×
×

Uw verhalen

Nieuws filtering op :

Annelies Delmoitie: sociale media is de gemakkelijkste marketingtool

Uw verhalendoor Proximus Bizz team27/10/2015

Als zelfstandige wacht u niet af tot klanten u vinden. Met sociale media hebt u als kleinere onderneming of starter een handige en goedkope tool in handen. Hoe dat werkt, vroegen we aan Annelies Delmoitie, die freelance administratieve diensten op sales- en marketingniveau aanbiedt.

Na 16 jaar werken voor een multinational begon Annelies Delmoitie haar eigen zaak. Van multinational naar starter is een hele stap, zeker omdat ze nu in haar eigen promotie moet voorzien. Dat doet ze volop via sociale media.

“LinkedIn is mijn grootste sociale media-marketingtool”, legt ze uit. “En die is gekoppeld aan mijn website. Als ik iets aanpas op mijn profiel, staat het dus meteen op mijn eigen website.”

Aanbevelingen

Annelies: “Ik heb 16 jaar sales en marketing gedaan, dus marketing zit een beetje in mijn bloed. En als starter moet ik wel mijn eigen marketing en sales doen. Sites als LinkedIn zijn daar een goede tool voor. Voor mij werkt het als een soort aanbeveling voor bedrijven. Mijn cv staat erop en wanneer ik jobs aanneem bij een onderneming, dan zet ik ze op mijn profiel. Zo krijgen bedrijven die me opzoeken een goed overzicht van wat ik allemaal kan.”

Zichtbaar blijven

“Ik heb na een training sociale media de gewoonte aangenomen om vaak te converseren met mensen op LinkedIn, te antwoorden op vragen en te reageren op berichten. Zo blijf je op hun radar voor weinig geld, en dat is belangrijk. Door zichtbaar te blijven werd ik uitgenodigd op een ontbijt bij de burgemeester in Antwerpen en daar heb ik weer nieuwe klanten gevonden. Zo blijft het rollen. Je leert mensen kennen, je houdt contact en dan loopt het wel.”

Persoonlijk contact

“Als ik op een beurs of een seminarie nieuwe mensen ontmoet, zal ik hen die avond of de dag erna al contacteren metet een persoonlijk briefje in plaats van een standaard bericht. Je kunt geen eenmanszaak hebben zonder promotie te maken. Ik vind het op deze manier wel makkelijk. Voor mij werkt het, maar veel hangt natuurlijk van je beroep af. Een creatief iemand kan misschien op Pinterest beter zijn ei kwijt.”

Méér dan LinkedIn alleen

“Ik had al een profiel op Pinterest, en dat geeft klanten al een goede indicatie van wie ik ben. Er staan boeken op die ik gelezen heb of wil lezen, en inspirerende quotes. Maar ook een bord ‘Paars’, want ik leef en adem die kleur. Op Twitter heb ik mijn eerste stappen gezet, vooral om inspirerende quotes neer te schrijven, maar ik ga het ook vaker gebruiken voor evenementen waar ik naartoe ga.”

Professioneel versus persoonlijk

“Op Facebook heb ik een tweede profiel voor mijn bedrijf om te connecteren met collega’s of ex-collega’s. En bijvoorbeeld om statussen te posten over mijn klanten, trainingen en evenementen. Voor mij is Facebook echt privé. Collega’s hebben hebben niets te maken met wat mijn kinderen bijvoorbeeld uitgespookt hebben. En dat geldt ook omgekeerd: als ik professioneel iets bereik, dan hebben mijn neefjes en nichtjes daar geen boodschap aan.”

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons