×
×

Inspireren

Nieuws filtering op :

Herman Konings over het bedrijf van morgen

Inspirerendoor Perspective magazine18/04/2016

Wilt u dat uw bedrijf het morgen even goed doet als vandaag, dan moest u gisteren al voorbereid zijn. Wij vroegen trendwatcher Herman Konings welke consumententrends hij in de zeer nabije toekomst ziet doorbreken, zodat uw bedrijf klaar is voor de consument van morgen.

In België zijn trendwatchers nog geen algemeen gegeven, op de obligate eindejaarslijstjes na. In landen als Engeland, Duitsland, Nederland, en de Scandinavische landen wordt er veel meer beroep op hen gedaan. “De grap is dat net in die landen het meest geïnnoveerd wordt. België hinkelt op vlak van innovatie achterop. Dat is jammer.”

De gemiste kans van e-commerce

Wij Belgen kijken de kat liever uit de boom. Dat is volgens Herman niet altijd de beste strategie voor een ondernemer. “Belgische bedrijven zijn bijvoorbeeld nu pas echt met e-commerce begonnen. Rijkelijk laat, want intussen hebben vooral buitenlandse bedrijven zoals Zalando en Sarenza hun kans schoon gezien. Al ligt dat natuurlijk niet alleen aan een late reactie van de ondernemers zelf. Al die online bestellingen moeten immers snel en goedkoop geleverd worden. In België lukt dat nog niet, onder meer door de wetgeving. Daardoor bestellen Belgische consumenten vaker in Nederland, omdat ze de producten daar sneller en goedkoper thuis geleverd krijgen dan in eigen land. Daardoor lopen we naar schatting zo’n vijf miljard per jaar mis.”

De grootste postbus ooit

Terwijl het ook anders kan. Herman haalt de uitvinding Cardrops van de Belgische Board of Innovation aan. “De uitvinding is anderhalf jaar geleden aan Volvo verkocht, die hem met succes heeft uitgerold in Zweden. De uitvinding draait rond een chip in de kofferbak van een auto. Dankzij die chip kan een koerier je auto met behulp van zijn gps vinden en je kofferbak openen om je postpakket erin te stoppen. Dan heb je meteen de grootste postbus die je je maar kan voorstellen, en moet je nooit meer zelf een pakket in ontvangst nemen. Een enorme tijdswinst voor de koeriers, maar vooral ook voor de consument.”

Analoog versus digitaal

Tijdwinst is volgens Herman het sleutelwoord van de toekomst. En dan vooral ook analoge tijd. Alle digitale innovaties ten spijt snakken twintigers en dertigers tegenwoordig vooral naar tijd zonder digitale aandachtvreters zoals binnenkomende e-mails en headlines op sociale media. “Kijk maar naar de comeback van de Singer-naaimachines, of de ambachtelijke foodtrucks. Maar grappig genoeg zullen net digitale innovaties hen die analoge tijd schenken. Het mooiste voorbeeld zijn natuurlijk de self driving cars. Weg met de stress van de files, je kan gewoon rustig in je auto werken terwijl hij je naar huis voert, zodat je werk af is eens je thuis komt en je meer tijd hebt voor vrouw en kind. En die self driving cars zijn ook goed nieuws voor handelaars in stadscentra, want consumenten hoeven nooit meer zelf naar parking te zoeken: hun auto zet hen voor de deur van de winkel af en komt hen weer oppikken.”

Het Internet der dingen

“Het gaat natuurlijk veel verder dan self driving cars”, gaat Herman enthousiast verder. “Naar schatting vijftig tot zestig miljard dagelijkse voorwerpen, en volgens sommigen zelfs tachtig, staan momenteel te wachten om met elkaar te kunnen communiceren. Alle banale, analoge dingen die we vandaag moeten doen – zoals de was doen, in de file staan enzoverder – gaan allemaal door machines uitgevoerd worden zodat wij meer tijd hebben voor kwalitatieve analoge tijd.”

De ideale mix

Herman Konings denkt echter niet dat alles voortaan door machines geregeld worden, wel integendeel. “Een onderzoek rond kankerbehandelingen heeft aangetoond dat als je door professoren aangeraden behandelingen vervangt door behandelingen die zijn geselecteerd op basis van big data, de aanslaande behandelingen verhogen van 50% naar 70%. Dat is enorm natuurlijk. Maar datzelfde onderzoek heeft ook een derde optie bekeken: een combinatie van big data en de expertise van professoren. En dan stijgt de doeltreffendheid van de behandelingen plots naar 90%. Alle hyper cognitieve intelligentie van supercomputers en big data ten spijt hebben we dus nog altijd de ervaringsdeskundigheid en sociale intelligentie van mensen nodig.”

De ‘Product Genius’

Ook in ondernemingen ligt de sweet spot volgens Herman in de combinatie van big data en menselijke capaciteiten. “In het afgelopen decennium is het aantal bezoekers in de showroom van autodealers met 75% gedaald. Mensen zoeken hun informatie immers op internet op, en gaan pas daarna naar de showroom. BMW heeft hierop gereageerd door zijn traditionele verkopers die informatie ter beschikking stelt, aan te vullen door een ‘Product Genius’ die zijn passie voor het product overbrengt op de consument. Die passie en het empathisch vermogen om in te spelen op de verlangens van de consument kunnen zo snel niet vervangen worden door big data.”

Internet of Things

Internet of Things (IoT) is een technologie en marktontwikkeling gebaseerd op de connectiviteit tussen alledaagse objecten onderling en applicaties. IoT is in heel uiteenlopende situaties nuttig, bijvoorbeeld voor de opvolging van activa, stockbeheer, transport en locatie, beveiliging, het volgen van personen, smart cities en energiebesparing. Hoeveel machines juist met elkaar en met het internet zullen verbonden zijn, weet niemand. Voorzichtige voorspellingen hebben het over 26 miljard, anderen over een veelvoud daarvan. Vast staat alleszins dat het veel meer zal zijn dan het maximale aantal van 4,3 miljard IP-adressen. Al deze toestellen zullen ook veel meer data verzamelen en verzenden, waardoor 4G en 5G snel de norm worden.

Big data: 5 tips voor kmo’s

Big data zijn niet alleen een schatkist voor grote ondernemingen, ook kmo’s kunnen er veel voordeel uit halen. Hoe? Deze tips vormen alvast een goed startpunt.

Laat Big vallen

Veel kmo’s laten zich intimideren door het woord ‘big’ in big data. U mag het dan ook gewoon laten vallen. Probeer te weten te komen welke data u juist nodig hebt en probeer daar in eerste instantie voordeel uit te halen.

Neem het heft in handen

Laat uw big data niet leiden door uw IT-departement. Het heeft geen zin een grootschalig analyseproject op te starten als u niet weet wat u wil te weten komen. Big data is dus vooral een kwestie van het bedrijfsmanagement, uitgevoerd door IT.

Maak gebruik van wat bestaat

Waarom zou u een eigen big data systeem opbouwen, als er al talloze systemen bestaan op de markt? Zoek een systeem dat specifiek op uw behoeften inspeelt: komt uw data bijvoorbeeld vooral uit de cloud, dan is een big data tool van Amazon Web Services een goede keuze. Is realtime info voor u belangrijker dan diepgaande analyses? Dan kijkt u best even bij Splunk, dat trends en patronen herkent op het moment dat ze plaatsvinden. Hetzelfde geldt voor infrastructuur: cloud-oplossingen zijn tegenwoordig veel goedkoper (en toegankelijker) dan een eigen IT-infrastructuur opbouwen en onderhouden.

Maak gebruik van sociale media

Sociale media zijn een enorme bestaande bron voor big data en consumer insights. Evalueer de behoeftes van uw consumenten door big data te halen uit kanalen als Twitter, Facebook en andere sociale mediakanalen.

Mis de trein niet

Zelfs wanneer u vandaag geen onmiddellijk voordeel ziet in big data, begint u er toch best aan. Anders verliest u snel de voorsprong op uw concurrenten.

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.