Aan de slag met Zoomit

Met Zoomit kun je je factuur of aanrekening rechtstreeks in je Internet Banking ontvangen en betalen. Hieronder leggen we je kort uit hoe je Zoomit kunt activeren, hoe lang je facturen online blijven en vanaf wanneer deze factuur voor btw-aftrek in aanmerking komt. Ook lichten we toe hoe Zoomit werkt vanaf een gemeenschappelijke bankrekening en wat je moet doen als je ongevraagd terug een papieren factuur ontvangt.

Hoe Zoomit activeren?

Kies in MyProximus om je factuur of aanrekening via Zoomit te ontvangen. Je ontvangt je volgende factuur of aanrekening in je Internet Banking.

Hoe lang online beschikbaar?

  • Binnen je Internet Banking zie je je facturen of aanrekeningen tot 24 maanden na datum (dit hangt eigenlijk af van je bank). Indien je het gebruik van Zoomit stopzet, verdwijnt dit online archief om veiligheidsredenen.
  • In MyProximus, kun je, ook als je Zoomit niet gebruikt, je facturen of aanrekeningen raadplegen.

Wil je je elektronische facturen langer bijhouden? Bewaar ze dan op een veilige plaats (je computer, je harde schijf, je cloud-ruimte).

Wat met een gemeenschappelijke rekening?

Wanneer je met anderen (partners, familieleden) een rekening deelt, kan het zijn dat onze factuur of aanrekening via Zoomit niet zichtbaar is voor je mederekeninghouders. Wil je dat alle rekeninghouders onze facturen of aanrekeningen kunnen zien en betalen, open dan in je Internet Banking de Zoomit-rubriek en geef hen toegang tot onze facturen of aanrekeningen.

Is de btw aftrekbaar?

Zoomit bezorgt je een legale, elektronische factuur in pdf-formaat. Voor bedrijven is de btw is aftrekbaar op voorwaarde dat je geen papieren factuur meer ontvangt.

  • De eerste keer dat je Zoomit gebruikt, is het mogelijk dat je, naast de pdf-factuur in je Internet Banking, ook nog een papieren factuur ontvangt. In dit stadium gebruikt je de papieren versie nog voor je btw-aangifte; de pdf-versie draagt immers de vermelding “btw niet aftrekbaar”.
  • Eens je onze Zoomit-factuur in je Internet Banking betaald hebt, wordt de papieren versie stopgezet. De elektronische versie is dan de wettelijke factuur, te gebruiken voor je btw-aangifte.

De btw blijft dus te allen tijde aftrekbaar.

Ingeschreven voor Zoomit maar je ontvangt opnieuw een papieren document?

Je bent ingeschreven voor Zoomit maar je ontvangt opnieuw een papieren factuur of aanrekening? Dit betekent dat we je document niet konden afleveren in je Internet Banking, wellicht omdat je bankgegevens niet meer correct zijn. Log in op MyProximus en verbeter je gegevens. Deze wijzigingen worden bevestigd in je Internet Banking en daarna ontvang je je volgende factuur of aanrekening opnieuw via Zoomit.

Voor al je andere vragen in verband met betalen via Zoomit, raadpleeg zoomit.be.

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.