×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Sociale media voor kleine ondernemingen - Deel 3 – Tips & Tricks voor een goede start

Laat u inspirerendoor Johan28/09/2015

U weet inmiddels al waarom u sociale media zou moeten gebruiken en ook welke het meest geschikt zijn. Dus u bent klaar om eraan te beginnen… maar hoe?
Hier volgen een paar tips & tricks voor starters.
  • Start rustig
    Start rustig met 1 sociaal mediakanaal. U bent bakker, friturist, garagist en werkt vooral met particuliere klanten, dan is Facebook waarschijnlijk het meest aangewezen kanaal. Bent u consultant, accountant en werkt u vooral in B2B, dan bent u meer gebaat bij LinkedIn en Twitter.
  • Kijk, lees, leer, …
    Kijk eens online wat uw concurrenten doen, of andere handelaars en bedrijven die u zelf kent. Hoe reageren hun klanten? Wat spreekt u aan en wat niet?
  • Het hoeft niet meteen perfect te zijn
    Probeer wat dingen uit, praat met klanten, vraag hun feedback, kijk wat werkt en wat niet, luister en hoor wat ze verwachten van u.
  • Wees menselijk
    Ga niet plots heel formeel of los doen. Uw klanten zijn echte mensen, ook online! Praat met hen zoals u dat offline ook zou doen.
  • Oeps
    Iedereen maakt weleens een foutje. Dat is menselijk. Beter nog: dat maakt u menselijk. En het geeft u de kans om dingen recht te trekken.
  • Waarover gaat het
    U hoeft niet meteen van start te gaan met een volwaardig mediaplan voor uw tweets en posts (maar als u veel te vertellen heeft is dat natuurlijk wel zo handig). Zorg er wel voor dat u regelmatig iets op uw sociale mediakanalen zet: een nieuwsberichtje, een tip, een promotie… Doet u dat niet, dan zullen uw lezers jammer genoeg snel afhaken.
  • Perceptie = realiteit
    U zal misschien wel eens merken dat een snelle commentaar of update verkeerd begrepen wordt door uw publiek. Wat de lezer ziet zal hij ook geloven, hoe hard u nadien ook beweert dat u het anders bedoelde. Wees dus voorzichtig met wat u schrijft en hoe u het schrijft.
  • Voeg iets toe
    Er worden elke dag miljoenen en miljoenen woorden geschreven en gecommuniceerd. Wilt u dat de uwe ook gelezen en gehoord worden, zorg er dan voor dat ze nuttig zijn voor uw publiek en dat ze iets toevoegen.
  • Stop als u twijfelt
    Stel dat u een post of commentaar schreef maar toch nog twijfelt: wacht dan liever even. Doe iets anders. Maak een wandelingetje. Vraag een tweede mening. Ga dan terug achter de computer en herlees wat u schreef. Ben u zeker dat u die woorden met heel de wereld wil delen?
  • Schrijf niets dat…
    lasterlijk, opruiend, sexistisch, racistisch, enz. is. Gebruik uw verbeelding. Is het iets dat u niet graag over uzelf of uw zaak zou lezen? Schrijf het dan ook niet over een ander.

Hoe zorgt u voor volgers, fans,… ?

Aanwezig (en actief) zijn op Facebook, Twitter, enz. is al een goed begin. Maar hoe zorgt u ervoor dat mensen u volgen, liken, …

  • Maak reclame
    Promoot u sociale media op uw eigen web site, in uw emails, via flyers of posters in uw eigen zaak. En waarom geen kleine promo-actie om uw lancering op sociale media te vieren?
  • Volg en wordt gevolgd
    Volg zelf andere mensen die interessante dingen te melden hebben. Heeft u iets toe te voegen aan de discussie, aarzel dan niet om te reageren. U zal zien dat het aantal volgers snel toeneemt.
  • Keywords en hashtags
    Veel gebruikers volgen bepaalde keywords en hashtags (bvb.: #ikvolgdit). Kijk welke interessant zijn voor u, volg ze ook en geef af en toe uw mening.
  • Langzaam gaat ook
    Wees niet ontmoedigd als u niet binnen de week de kaap van de 1.000 volgers haalt. Zeker op LinkedIn gaat het vaak heel langzaam.

Supertip: geen tijd om achter de computer te kruipen voor de volgende update? Investeer in een goede smartphone. Er is immers geen enkel social mediakanaal dat niet met een app via de smartphone te bespelen valt.

Snel een foto nemen, een lijntje tekst erbij en de volgende post is een feit. Zeker met een app als Instagram waarmee je niet enkel mooie foto’s maakt, maar ze meteen ook op je eigen sociale mediakanalen kan delen voor al je volgers!

Volgende keer kijken we hoe u omgaat met negatieve reacties

Johan

Johan

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons