×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Mobiliteit, een troef voor uw bedrijf

Klantenverhalendoor One magazine15/06/2015

Mobiliteit is de eerste vereiste van de onderneming van vandaag. We werken steeds meer op diverse plekken en op andere tijdstippen of -zones. Ook uw klanten zijn mobieler, en verwachten dat ook van u. Hoe kan mobiliteit u productiever maken en uw klanten en medewerkers tevreden stellen? We vragen het aan drie organisaties die op een totaal andere manier zijn gaan werken.

Tien jaar geleden was het nog eenvoudig: u moest gewoon op kantoor zijn. Want daar stond de hele infrastructuur: telefoon, desktop pc’s, fax, de bedrijfsgegevens. Vandaag kan men zonder probleem op afstand werken. Een goed voorbeeld is de VDAB. Hun klanten en dienstverlening is mobieler geworden, wat onder meer blijkt uit het organiseren van steeds meer jobbeurzen en leerwerkplekken. Waardoor het klantencontact mobieler wordt. Klanten van VDAB komen via steeds meer kanalen met de organisatie in aanraking. De organisatie moet zich hierbij aanpassen. Ook het aantal thuiswerkers neemt toe. “Het begon ruim twee jaar geleden met de invoering van Google Apps”, herinnert Paul Danneels, CIO bij de VDAB, zich. “Daardoor kregen onze medewerkers enerzijds gemakkelijker toegang tot alle documenten wanneer ze buitenshuis werkten, anderzijds nam de vraag om hun eigen mobiele toestellen te kunnen gebruiken plots exponentieel toe.” Via Google Apps zijn documenten en e-mails raadpleegbaar via internet. “Voor ons is dit een strategische keuze. We moeten zo open mogelijk zijn naar de buitenwereld.”

Het Nieuwe Werken

Bij het Nieuwe Werken zijn plaats en tijdstip ondergeschikt aan de uitvoering van het werk. Werknemers bepalen in principe zelf wanneer, waar en hoe ze willen werken. Ze hebben hierbij de mogelijkheid om zelf hun werk te organiseren en beschikken hiervoor over ongelimiteerde netwerktoegang en connectiviteit. Op deze manier verzorgen zij ook een efficiëntere – en dus betere – dienstverlening naar hun klanten.

Het Nieuwe Werken heeft dus diverse facetten. Ook Proximus startte onlangs met een project rond het zogenaamde Nieuwe Werken. In de praktijk kunnen ongeveer de helft van de medewerkers, in onderling overleg, één of twee dagen thuiswerken. “Al is thuiswerk slechts een klein onderdeel van het hele project”, benadrukt Erik Hendrix, business development manager bij Proximus, die drie stakeholders aanstipt die betrokken zijn bij zo’n project: de afdeling facilities, die de gebouwen regelt, de IT-dienst en de HR-afdeling. Alle drie zijn betrokken partij. Het Nieuwe Werken vereist onder meer een nieuwe bureau-omgeving (met bijvoorbeeld meer flexbureaus), maar ook aangepaste werkverdeling.

De moeilijkste taak bij een project rond flexwerken ligt, althans volgens Erik Hendrix van Proximus, bij de HR-dienst. “Zij moesten het hele verhaal begrijpelijk maken voor alle personeelsleden. Bij ons ging het dan om 14.000 mensen”, stelt hij. Communicatie is hier een belangrijk onderdeel van. Maar ook een aangepaste HR-aanpak, zoals flexible rewarding. Zo kunnen Proximus- medewerkers bijvoorbeeld hun tijd omzetten in geld, of omgekeerd.

Bovenal is Het Nieuwe Werken een zaak van de mensen zelf. Toen de financiële dienstengroep DLL onlangs verhuisde naar een nieuw gebouw besloot het om ook de manier van werken aan te pakken, en meer flexwerk en thuiswerk toe te laten. “We zijn toen gaan aankloppen bij al onze afdelingen om mee te beslissen hoe het nieuwe gebouw eruit ging zien”, vertelt Wendy Nuyts, country HR manager bij DLL. Gevraagd werd om per afdeling hiervoor één iemand naar voren te schuiven. “De respons hierop was groot.”

Toestellen

Naast de mensen, HR en gebouwen is er uiteraard de technologie, en de mobiele toestellen in het bijzonder. Nieuwe toestellen laten toe om om het even waar te werken. Bandbreedte is geen probleem meer. Mensen verwachten overal te kunnen werken. Omstandigheden, zoals het drukke verkeer of externe afspraken, dwingen hen thuis of op afstand te werken. Waardoor ze dus ook efficiënter klanten kunnen bedienen.

Veel organisaties, waaronder de VDAB, bieden hun medewerkers kortingen aan op mobiele toestellen van hun keuze en hun thuisinternet wordt betaald door de werkgever. Paul Danneels: “Onze 5.000 medewerkers kunnen op een portaal een mobiel toestel kiezen. Wij zorgen ervoor dat we deze keuzes technologisch kunnen ondersteunen op het vlak van security en toegankelijkheid. Zowel mails, als documenten en de agenda staan in de cloud ter beschikking, en dat 24 uur op 24, 7 dagen op 7.”

Resultaat

Bij VDAB ziet men de maximale bereikbaarheid als groot voordeel. De medewerkers werken nu eenmaal steeds vaker buiten de kantoormuren, op jobbeurzen, bij werkgevers of gewoon van thuis uit. Zij beschikken sinds kort, dankzij Google Apps en het internet, over de vrijheid om hun documenten en elkaar van overal te kunnen bereiken in plaats van steeds opnieuw naar het kantoor te moeten komen. Dat is een gigantische verbetering inzake efficiëntie.

Naast de toegenomen efficiëntie haalt Erik Hendrix, naast de besparing op kantoorruimte en brandstofverbruik, nog een ander voordeel aan van deze nieuwe manier van werken: grotere tevredenheid en betrokkenheid van het personeel. “90 procent van het personeel geeft aan meer tevreden te zijn ten aanzien van hun job. Sinds wij met ons project rond Het Nieuwe Werken zijn begonnen, is het ziekteverzuim op korte termijn met één vierde gedaald”, stelt hij. “Het is nog afwachten of deze trend zich doorzet, maar het is in elk geval een goed signaal. Korte termijn ziekteverzuim is een goede indicatie voor het engagement van het personeel.”

Hoe mobiel zijn de bedrijven vandaag?
  • Bijna de helft van de Belgische kantoorwerkers (48%) heeft de mogelijkheid om af en toe van thuis uit te werken
  • Bijna drie op tien (29%) werkt in een kantoor waar een flex desk-regime geldt (het concept van het vaste bureau wordt er, zeker voor een deel, verlaten.
  • Bezitters van mobiele toestellen die hun eigen toestel gebruiken voor en op hun werk
Welk privé-toestel gebruikt u voor uw werk:
  • Smart Phone: 45%, Tablet: 21%, Laptop: 14%
  • Minder dan een kwart van de Europese IT-verantwoordelijken (24%) vindt dat hun bedrijf voldoende is uitgerust om mobiel werken mogelijk te maken
  • Bedrijven die ervoor kiezen om de tablet in te schakelen voor professionele doeleinden: 2012: 9% – 2014: 24%
Proximus team

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.