Uw factuur hoger dan normaal?

Is uw factuur hoger dan gewoonlijk of hoger dan verwacht?
Om te begrijpen waarom dat zo is en u te helpen om minder te betalen, moeten we eerst iets meer weten over uw situatie: bent u een privé-klant of een professionele klant? Klik op de knop die overeenstemt met uw situatie.

  • Privé-klant
  • Professionele klant

Hebt u onlangs een nieuw product besteld?


Bent u een nieuwe klant of hebt u de laatste twee maanden een nieuw product, een nieuw abonnement of een nieuwe optie besteld? Klik op de knop die overeenstemt met uw situatie. 

  • Ik ben een nieuwe klant of ik heb een nieuw product
  • Neen, geen nieuw product de laatste twee maanden
Toon alle opties

Ik ben een nieuwe klant of heb een nieuw product besteld


In sommige gevallen zijn er aan een nieuw product of een nieuw abonnement installatiekosten verbonden.

Op uw factuur worden ze vermeld onder Eenmalige kosten.

Ziet u dergelijke kosten op uw factuur?

De installatiekosten zijn eenmalig


Verklaren de installatiekosten het bedrag van de factuur? Goed nieuws: ze zijn eenmalig. Volgende maand krijgt u weer een normale factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Vervangt mijn nieuwe product een oud?


  • Bent u een nieuwe klant en hebt u uw eerste factuur ontvangen? Klik op uw Nieuw product.
  • Bent u al klant en hebt u gekozen voor een bijkomend product? Klik op Nieuw product.
  • Bent u al klant en hebt u een product opgezegd om het te vervangen door een nieuw product? Klik op Verandering van product.
  • Nieuw product
  • Verandering van product
Toon alle opties

U hebt een nieuw product, een nieuw abonnement of een nieuwe optie

Een abonnement of een product wordt per kalendermaand aangerekend.

Bestelde u echter een nieuw product in de loop van de maand, dan wordt dat deel van die maand erbij geteld.

Bijvoorbeeld:

  • U bestelde een nieuw abonnement of een bijkomende optie met inwerkingtreding op 20 april.
  • In mei ontvangt u een factuur of aanrekening. Deze bevat uw abonnement van 1 mei tot 31 mei, maar ook dat van 20 april tot 30 april.
  • In juni krijgt u een factuur of aanrekening voor de periode van 1 juni tot 30 juni.
Timeline for a new subscription or an extra option

Is dat voor u het geval? Is uw abonnementsperiode langer dan één maand?

U hebt een nieuw product dat een ander vervangt.

Een abonnement of een product wordt per kalendermaand aangerekend.

Veranderde u echter van product in de loop van de maand, dan wordt het abonnement van het nieuwe product voor dat deel van die maand erbij geteld. Voor het oude product krijgt u voor die periode een teruggave.
Bijvoorbeeld:

  • U bent van abonnement veranderd. De verandering begon te lopen op 20 april..
  • In mei ontvangt u een factuur of aanrekening. Deze bevat de kosten voor uw nieuwe abonnement: van 1 mei tot 31 mei, maar ook van 20 april tot 30 april.
  • De kosten van uw oude abonnement worden in mindering gebracht voor de periode van 20 tot 30 april. Dat gebeurt op de factuur of aanrekening van mei, maar kan ook op die van juni.
  • In juni volgt de factuur of aanrekening voor 1 juni tot 30 juni.
Timeline for a new subscription or an extra option

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Uw factuur geldt nu voor één maand


Vanaf volgende maand zijn uw volgende facturen of aanrekeningen beperkt tot één maand (tenzij uw producten worden aangepast) en geven ze duidelijk het verwachte abonnementsbedrag aan.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Check uw bundel


In veel gevallen hebben de bijkomende kosten te maken met bellen, sms’en, surfen of tv-kijken.
Bij uw abonnement, bundel of pack zijn een bepaald aantal belminuten, sms’en en een bepaald internetvolume inbegrepen.
Overschrijdt u dat aantal of dat volume of doet u een aankoop (bv. een film huren), dan wordt het bedrag in kwestie vermeld op uw factuur of aanrekening.

U vindt deze kosten onder Verbruik op uw factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

 

Onze tips om uw kosten te controleren


Volg uw verbruik voor de lopende maand op de voet met MyProximus en probeer binnen uw bundel te blijven.

U kunt ook kiezen voor extra internetvolume ingeval u uw internetvolume overschrijdt.

U kunt ook van bundel veranderen, overstappen op Full Control of een specifieke optie kiezen.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Opgelet met kosten buiten bundel!


Bellen overdag, internationaal bellen: sommige kosten zijn niet begrepen in uw abonnement, bundel of pack.
Denk maar aan overdag bellen, internationaal bellen vanuit België of bellen of surfen buiten de EU (roaming). U vindt deze kosten onder de rubriek Verbruik op uw factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

 

U hebt kosten buiten de bundel


Hoe kunt u deze kosten vermijden? Bel bij voorkeur ’s avonds of neem een optie om goedkoper internationaal te bellen, of voor roaming buiten de EU. Of blokkeer deze oproepen op uw gsm.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Houd de diensten geleverd door derden in het oog


Betalende nummers, betalende sms'en, aankopen, enz.: hebt u met televoting gestemd op uw favoriete artiest? Een parkeerticket of een app gekocht met uw gsm?

U vindt deze kosten onder Diensten geleverd door derden op uw factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

 

Hoe vermijdt u kosten in verband met diensten geleverd door derden?


U kunt de kosten voor diensten geleverd door derden beperken door: U kunt een bedrag ook rechtstreeks bij de leverancier van de diensten betwisten.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Er zijn misschien andere redenen?


Geen nieuwe producten? Constant verbruik? Dan ligt het hogere bedrag misschien aan een van de volgende redenen:
  • Was u vorige keer te laat met betalen? Dan kan het zijn dat u aanmaningskosten moet betalen. U vindt ze onder ‘Eenmalige kosten’. Raadpleeg een voorbeeld op een factuur of afrekening.
  • Misschien is de prijs van uw abonnement gewijzigd? Wanneer Proximus de abonnementsprijs verhoogt, wordt u daar tijdig van verwittigd: via e-mail, via sms of via uw factuur of aanrekening. U hebt dan ook het recht uw abonnement op te zeggen of te wijzigen.
  • Is de prijs van het abonnement te hoog voor uw budget? Ga na of u in aanmerking komt voor het sociaal tarief.

Vindt u dat geen van de bovenstaande situaties op u van toepassing is, dan kunt een bedrag betwisten.

Vergeet echter niet dat u aanmaningskosten zullen worden aangerekend als u niet op tijd betaalt.

U hebt alles begrepen? Nog een tip!


U kunt uw verbruik van de lopende maand altijd in het oog houden met de MyProximus-app of op de MyProximus-website.

Hebt u onlangs een nieuw product besteld?


Bent u een nieuwe klant of hebt u de laatste twee maanden een nieuw product, een nieuw abonnement of een nieuwe optie besteld? Klik op de knop die overeenstemt met uw situatie.

  • Ik ben een nieuwe klant of ik heb een nieuw product
  • Neen, geen nieuw product de laatste twee maanden
Toon alle opties

Ik ben een nieuwe klant of heb een nieuw product besteld


In sommige gevallen zijn er aan een nieuw product of een nieuw abonnement installatiekosten verbonden.

Op uw factuur worden ze vermeld onder Eenmalige kosten.

Ziet u dergelijke kosten op uw factuur?

De installatiekosten zijn eenmalig


Verklaren de installatiekosten het bedrag van de factuur? Goed nieuws: ze zijn eenmalig. Volgende maand krijgt u weer een normale factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Vervangt mijn nieuwe product een oud?


  • Bent u een nieuwe klant en hebt u uw eerste factuur ontvangen? Klik op uw Nieuw product.
  • Bent u al klant en hebt u gekozen voor een nieuw product? Klik op Nieuw product.
  • Bent u al klant en hebt u een product opgezegd om het te vervangen door een nieuw product? Klik op Verandering van product.
  • Nieuw product
  • Verandering van product
Toon alle opties

U hebt een nieuw product, een nieuw abonnement of een nieuwe optie

Een abonnement of een product wordt per kalendermaand aangerekend.
Bestelde u echter een nieuw product in de loop van de maand, dan wordt dat deel van die maand erbij geteld.
Bijvoorbeeld:
  • U bestelde een nieuw abonnement of een bijkomende optie met inwerkingtreding op 20 april.
  • In mei ontvangt u een factuur of aanrekening. Deze bevat uw abonnement van 1 mei tot 31 mei, maar ook dat van 20 april tot 30 april.
  • In juni krijgt u een factuur of aanrekening voor de periode van 1 juni tot 30 juni.
Timeline for a new subscription or an extra option

Is dat voor u het geval? Is uw abonnementsperiode langer dan één maand?

U hebt een nieuw product dat een ander vervangt

Een abonnement of een product wordt per kalendermaand aangerekend.
Veranderde u echter van product in de loop van de maand, dan wordt het abonnement van het nieuwe product voor dat deel van die maand erbij geteld. Voor het oude product krijgt u voor die periode een teruggave.

Bijvoorbeeld:
  • U bent van abonnement veranderd. De verandering begon te lopen op 20 april.
  • In mei ontvangt u een factuur of aanrekening. Deze bevat de kosten voor uw nieuwe abonnement: van 1 mei tot 31 mei, maar ook van 20 april tot 30 april.
  • De kosten van uw oude abonnement worden in mindering gebracht voor de periode van 20 tot 30 april. Dat gebeurt op de factuur of aanrekening van mei, maar kan ook op die van juni.
  • In juni volgt de factuur of aanrekening voor 1 juni tot 30 juni.
Timeline for a new subscription or an extra option

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Uw factuur geldt nu voor één maand


Vanaf volgende maand zijn uw volgende facturen of aanrekeningen beperkt tot één maand (tenzij uw producten worden aangepast) en geven ze duidelijk het verwachte abonnementsbedrag aan.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Check uw bundel


In veel gevallen hebben de bijkomende kosten te maken met bellen, sms’en, surfen of tv-kijken.
Bij uw abonnement, bundel of pack zijn een bepaald aantal belminuten, sms’en en een bepaald internetvolume inbegrepen.
Overschrijdt u dat aantal of dat volume of doet u een aankoop (bv. een film huren), dan wordt het bedrag in kwestie vermeld op uw factuur of aanrekening.

U vindt deze kosten onder Verbruik op uw factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

 

Onze tips om uw kosten te controleren


Volg uw verbruik voor de lopende maand op de voet met MyProximus en probeer binnen uw bundel te blijven.

U kunt ook kiezen voor extra internetvolume ingeval u uw internetvolume overschrijdt.

U kunt ook van bundel veranderen, overstappen op Full Control of een specifieke optie kiezen.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Opgelet met kosten buiten bundel!


Bellen overdag, internationaal bellen: sommige kosten zijn niet begrepen in uw abonnement, bundel of pack. Denk maar aan overdag bellen, internationaal bellen vanuit België of bellen of surfen buiten de EU (roaming). U vindt deze kosten onder de rubriek Verbruik op uw factuur.

Is your bill higher than normal? You've received your first bill or payment statement and it’s higher than the announced amount?

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

 

U hebt kosten buiten de bundel


Hoe kunt u deze kosten vermijden? Bel bij voorkeur ’s avonds of neem een optie om goedkoper internationaal te bellen, of voor roaming buiten de EU. Of blokkeer deze oproepen op uw gsm.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Houd de diensten geleverd door derden in het oog


Betalende nummers, betalende sms'en, aankopen, enz.: hebt u met televoting gestemd op uw favoriete artiest? Een parkeerticket of een app gekocht met uw gsm?

U vindt deze kosten onder Diensten geleverd door derden op uw factuur.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

 

Hoe vermijdt u kosten in verband met diensten geleverd door derden?


U kunt de kosten voor diensten geleverd door derden beperken door: U kunt een bedrag ook rechtstreeks bij de leverancier van de diensten betwisten.

Verklaart dat het bedrag van de factuur?

Er zijn misschien andere redenen?


Geen nieuwe producten? Constant verbruik? Dan ligt het hogere bedrag misschien aan een van de volgende redenen:
  • Was u vorige keer te laat met betalen? Dan kan het zijn dat u aanmaningskosten moet betalen. U vindt ze onder ‘Eenmalige kosten’. Raadpleeg een voorbeeld op een factuur of afrekening.
  • Misschien is de prijs van uw abonnement gewijzigd? Wanneer Proximus de abonnementsprijs verhoogt, wordt u daar tijdig van verwittigd: via e-mail, via sms of via uw factuur of aanrekening. U hebt dan ook het recht uw abonnement op te zeggen of te wijzigen.
  • Is de prijs van het abonnement te hoog voor uw budget? Ga na of u in aanmerking komt voor het sociaal tarief.

Vindt u dat geen van de bovenstaande situaties op u van toepassing is, dan kunt een bedrag betwisten.

Vergeet echter niet dat u aanmaningskosten zullen worden aangerekend als u niet op tijd betaalt.

U hebt alles begrepen? Nog een tip!


U kunt uw verbruik van de lopende maand altijd in het oog houden met de MyProximus-app of op de MyProximus-website.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u