveren en wordt permanent vierwiel aangedreven. De Defender heeft geen monocoque maar een body-op-chassis-opbouw, waardoor alle onderdelen van de wagen makkelijk, en vaak ook met de hand, vervangen kunnen worden.

Jeep CJ

De Jeep CJ werd gebouwd tussen 1944 en 1986 en was ook bekend onder de naam de "Willys CJ". De CJ was namelijk de publieke versie van de beroemde Willy's Military Jeep uit de Tweede Wereldoorlog. Willys was een Amerikaans autobedrijf dat bekend is voor zijn design en productie van militaire Jeeps. Omdat in 1944 de geallieerden ervan overtuigd waren dat zij de oorlog zouden winnen, besloot Willys om een model te ontwerpen voor de na-oorlogse markt.

Range Rover Evoque

De Range Rover Evoque is de meest succesvolle Land Rover ooit. De auto werd voor het eerst als conceptauto getoond tijdens de North American International Auto Show van 2008, onder de naam Land Rover LRX. Met de Evoque nam Land Rover een gok, maar die draaide goed uit. Nog nooit had Land Rover een model dat zo snel de showrooms uit vloog. De Evoque houdt dan ook grip op lastige obstakels en moeilijke terreinen. De Evoque kreeg in 2015 een face-lift met een frisse grille, led-koplampen, nieuwe bumpers (met nep-luchtinlaten) en tal van verse velgen, kleuren en optiepakketten.

Toyota FJ40 Land Cruiser

De Toyota FJ40 Land Cruiser is een van de beste terreinwagens ooit. Deze moddervreter werd geproduceerd van 1974 tot 1983 en maakte zo goed als in zijn eentje de hele wereld bereikbaar. Het voertuig gaf plaats aan twee volwassen vooraan en twee kleine kinderen of bagage op de achterbank. Air conditioning en servobesturing werd maar geïnstalleerd vanaf 1979 en de voorste schrijfremmen werden standaard in 1975. Je kan vandaag nog een aantal tweedehands exemplaren van dit model vinden met een aantal honderdduizend kilometers op de teller, maar de prijzen lopen hoog op.

Ford Expedition

De Ford Expedition werd vanaf 1997 verkocht. Het model van de Amerikaanse fabrikant Ford wordt alleen geproduceerd en verkocht in Noord-Amerika. De Expedition is Fords grootste en laatste off-road model. De Ford Expedition staat ook bekend als een van de langst volhoudende wagens op de weg. Een studie door iSeeCars.com stelde vast dat 5% van de exemplaren die rondrijden in 2016 meer dan 200.000 mijl op de teller hadden staan.

Hummer H2

De H2 was de eerste Hummer die ontworpen was voor dagelijks gebruik door consumenten — de Hummer H1 was namelijk een gemodificeerd legervoertuig. De H2 kwam van de grond toen General Motors het recht kocht om onder de merknaam Hummer civiele versies te verkopen van AM General. Tijdens de North American International Auto Show van 2001 was de H2 voor het eerst te zien. De auto werd halverwege 2002 beschikbaar voor verkoop in België en had destijds een verkoopprijs van ongeveer 100 000 euro. In 2010 werd het merk Hummer stopgezet, de luidruchtige mastodonten worden vandaag nog enkel gemaakt voor het leger.

Volkswagen Schwimmwagen

De Volkswagen Schwimmwagen — letterlijk zwemmende wagen — was een amfibievoertuig dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt door de Duitse Wehrmacht en de Waffen-SS. De Schwimmwagen was technisch gebaseerd op de Volkswagen Kübelwagen, die op zijn beurt was afgeleid van de civiele KdF-Wagen, later bekend als de Volkswagen Kever. De carrosserie was ontworpen door Erwin Komenda, hoofdontwerper van carrosserieën bij Porsche. Komenda was de man die op het geniale idee kwam om auto's te laten varen en nam er dan meteen een patent op bij het Duitse patentbureau.

Range Rover SVAutobiography Dynamic

Hij is er nog niet, maar komt eraan: de krachtigste Range Rover ooit, namelijk de nieuwe uitvoering van de Range Rover 2017: de SVAutobiography Dynamic. Dat "dynamic" is niet overdreven: dit is de krachtigste Range Rover ooit. Voor de aandrijving zorgt de bekende 5,0-liter supercharged V8 uit de Jaguar F-type, 550 pk sterk. De acceleratie van 0 naar 96 km/u (60 mph) wordt op deze manier een eitje: de ruim twee ton zware SUV klaart de klus in 5,1 seconden. Zijn topsnelheid: 224 km/u.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top