10 tips om je wifi en internet te verbeteren

Tip 1: Je wifi werkt beter in de buurt van je b-box of Wi-Fi Booster

Gebruik je smartphone, tablet of computer zo dicht mogelijk bij je b-box-modem of Wi-Fi Booster. Hoe verder je staat, hoe zwakker je wifi-signaal.

De kwaliteit van je wifi hangt ook af van de obstakels tussen je toestel en de b-box of Wi-Fi Booster. Het wifisignaal volgt immers een rechte lijn. Alles wat zich tussen je toestel en de b-box of Wi-Fi Booster bevindt, verzwakt het signaal. Dit is vooral het geval bij beton, metaal, baksteen of geïsoleerde muren, maar ook bij meubels: spiegels, rekken, kasten, enz.

Tip 2: Plaats je b-box in het midden van je huis

Waar plaats je je b-box het beste?

  • Plaats de b-box bij voorkeur in het midden van je huis, in een open ruimte (niet in een kast) en meer dan een meter boven de grond. Dit geeft je een beter wifibereik.
  • Hou de b-box of Wi-Fi Booster liefst meer dan een meter verwijderd van andere elektrische toestellen om storingen te voorkomen.
  • Staat je b-box in de kelder? Dan is de wifi-ontvangst op de andere verdiepingen vaak zwak. Installeer de b-box liever op het gelijkvloers en sluit hem met een lange RJ11-kabel aan op de telefoon-contactdoos in de kelder.
  • Vind je het te moeilijk om je b-box te verplaatsen? Dan kun je onze technici om hulp vragen of een Wi-Fi Booster bestellen om overal in huis wifi-bereik te hebben.

Hoe de b-box plaatsen

Plaats je b-box zo dat de led-lichtjes zichtbaar zijn. Ze mogen niet naar de muur of de vloer gericht zijn. Als de b-box in de kelder staat, richt de leds dan naar boven zodat het signaal gemakkelijker de bovenverdieping kan bereiken.

Tip 3: Kabels zijn ook prima!

Wifi is handig. Maar als je je computer, decoder of console met een ethernetkabel aansluit op je b-box, heeft dat zo ook zijn voordelen:

  • Internet is sneller.
  • Er is geen interferentie met andere elektrische toestellen.
  • De kans dat je wifi overbelast raakt, is kleiner.
  • Als je ingebouwde ethernetkabels en -contactdozen in je huis hebt, kun je hiermee kamers bereiken die te ver verwijderd zijn voor wifi.

Ethernetkabels zijn te koop in elke elektronicawinkel. Wil je je hele huis uitrusten met ingebouwde ethernetcontactdozen, neem je het beste contact op met een elektricien. Je kunt dit ook doen tijdens renovatiewerken aan je huis. Proximus biedt deze dienst niet aan.

Controleer of je ethernetkabels niet te oud zijn. Geef de voorkeur aan RJ45-ethernetkabels van ten minste categorie 5e. Sluit zoveel mogelijk toestellen aan, vooral die veel bandbreedte gebruiken, zoals een decoder, console en Wi-Fi Booster.

Tip 4: Schakel over op Smart Wi-Fi die zet je op het snelste spoor

Als je dat nog niet gedaan hebt, activeer dan Smart Wi-Fi via je MyProximus-app. Met Smart Wi-Fi maakt je toestel altijd verbinding met de beste en snelste wifi-frequentie. Handig!

Op een b-box 3/3V+ zijn er twee wifi-frequenties, een op 5 GHz en een op 2,4 GHz:

  • 2,4 GHz: deze is het meest ingeburgerd. Deze wifi-frequentie biedt een groot bereik en een goede dekking, maar is iets minder snel. Signalen op deze frequentie dringen wel beter door muren en dikke obstakels. Omdat de meeste toestellen die wifi nodig hebben, op deze 2,4 GHz-band werken, kan dit interferentie veroorzaken en de wifi minder efficiënt maken.
  • 5 GHz: de 5 GHz-band is sneller, maar heeft minder bereik en een beperktere dekking. De 5 GHz-frequentie is dan weer minder gevoelig voor interferentie.
Activeer Smart Wi-Fi zodat je toestellen automatisch overschakelen naar de beste frequentie.
Tip 5: Pas op voor toestellen die interfereren met wifi!

Heel wat elektrische toestellen kunnen je wifi verstoren: de microgolfoven, het alarmsysteem, beveiligingscamera's, een verwarmingstoestel, de deurbel, de verlichting, de babyfoon, enz. Hou hiermee rekening: sta niet te dicht bij dit soort toestellen en ga dichter bij de b-box of de Wi-Fi Booster staan. Om de meeste van deze interferenties te voorkomen, volstaat het Smart Wi-Fi te activeren. Eenvoudig!

Tip 6: Oude toestellen vertragen de wifi

Heb je een computer, tablet of smartphone die meer dan 5 jaar oud is? Vermijd dit apparaat aan te sluiten op je wifi-netwerk! Het kan de wifi voor andere, zelfs recentere toestellen vertragen!

Sluit deze apparaten aan, indien mogelijk, met een ethernetkabel (minstens Cat 5e), zet ze uit of schakel hun wifi uit als je ze niet gebruikt.

Tip 7: Overbelast je wifi niet

De kwaliteit van je wifi-signaal hangt ook af van je gebruik. Download je erg grote bestanden (bv. torrents)? Gebruik je veel toestellen tegelijk? Dit doet de kwaliteit van je wifi afnemen.

Smart Wi-Fi, via de MyProximus-app, kan je helpen bij het identificeren van apparaten die je wifi-netwerk overbelasten.

Tip 8: Vergelijk je snelheid op verschillende toestellen

Is je internetverbinding op een toestel erg traag? Test met een ander toestel de snelheid van je internetverbinding. Als de verbinding daarmee beter i , dan heeft je eerste toestel waarschijnlijk een probleem of is de wifi ervan niet optimaal. Start het opnieuw op of gebruik een ander toestel om met wifi te surfen.

Tip 9: Breid je wifi uit met een Wi-Fi Booster

Woon je in een huis of een grote flat? Het wifi-signaal van de b-box is mogelijk niet sterk genoeg om alle kamers te bereiken. Breid je netwerk daarom uit met een Wi‑Fi Booster. De MyProximus app helpt je om hiervoor de beste plaats in je woning te vinden.

Tip 10: Test je lijn

Is je verbinding erg traag of wordt die constant onderbroken?

  1. Sluit met een netwerkkabel (minstens Cat 5e) (of een nieuwe ethernetkabel) een laptop aan op je b-box.
  2. Meet je snelheid via https://pxs.speedtestcustom.com/. Noteer de verkregen downloadsnelheid.
  3. Koppel de netwerk- of ethernetkabel los, verbind je computer met wifi en meet opnieuw de snelheid via https://pxs.speedtestcustom.com/.
Als het snelheidsverschil klein is, dien je je modem opnieuw op te starten:
  1. Schakel de b-box uit door op de aan/uit-knop aan de achterzijde te drukken.
  2. Wacht ongeveer tien seconden.
  3. Zet de b-box weer aan.

Heb je nog steeds wifi problemen? Wij helpen je om je wifi stap voor stap te verbeteren.

Still having wi-fi problems? We help you to improve your wi-fi step by step.

Heb je nog problemen met je verbinding? Raadpleeg onze tips in geval van internetproblemen.

Is je verbinding vaak traag of ondervind je regelmatig problemen? Neem dan contact op met onze technische dienst.

Hulp nodig?