Wat doen bij een overlijden?

U hebt iemand uit uw naaste omgeving verloren? Wij bieden onze oprechte deelneming aan.
Hieronder helpen we u met de stappen om het afscheid emotioneel draaglijker te maken en de administratieve afhandeling met Proximus correct uit te voeren.
Ga na wat u best doet vooraleer u opzegt, hoe u opzegt of wijzigt en hoe het zit met betalingen en MyProximus.

Vooraleer u opzegt:

Een telefoon van de overledene bevat vaak heel wat persoonlijke herinneringen. U wilt deze misschien bewaren, vooraleer u het nummer of het abonnement opzegt.

  • U kunt de persoonlijke voicemailbegroeting van de overledene opvragen. Neem, vooraleer u het contract opzegt, hiervoor telefonisch contact op (kies optie 4 en daarna opnieuw 4). Houd het gsm-nummer van de overledene bij de hand. U krijgt de begroeting na ongeveer 7 werkdagen als een audio-bestand per e-mail opgestuurd.
  • U kunt het gsm-nummer van de overledene overnemen of nog enige tijd behouden (met een abonnement of als Pay&Go-nummer). Zo kunt u nog binnenkomende oproepen of sms’en beantwoorden en de berichten die op de telefoon staan, behouden.
  • U kunt het e-mailadres van de overledene behouden. Als de e-mails op een Proximus Mail-adres toekwamen, blijft deze mailbox nog 18 maanden na opzeg werken met de bestaande gebruikersnaam en het wachtwoord.
  • U kunt de foto’s die de overledene genomen had, behouden. Als deze foto’s opgeslagen werden in Proximus Cloud, kunt u ze ofwel raadplegen met de bestaande gebruikersnaam en wachtwoord ofwel downloaden. Als de foto’s op de gsm zelf staan, raadpleeg dan de handleiding van het toestel.

Voor specifieke situaties kunnen deze tips nuttig zijn.

  • Spaarde de overledene Premium of Bizz Club-punten? Als u alle producten (gsm, internet, tv) wilt opzeggen of overdragen, dan doet u er goed aan, als u toegang hebt tot de MyProximus van de overledene, tot 30 dagen na opzeg of overdracht, de punten in te ruilen of weg te geven.
  • Gebruikte de overledene zijn of haar gsm-nummer om in te loggen op bepaalde websites? Vergeet niet zijn of haar gsm-nummer en/of e-mail aan te passen voor MyProximus, WhatsApp, Facebook, Google, enz. zodat zijn of haar persoonlijke gegevens privé blijven.
Hoe opzeggen of overnemen?

Houd naam, geboortedatum en adres, gsm-nummer en klantnummer van de overledene bij de hand. Ga na wat u precies wilt doen:

  • Een abonnement (vaste lijn, gsm, internet en/of tv) opzeggen

U kunt het abonnement opzeggen. Gaat het om een toestel met korting (gsm, tv, …) bij het afsluiten van het contract? In geval van overlijden bent u de restwaarde niet verschuldigd en mag u het toestel houden. Voor andere toestellen (modem, decoder, …) krijgt u aanwijzingen hoe u die gratis moet terugsturen. De opzegging is gratis.

  • Een abonnement (vaste lijn, gsm, internet en/of tv) overnemen

U kunt het gsm-nummer gratis overnemen of overschakelen naar Pay&Go. Wilt u de vaste lijn, internet of tv overnemen, neem dan contact op per telefoon of chat. U ontvangt dan een nieuw klantnummer en de factuur komt op uw naam te staan. Dit klantnummer kunt u toevoegen in uw MyProximus-account of u kunt u hiermee inschrijven voor MyProximus. Daarna kunt u aanpassingen doen: tv-opnames bekijken, opties voor tv wijzigen, oproepen naar uw gsm doorschakelen, ...

  • Pay&Go opzeggen

U kunt het nummer opzeggen door contact op te nemen per telefoon of chat. De opzegging is gratis.

  • Pay&Go overnemen

U kunt het nummer gratis overnemen maar u dient de simkaart opnieuw te dentificeren. Opgelet: verbruikt u gedurende 12 maanden geen krediet of voegt u er geen toen, dan wordt het nummer afgesloten.

  • Proximus Mail overnemen

Als de overledene Proximus Mail gebruikte, kunt u, op voorwaarde dat u zijn of haar wachtwoord kent, de mails blijven lezen via de Proximus Mail app, via de webmail, of via uw eigen e-mailprogramma (Outlook, Windows mail,…) op uw gsm, tablet of computer. We raden u aan het e-mailadres te behouden, zodat u bepaalde binnenkomende communicaties (facturen, wijzigingen wachtwoord, …) kunt lezen.
Daarna kunt u eventueel het e-mailadres afsluiten.

  • Proximus Cloud overnemen

Als de overledene Proximus Cloud gebruikte, kunt u, op voorwaarde dat u zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord kent en/of op voorwaarde dat u toegang heeft tot zijn of haar e-mailaccount, deze toegang blijven gebruiken en er documenten downloaden.

Wat met betalingen?

U dient het abonnement van de overledene te betalen tot maximum 7 dagen na uw aanvraag om de producten stop te zetten. We maken altijd een eindafrekening op. Doet er zich een probleem voor? Bekijk hieronder onze tips.

  • Wordt een betaling via domiciliering niet uitgevoerd vanaf een geblokkeerde rekening van de overledene?

Ga na of u de factuur of aanrekening via een andere bankrekening kunt betalen. Zo vermijdt u aanmaningskosten als u niet op tijd betaalt. Neem, indien nodig, telefonisch contact op voor de betaling uit te stellen of het bedrag in schijven te betalen.

  • Kwamen de meldingen over een nieuwe factuur voordien via sms of e-mail bij de overledene terecht?

Vraag, wanneer u opzegt, om de eindafrekening op te sturen naar een ander gsm-nummer, ander e-mailadres of naar een postadres. Hebt u toegang tot de MyProximus van de overledene, kunt u dat daar ook aanpassen.

  • Hebt u een tegoed?

Staat er op de eindafrekening dat u nog een bedrag tegoed hebt? Hebt u toegang tot de MyProximus van de overledene, kunt u het bedrag daar laten terugbetalen op de rekening die de overledene gebruikte. Wilt u dit op een andere rekening, neem dan telefonisch contact op.

  • Is er nog een Pay&Go-krediet?

We kunnen het resterende krediet jammer genoeg niet terugbetalen.

Wat met MyProximus?
  • Kent u de gebruikersnaam of het wachtwoord van de overledene niet?

Wilt u toegang tot de MyProximus-account van de overledene? Op voorwaarde dat u toegang heeft tot zijn of haar e-mailaccount, kunt u de gebruikersnaam aanvragen en een nieuw wachtwoord aanmaken.
Lukt dit niet, dan is het beter u zelf in te schrijven voor MyProximus. U hebt hiervoor het klantnummer, activeringscode en datum van de overledene nodig. Hebt u geen toegang tot een recente factuur van de overledene, laat deze gegevens dan opsturen per sms of met de post.

Hebt u zelf al een MyProximus-account en laat u de producten op uw naam zetten, dan worden ze automatisch zichtbaar in uw MyProximus. Facturen en punten blijven echter bewaard in de MyProximus-account van de overledene.

  • Wilt de MyProximus van de overledene afsluiten?

U moet hiervoor niets doen. Enkele maanden na opzeg, wordt het betrokken MyProximus-account automatisch gewist.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u