×
×

Ondernemen

Nieuws filtering op :

Bereid vandaag overmorgen voor

Ondernemendoor Perspective19/10/2016

De technologie om ons heen verandert razendsnel. Peter Hinssen geeft wereldwijd lezingen over hoe bedrijven met deze veranderingen moeten omspringen. Hij raadt ondernemingen aan om meer aandacht te schenken aan The Day After Tomorrow.

Peter Hinssen is naast partner van nexxworks – het innovatiebedrijf dat hij samen met Rik Vera, Steven Van Belleghem en Annick Vandezande leidt – ook actief als coach van verschillende start-ups in Europa en de VS. Vooral bij die laatste viel hem een belangrijke verschuiving op.

“In de voorbije eeuw was het een grote troef om een groot bedrijf te zijn, omdat je dan je schaal en efficiëntie kon uitspelen. Maar vandaag leven we in een heel andere wereld. De acceleratie waarmee technologie vandaag evolueert, is groter dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden. Door die technologische versnelling veranderen nu ook de businessmodellen en het consumentengedrag. Dat is een groot probleem voor enorme bedrijven, want die zijn veel te log. Kmo’s hebben daar veel minder last van. Want als er één ding is wat een kmo kan, dan is het snel en wendbaar zijn.”

The Day After Tomorrow

Toch zijn ook de meeste kmo’s vandaag nog niet klaar voor deze veranderingen. “De meeste bedrijven zijn te veel bezig met het oplossen van de fouten van gisteren – The Shit of Yesterday – en met wat er vandaag moet gebeuren. Terwijl ze zich zouden moeten focussen op The Day After Tomorrow.”
“Today, dat zijn de tonnen e-mails die op maandagochtend in je inbox zitten te wachten. Tomorrow, dat zijn de budgetten voor volgend jaar. Maar The Day After Tomorrow, dat zijn de ideeën, concepten, technologieën en businessmodellen die ernorme hoeveelheden langetermijnwaarde kunnen genereren voor bedrijven en hun werknemers. The Day After Tomorrow kan je huidige activiteiten grondig veranderen en biedt je de kans om jezelf opnieuw uit te vinden.”

Goede voornemens

“De ideale verdeling is 70% van je tijd besteden aan vandaag, 20% aan morgen en 10% aan overmorgen. Veel mensen hebben ook dat goede voornemen als ze op maandagochtend naar hun werk vertrekken. Maar aan het einde van de week moeten ze vaststellen dat de verdeling eerder op 93%, 7% en 0% is uitgedraaid. Ze hebben bijzonder veel tijd verloren aan vandaag en hebben veel moeite gestoken in morgen, maar eigenlijk is die morgen meestal een extrapolatie van het verleden. Dat is een heel gevaarlijke situatie, want die Day After Tomorrow komt er sneller aan dan ooit tevoren.”

De blinde vlek

“Technologie stond vroeger wat ver van het bed van de bedrijfsleider. Ondernemers zijn doorgaans ervaren in financiën, administratie, processen, kwaliteit. Maar vaak zie je dat technologie een beetje een blinde vlek is. Vandaag kan je je dat niet meer permitteren. Het wordt absoluut noodzakelijk om bezig te zijn met vernieuwende technologie. Het negeren is absoluut geen optie.” “Het leuke is dat de ondernemers van vandaag vaak kinderen hebben die in de leeftijdscategorie van de tieners en twintigers zitten. 

Die jongeren zijn vaak meer technologisch onderlegd dan de bedrijfsleider. Volgens mij ligt daar een gouden kans om door de ogen van die ‘digitale generatie’ te kijken naar consumententrends, en in hoeverre die nog overeenkomen met uw eigen aanbod. Al die kennis hebben die bedrijfsleiders eigenlijk al letterlijk in huis.” Zorg dat u deze trends en innovaties oppikt en gebruikt om The Day After Tomorrow voor te bereiden. Dit is belangrijk om te kunnen overleven op lange termijn. Het vergt alleen maar wat wil en discipline.


Peter Hinssen (°1969)

Oprichter en partner van nexxworks
Auteur van ‘Business/IT Fusion’, ‘The New Normal’ en ‘The Network Always Wins’
Docent aan de London Business School en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston

Meer info?

Ontdek hoe u het Innovatie Dossier kunt ontvangen. 
www.proximus.be/innovatietest

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.