×
×

Spraakmakers

Nieuws filtering op :

Het digitale business moment

Spraakmakersdoor One magazine02/04/2015

Het business moment is het moment waar iemand bediend wil worden. Het is het zogezegde moment van de waarheid. Het is het ogenblik waar de leverancier zijn klant bedient. Het is het ogenblik van de interactie tussen de vragende partij en de aanbieder. Dat kan een klant in een winkel zijn of een burger aan het gemeenteloket. 

Het liefst van al hebben wij zo een business moment van mens tot mens. Je koopt van een mens, niet van een machine. De eerste en laatste vragen kunnen net tijdens zo een interactie gesteld en (hopelijk) beantwoord worden. Afhankelijk van de situatie (het onderwerp van de interactie en de haast), kan zo een business moment minuten of uren duren. Een brood koop je in 1 minuut tijd, maar een wagen in meer dan een uur.

Met de opkomst van intelligente dingen en big data, duurt een business moment nog maar enkele seconden. Hier zijn enkele voorbeelden. Als een wagen in de toekomst door een straat rijdt, zal de straatverlichting aan en uit gaan in functie van de positie van de wagen in de straat (intelligente LED lampen). Ook zal de wagen misschien de verkeerslichten beïnvloeden. Op het ogenblik dat een rivier zwelt en riskeert buiten haar oevers te treden, moeten omwonenden en hulpdiensten gealarmeerd worden. Op het ogenblik dat een voetganger in de straat passeert, zal de winkelier een reclame bericht willen sturen om de klant in zijn winkel te lokken. Wanneer een patiënt vergeet zijn medicatie te nemen, moet de verplegende instantie hem/haar kunnen bellen als herinnering. Op het ogenblik dat een filmpje viraal gaat op de sociale media, wil een e-shop een online advertentie kunnen plaatsen om klanten te lokken. Een wagen of een wasmachine zal een onderhoudsbeurt autonoom kunnen aanvragen.

Business momenten zullen zeer kort zijn. De detectietijd zal zeer kort zijn (bijvoorbeeld de wagen die in de straat passeert). We spreken hier van seconden of minuten. De reactietijd zal instant zijn. Het licht moet aangaan op het ogenblik dat die wagen er rijdt, niet ervoor of niet erna. Zo ook voor de onderhoudsbeurt, een afspraak moet kunnen gemaakt worden, op het ogenblik dat de behoefte er is.

Wat er nu eigen is aan al die voorbeelden: er is geen menselijke interactie meer nodig. Het gebeurt aan de snelheid van computers, die allemaal met elkaar verbonden zijn op één of andere manier. Niemand zal zich nog kunnen veroorloven het digitale business moment te missen. Anders gaat een ander ermee lopen, of verliest de klant het vertrouwen. Daarom zal business continuity nóg belangrijker worden in de toekomst.

Jean-Marie Stas

Marketing Manager bij Proximus

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.