Ga direct naar de hoofdinhoud

Hoe kan je je voorbereiden op een mogelijke stroomonderbreking?

Volgens het afschakelplan van de overheid kunnen er in bepaalde gebieden stroomonderbrekingen voorkomen. Kijk op deze websites (www.offon.be , www.elia.be, economie.fgov.be) of je je of naast een gebied bevindt dat voor afschakeling in aanmerking komt. Woon je er niet, dan kun je normaal gezien alle Proximus-diensten gebruiken. Woon je in of naast een afschakelgebied, dan garandeert Proximus er zo goed mogelijk de dienstverlening, met prioriteit voor bel-en sms-verkeer.
Neem deze informatie en tips door en ga na wat je voor, tijdens en na een stroomonderbreking kunt doen.

Voor een stroomonderbreking

  • Wanneer je verneemt dat je op een bepaald moment afgeschakeld zult worden, kun je best zelf vooraf je elektrische toestellen uitschakelen. Op die manier lopen ze minder risico om beschadigd te worden op het moment dat je woning effectief afgeschakeld wordt. (bron Eandis).
  • Je kan dus best je televisie, modem, decoder en je ethernetadapter, Ruckus of Wi-Fi Bridge volledig manueel uitschakelen. Gebruik hiervoor de aan/uit-schakelaar. Trek ook de stekker uit het stopcontact. Je hoeft je mobiele toestellen (gsm, smartphone enz.) niet uit te schakelen.
  • Is er opnieuw stroom in je regio, laat dan eerst de modem (b-box) volledig opstarten. Daarna kunnen de andere Proximus-toestellen (tv-decoder / Home View / Home Control) worden ingeschakeld. Lees hoe je je toestellen terug opstart.
  • Kan je een voicemail instellen zodat de mensen die je bellen een boodschap kunnen achterlaten, die je achteraf kan beluisteren?

Voor vaste lijn: Ja, dat kan. Proximus biedt een gratis voicemail-dienst aan voor de vaste lijn: PhoneMail. Deze optie moet vooraf worden geactiveerd. Activeren en beheren van je PhoneMail kan met je vaste lijn op het telefoonnummer 1969, op het nummer +32 (0) 78 15 1969 vanaf elke andere lijn of mobiel toestel (hou de pincode van je PhoneMail bij de hand), via de MyProximus-website of via onze klantendienst.

Voor gsm: Ja, dat kan. Proximus biedt een gratis voicemail-dienst aan voor de gsm. Deze optie moet vooraf worden geactiveerd. Activeren of deactiveren van je voicemail kan online of via onze klantendienst, afhankelijk van je abonnement.

  • Kan je je vaste lijn laten doorschakelen naar je gsm en omgekeerd?

Oproepen doorschakelen op vaste lijn: Ja, dat kan. Proximus biedt hiervoor de betalende dienst Oproepdoorschakeling aan. Je kan deze dienst activeren via de MyProximus-website of via onze klantendienst. Je kan deze dienst beheren met je vaste lijn op het telefoonnummer 1920, op +32 (0) 70 21 1987 vanaf elke ander lijn of mobiel toestel of via de MyProximus-website.

Oproepen doorschakelen op gsm: Ja, dat kan. Als je een abonnement hebt, dan kun je gratis je gsm-oproepen doorschakelen naar je voicemail of naar een ander.

Je kan op voorhand je gsm best volledig opladen. Als je een powerbank (oplaadstation voor je gsm) hebt, laad je die ook best op. Er bestaan batterijen voor je b-box zodat deze langer werkt.

Tijdens een stroomonderbreking

  • Kun je bellen tijdens een stroomonderbreking?

Vaste lijn: Beschik je over een klassieke telefoonlijn en kan je telefoontoestel functioneren zonder netvoeding (opgelet voor draagbare telefoons), dan kun je minstens 4 uur blijven telefoneren. Klassieke telefoontoestellen met een normale draadverbinding zijn verkrijgbaar in onze Proximus-verkooppunten. Beschik je over een telefoonlijn via VoIP of via fiber, dan kun je niet meer bellen zodra de modem (b-box) uitvalt door gebrek aan netspanning.

Mobiel: Onze antennes zijn uitgerust met batterijen die een stroomonderbreking van minstens 2 uur kunnen opvangen. Gedurende die periode blijft het mogelijk om met je gsm te telefoneren en te sms'en.

Laad je mobiel toestel goed op voor een stroomonderbreking. We raden iedereen aan zich tijdens een stroomonderbreking te beperken tot sms-berichten. Deze belasten de batterijen van de gsm en van de antennes minder waardoor iedereen langer bereikbaar kan blijven.

  • Kun je internet gebruiken tijdens een stroomonderbreking?

Internet thuis via de vaste lijn: Neen. Van zodra de modem (b-box) uitvalt door gebrek aan netspanning, valt ook de internetverbinding weg.

Internet via mobiel toestel (3G/4G): Het eerste kwartier nadat de stroomonderbreking gestart is, kun je nog op het 3G/4G-netwerk. Daarna vermindert deze mogelijkheid gradueel. Dit telt enkel wanneer je je in een zone bevindt waarin zich stroomonderbreking voordoet. In andere zones kun je steeds gebruik maken van mobiel internet.

Voor mobiele diensten kan een antenne een bepaalde zone dekken die verder reikt dan de afschakelzone zelf. Als je dus in een zone woont waar de elektriciteit niet uitvalt, dan kan de antenne die je gebruikt wel hinder ondervinden van de stroomuitval. Omgekeerd kan het ook zijn dat je geen elektriciteit hebt thuis maar toch mobiel kunt bellen aangezien je belt via een antenne die nog elektriciteit krijgt.

  • Kan je televisie kijken tijdens een stroomonderbreking?
Tv thuis: Neen. Je tv-toestel en decoder vallen zonder elektriciteit. Van zodra de modem (b-box) uitvalt door gebrek aan netspanning, valt trouwens ook de internetverbinding weg - deze is nodig om naar Proximus Pickx te kunnen kijken.

Dankzij onze optie TV Replay kun je gemiste programma’s bekijken (tot 36u).

Mobiel tv (Proximus Pickx-app) via 3G/4G: Het eerste kwartier nadat de stroomonderbreking gestart is, kun je met de app via het mobiel 3G/4G netwerk blijven kijken. Daarna vermindert deze mogelijkheid gradueel. Dit geldt enkel wanneer je je in een zone met stroomonderbreking bevindt. In andere zones kan je altijd naar je favoriete programma’s kijken dankzij Proximus Pickx-app.

Voor mobiele diensten zoals Proximus Pickx-app kan een antenne een bepaalde zone dekken die verder reikt dan de afschakelzone zelf. Als je dus in een zone woont waar de elektriciteit niet uitvalt, dan kan de antenne die je gebruikt wel hinder ondervinden van de stroomuitval. Omgekeerd kan het ook zijn dat je geen elektriciteit hebt thuis maar toch naar Proximus Pickx-app kan kijken aangezien je verbindt via een antenne die nog elektriciteit krijgt.

  • Blijven de hulpdiensten (112) beschikbaar?

Zolang de antenne in dienst is, kun je alle noodnummers bellen met je mobiele telefoon. Indien de stroomuitval lang duurt, dan zal de noodvoeding van de batterij niet volstaan en zullen er onvermijdelijk antennes uit dienst gaan. In dat geval is er tussen de operatoren een regeling om noodoproepen “112” door te schakelen via de antenne van een andere operator. Zolang je gsm een signaal ontvangt van een nog actieve antenne van een andere operator, kun je enkel het noodnummer 112 bellen. Zolang je vaste lijn werkt, dan kun je alle noodnummers bellen. Je kan dat nagaan door te controleren of je de beltoon hoort nadat je de hoorn opneemt.

  • Blijft Proximus bereikbaar?

Alle Proximus callcenters blijven bereikbaar tijdens een onderbreking. De gebouwen waarin ze zich bevinden zijn voorzien van back-up stroomvoorziening.

  • Kunnen er herstellingen/installaties gebeuren tijdens een stroomonderbreking?

Proximus doet al het mogelijke om installaties en herstellingen binnen een redelijke termijn uit te voeren. Echter, in geval van een stroomonderbreking bij de klant is het technisch onmogelijk om de installatie of de herstelling uit te voeren. Er zal in overleg met de klant een nieuwe afspraak worden gemaakt.

  • Blijven de Home-oplossingen van Proximus werken tijdens een stroomonderbreking?

In de alarminstallatie, de sensoren en de sirene van de Proximus Home-oplossing is een back-upbatterij geïntegreerd. Alarm en sirene blijven hierdoor actief. De camera heeft geen geïntegreerde batterij en zal niet werken tijdens een stroomonderbreking.

Het signaal van je alarminstallatie wordt verstuurd naar de alarmcentrale via de modem (b-box). Tijdens een stroomonderbreking zal deze niet werken. Je alarmsignaal zal worden verzonden naar de alarmcentrale zodra je modem en internetconnectie opnieuw actief zijn. Bovendien zal het Proximus Home Control-platform merken dat je alarminstallatie niet reageert door een internet- of stroomonderbreking. Indien je je Home-oplossing instelde om hierover gewaarschuwd te worden, zal je hierover een sms ontvangen.

  • Je hebt een alarminstallatie. Zal bij inbraak het alarmsignaal tijdens een stroomonderbreking de alarmcentrale bereiken?

Ja, op voorwaarde dat je alarminstallatie verbonden is met de alarmcentrale door middel van een klassieke, vaste Proximus-telefoonlijn (PSTN) of door middel van een gsm (sms of 2G), en dat je alarminstallatie gevoed wordt door een back-upbatterij. Als je signaal via een PSTN-lijn verstuurd wordt, dan zal je alarminstallatie minstens 5 uur signalen kunnen doorsturen. Wordt het alarmsignaal verstuurd via een Proximus-gsm (sms of 2G), dan zal dit minstens 2 uur mogelijk zijn. Wordt het alarmsignaal verstuurd via mobiele data (3G of 4G), dan zal het signaal tot ongeveer 15 minuten na de afschakeling worden doorgestuurd. Afhankelijk van je locatie in het afschakelgebied kan de 3G/4G verbinding langer standhouden.

  • Je gezondheid staat onder permanent toezicht door middel van een zendertje dat signalen doorstuurt naar je huisarts. Word je signaal verstuurd tijdens een stroomonderbreking?

Indien de zender volledig gevoed wordt door back-upbatterijen en verbonden is met een klassieke, vaste Proximus-telefoonlijn (PSTN), zal het signaal gedurende 5 uur verzonden worden. Het signaal zal gedurende minstens 2 uur verzonden worden indien je oplossing verbonden is door middel van een Proximus-gsm (sms en 2G). Wordt het signaal verstuurd via mobiele data (3G of 4G), dan zal het signaal tot 15 minuten na de afschakeling worden doorgestuurd. Afhankelijk van je locatie in het afschakelgebied kan de 3G/4G verbinding langer stand houden. We herhalen hier ook het advies van Elia: “Aan de mensen die specifieke noden hebben, vragen wij dat zij zich bij hun gemeentebestuur kenbaar maken. De gemeenten hebben als taak de afschakelperiode te beheren en de praktische maatregelen te treffen voor hun inwoners.” (bron Elia)

  • Je hebt een seniorenalarm. Blijft dit werken tijdens een stroomonderbreking?

Indien deze oplossing volledig gevoed wordt door back-upbatterijen en verbonden is met een klassieke, vaste Proximus-telefoonlijn (PSTN), dan zal dit signaal gedurende 5 uur verzonden worden. Het signaal zal gedurende minstens 2 uur verzonden worden indien je oplossing verbonden is door middel van een Proximus-gsm (sms of 2G). Wordt het signaal verstuurd via mobiele data (3G of 4G), dan zal het signaal tot 15 minuten na de afschakeling worden doorgestuurd. Afhankelijk van je locatie in het afschakelgebied kan de 3G/4G verbinding langer stand houden. We herhalen hier ook het advies van Elia: “Aan de mensen die specifieke noden hebben, vragen wij dat zij zich bij hun gemeentebestuur kenbaar maken. De gemeenten hebben als taak de afschakelperiode te beheren en de praktische maatregelen te treffen voor hun inwoners.” (bron Elia).

  • Backbone en datacenters: Het hart van ons netwerk (de ‘backbone’) en onze datacenters zijn beveiligd tegen stroomuitval door middel van dieselgeneratoren. De kleinste sites in het netwerk blijven voor ongeveer 4 uur beschikbaar d.m.v. batterijen.
  • Vaste telefonie: Een klassieke telefoonlijn (PSTN, PES/AGW) in combinatie met een vast telefoontoestel dat geen netvoeding vereist, zal blijven functioneren. Deze worden immers vanuit het Proximus-netwerk gevoed. Dit geldt niet voor draagbare telefoons waarvan het basisstation netvoeding nodig heeft.
  • Klassieke ISDN: Eén poort in de ISDN-doos wordt tijdens een stroomonderbreking gevoed vanuit het Proximus-netwerk. Via deze poort kan een analoog toestel (bv een klassieke telefoon) blijven werken tijdens een stroomonderbreking. Als de ISDN-doos gevoed wordt door noodvoeding, dan zullen alle poorten minstens 5 uur beschikbaar blijven.
  • Professionele diensten: Leased Lines - BLES - PRA - Explore: Als onze klanten een eigen back-up stroomvoorziening hebben, dan kunnen hun Leased Line, BLES, PRA of Explore-oplossing voor minstens 5 uur actief blijven.
  • VDSL2 op Explore: Indien je Explore-lijn is aangesloten via VDSL2, dan zal deze ongeveer 15 minuten beschikbaar blijven. Andere Explore-access-technologieën blijven beschikbaar.
  • Mobiele telefonie: Onze gsm-antennes zijn uitgerust met batterijen die een stroomonderbreking van minstens 2 uur kunnen opvangen. Om deze batterijen te sparen zal het enkel mogelijk zijn om te bellen en te sms’en gedurende een stroomonderbreking. We raden iedereen aan om zich tijdens een stroomonderbreking te beperken tot sms-berichten. Dit belast de batterijen van zowel de gsm-antennes als van je gsm-toestel minder, waardoor iedereen langer bereikbaar blijft.
  • Internet (ADSL-VDSL-SDSL-ISDN-Fiber) - VoIP - Tv: Als de elektriciteit in een zone uitvalt, zullen Proximus Internet, Voice-over-IP en Tv niet werken. Modems (b-box) die deze diensten aansturen, hebben immers elektriciteit nodig om te kunnen functioneren.

Na een stroomonderbreking

Eandis raadt aan om de heropstart van al je huishoudelijke toestellen niet overhaast te doen om nieuwe onderbrekingen op het elektriciteitsnetwerk te vermijden.

Wat betreft je Proximus-toestellen: start je je toestellen in deze volgorde opnieuw op: laat eerst de modem (b-box) volledig opstarten. Daarna de draadloze onderdelen van het netwerk (ethernetadapter, Ruckus of Wi-Fi Bridge). Daarna de Tv-decoder. Lees hoe je je toestellen opstart.

  • Is Proximus verantwoordelijk voor hinder en schade veroorzaakt door een stroomonderbreking?

Binnen het kader van een normale bedrijfsvoering werd een bedrijfscontinuïteitsplan opgemaakt om het hoofd te bieden aan normale stroombeperkingen en -onderbrekingen. De juistheid en de volledigheid van deze maatregelen kunnen evenwel niet worden gegarandeerd omdat dit plan niet werd uitgewerkt voor deze uitzonderlijke situatie van energieschaarste en het daarmee verbonden afschakelplan. Proximus kan geenszins aansprakelijk worden gesteld indien deze maatregelen onvoldoende zouden blijken. Deze gegevens worden enkel verschaft ter informatie en binnen het kader van een redelijke inspanning.

  • Krijg je een compensatie voor de periode zonder Proximus-dienstverlening?

Neen, aangezien de stroomonderbrekingen niet toerekenbaar zijn aan Proximus (de beslissing tot het activeren van het afschakelplan wordt door de overheid genomen), kan Proximus niet verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen of de eventuele schade die de klanten oplopen door de afschakeling.

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons