×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Vind uw perfecte werknemer via internet

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team16/03/2016

Sociale netwerken (en zeker LinkedIn) zijn op korte tijd uitgegroeid tot een favoriet rekruteringsmiddel voor bedrijven. Hoe kan u ze inzetten voor uw onderneming? Welke rol spelen ze in de “war for talent”? En wat zegt een Facebook-profiel over een kandidaat?

Screenen, selecteren en contacteren

Voor bedrijven die op zoek zijn naar personeel is het internet een bijna vanzelfsprekend hulpmiddel geworden. De reden waarom, laat zich niet zo moeilijk raden. Dankzij sociale netwerken zoals LinkedIn is het screenen, selecteren en contacteren van potentiële werknemers een fluitje van een cent geworden. Elk profiel is een soort mini-CV, dat trouwens altijd up-to-date is. Bovendien kan u zich meteen ook al een beeld van de kandidaat vormen: hoe zijn netwerk er uit ziet, welke meningen hij er op nahoudt in discussies en hoe hij zich online gedraagt, geven al meteen een idee of hij of zij geschikt is voor uw onderneming. Nog een laatste voordeel: als u een kandidaat heeft gevonden, is het via sociale media bijzonder gemakkelijk om met hem in contact te komen en bijvoorbeeld voor een sollicitatiegesprek uit te nodigen. 

Zet uw eigen netwerk in

Natuurlijk kan u LinkedIn, Twitter of Facebook ook in de omgekeerde richting gebruiken. Als u op zoek bent naar een bepaald profiel, kan u perfect uw eigen netwerk inzetten om dit wereldkundig te maken. Voor heel wat beroepen bestaan er ook gespecialiseerde groepen en fora, ook hierin kan u laten weten dat u op zoek bent naar personeel. Daarnaast kan u natuurlijk ook een klassieke jobposting plaatsen, bijvoorbeeld op LinkedIn.

Het imago van uw bedrijf

Weet dat ook werkzoekenden natuurlijk het internet gebruiken om bedrijven te screenen. Niet alleen uw website, maar ook hoe u zich presenteert op sociale media (of dat u sowieso op sociale media aanwezig bent), bepaalt voor een goed deel hun beeld van uw bedrijf. Zeker als u bepaalde profielen wilt aantrekken (ICT’ers, online marketeers,…) kan u het zich eigenlijk niet veroorloven om deze kanalen links te laten liggen. 

Slechts als startpunt

Voor u zich al te enthousiast op het internet smijt om een geschikte kandidaat te vinden voor uw vacature: sociale netwerken zijn zeker een interessante bron om u een beeld te vormen van kandidaten, maar zet er niet al uw geld op in. Het C.V., een persoonlijk gesprek, assessments en bevindingen van referenties zijn vaak nog altijd minstens zo belangrijk. 

Oordeel niet te snel

Koppel daarom ook geen al te definitieve conclusies aan iemands online profiel. Uit onderzoek van onder meer de UGent en het rekruteringsbureau Robert Half blijkt dat bedrijven in bijna alle gevallen ook de Facebook-pagina van beloftevolle kandidaten bezoeken. Meer nog: als daar een wat onnozele of beschamende foto te vinden is, wordt bij ongeveer een derde van de werkgevers de kandidaat al verticaal geklasseerd. Dat op die manier waarschijnlijk al bakken talent verloren zijn gegaan, hoeft geen betoog.  

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons