×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Uw webshop: volg de (wettelijke) regels van het spel

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team04/03/2016

Uw webshop: volg de (wettelijke) regels van het spel

Comments

De verkoop via e-commerce blijft in de lift zitten. Een webshop is onontbeerlijk in deze tijden van online consumenten. Maar net zoals een traditionele handelszaak moet ook een virtuele winkel zich houden aan spelregels. Sinds 2014 zijn er duidelijke regels die u moet navolgen. We zetten ze voor u op een rijtje.

Uitgebreide informatieverplichtingen

In de eerste plaats heeft de potentiële klant recht op volledige informatie. Dit betekent dat u uw gegevens (handelsnaam, ondernemingsvorm, adres, telefoonnummer, e-mailadres, ondernemingsnummer) moet vermelden. Bovendien moet u voor elk product een duidelijke prijs afficheren, inclusief alle verzend- en andere kosten en btw. De nieuwe wet bepaalt dat wie goederen of diensten verkoopt waarbij extra’s te betalen zijn bovenop de prijs (leveringskosten, betalingskosten, enz…), daarvoor expliciet en vooraf het akkoord van de klant moet vragen. Na de bestelling moet u alle informatie over de aankoop (product, prijs, levering …) doorsturen via e-mail. Uiteraard is het sowieso slim om met redelijke levertermijnen te werken, maar u bent wettelijk verplicht om te leveren binnen 30 dagen.

Herroepingsrecht

Uw klant heeft ook een herroepingsrecht. Dat betekent dat hij zich kan bedenken tot 14 dagen na de aankoop. Een schriftelijke mededeling volstaat. In dat geval retourneert hij het product en betaalt u binnen 14 dagen de oorspronkelijke aankoopprijs terug. U bent verplicht om deze herroepingsvoorwaarden te vermelden op uw site.

Algemene voorwaarden

Het is een goed idee om bovenstaande verplichte informatie te verwerken in uw algemene voorwaarden. Deze laatste zijn niet verplicht, maar ze zijn wel handig om uzelf in te dekken. Bovendien versterken ze het vertrouwen van uw bezoekers. Plaats ze duidelijk op een aparte webpagina. Naast de wettelijk verplichte gegevens kunt u hier onder meer uw leverings- en garantievoorwaarden en uw klachtenprocedures vermelden. U kunt er ook uw beleid inzake betalingen resumeren. Opgelet: voor elektronische betalingen mag de gevraagde kost niet langer hoger liggen dan de werkelijke kost voor de verkoper. U moet bij het begin van het bestelproces ook stellen welke betaalmodaliteiten u aanvaardt.

Privacy

Persoonlijke gegevens zijn een heikel punt. U moet aangeven welke klantgegevens u collecteert en met welk doel. De wet is duidelijk: u mag geen gegevens overdragen aan andere partijen en u mag ze zelf enkel gebruiken in het kader van de bestelling. Voor elk ander gebruik moet u eerst toestemming krijgen. Daarnaast moet u een zogenaamde Legal Disclaimer voorzien. Deze beperkt uw aansprakelijkheid tegenover derden. 

Kwaliteitslabels

De klant helemaal overtuigen dat u wettelijk in orde bent? Dan kunt u overwegen om een kwaliteitslabel (lees meer over labels in ons vorig artikel), zoals BeCommerce, op uw website te plaatsen. Dit boezemt extra vertrouwen in. Uiteraard moet u zich dan aan een strikte gedragscode houden. 

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons