Vragen over VoLTE en VoWiFi

Deze praktische gids maakt je wegwijs in VoWiFi en VoLTE: wat is het, waarom is het belangrijk en waarvoor kun je het gebruiken.

VoLTE

VoLTE (Voice over LTE) is een geavanceerde technologie op het 4G-netwerk die een levensechte geluidskwaliteit biedt. Met Proximus VoLTE ervaart u overal in België een ultraheldere spraakkwaliteit met verlaagde achtergrondruis. Telefoongesprekken klinken veel natuurlijker, alsof de persoon met wie je belt naast je staat.

Bovendien zal je telefoon, wanneer je VoWiFi met VoLTE combineert, automatisch van een wifi-signaal naar een mobiel signaal (4G) overgaan, zodat je gesprek niet wordt afgebroken als je je wifi-signaal verliest. Dit is niet mogelijk wanneer je belt via wifi met een aparte app zoals Skype, Whatsapp, enz. Bellen en sms'en is momenteel nog niet mogelijk via 5G.

Wanneer je belt via VoLTE verbruik je geen data, maar gewoon belminuten.

Om VoLTE te gebruiken, heb je een Proximus gsm-abonnement nodig en een compatibel toestel dat VoLTE ondersteunt met de nieuwste software. Op dit moment kun je bellen via VoLTE met deze toestellen:

  • Samsung: Galaxy S5, Galaxy S6, Galaxy S6 edge, Galaxy S6 edge+, Galaxy S7, Galaxy S7 edge, Galaxy S8, Galaxy S8+, Galaxy J5, Galaxy A3 2016, Galaxy A5 2016, Galaxy A3 2017, Galaxy A5 2017, Galaxy Xcover 4, Galaxy J3 2017, Galaxy J5 2017, Galaxy J7 2017, Galaxy Note 8, Galaxy A8 2018, Galaxy S9 and Galaxy S9+, Galaxy A6, Galaxy A6+, Galaxy J6, Galaxy Note 9, Galaxy J4+, Galaxy A7 2018, Galaxy A9 2018, Galaxy S10e, Galaxy S10, Galaxy S10+, Galaxy A10, Galaxy A20e, Galaxy A40, Galaxy A50, Galaxy A70, Galaxy Xcover 4s, Galaxy Note10, Galaxy Note10+, Galaxy S10 Lite, Galaxy A71, Galaxy Xcover Pro, Galaxy A51, Galaxy Z Flip, Galaxy S20, Galaxy S20+, Galaxy S20 Ultra 5G, Galaxy A41, Galaxy A21s, Galaxy Note20 5G, Galaxy Note20 Ultra 5G, Galaxy S20 5G, Galaxy S20+ 5G, Galaxy S20 FE 5G, Galaxy Z Fold 2 5G.
  • Apple: iPhone 6, iPhone 6 plus, iPhone SE, iPhone 6s, iPhone 6s plus, iPhone 7, iPhone 7 plus, iPhone 8, iPhone 8 plus and iPhone X, iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone SE (2020), iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro, iPhone 12 Pro Max.
  • Huawei: P10, Mate 10 Pro, P smart, P20 lite, P20 and P20 Pro, Mate20 lite, Mate20, Mate20 pro, P smart 2019, P30 lite, P30, P30 Pro, Nova 5T, P30 lite new edition.
  • Sony: XZ Premium, XZ1, XZ1 Compact, XA2 and XZ2, Xperia L2, Xperia XZ2 Compact, Xperia XA2 plus, Xperia XZ3
  • Meer toestellen: LG: K11, G7 Fit, G7 ThinQ, V40 ThinQ, K30, K40, Q60, K40S.  Nokia: K11, G7 Fit, G7 ThinQ, V40 ThinQ, K30, K40, Q60, K40S. OnePlus: K11, G7 Fit, G7 ThinQ, V40 ThinQ, K30, K40, Q60, K40S. Oppo: Find X2 Pro 5G

De lijst met compatibele toestellen wordt weldra toegevoegd

Wil je controleren of je toestel uitgerust is met de recentste software? Bekijk onze stap voor stap instructies voor jouw toestelNieuw venster .

Indien je toestel ondersteund wordt, dan moet VoLTE aanstaan op je toestel. Dit controleer je als volgt:

  • Android: ga naar Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken> en beweeg je de slider naast Bellen via 4G naar rechts om de optie in te schakelen of naar links om deze uit te schakelen.
  • iOS: ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel LTE in en vink de optie Gesprekken en data aan of uit.

Wil je een VPN-applicatie gebruiken? Dan moet je in sommige gevallen VoLTE tijdelijk uitschakelen.

VoWiFi

Voice over wifi (VoWiFi) verbetert je bereikbaarheid voor gesprekken en sms'en tot diep in een gebouw wanneer je wifi hebt en er helemaal geen mobiel signaal beschikbaar is. In feite biedt VoWiFi de mogelijkheid om te bellen of te sms'en vanaf elke locatie waar je toestel verbonden is met een wifi-netwerk in België. Deze dienst is niet beschikbaar tijdens het reizen in het buitenland om kwaliteitsredenen.

Om VoWiFi te gebruiken, heb je een Proximus gsm-abonnement nodig en een compatibel toestel dat VoLTE en VoWiFi ondersteunt met de nieuwste software. Op dit moment kun je bellen via VoWiFi met deze toestellen:

  • Samsung: S20, S20+, S20 Ultra, S20 Ultra 5G, S20 5G & S20+ 5G.
  • Apple: iPhone SE, 6s, 6s plus, 7, 7 plus, 8, 8 plus, X, Xs, Xs Max, Xr, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, SE (2020), 12, 12 mini, 12 Pro & 12 Pro Max.

Indien je toestel ondersteund wordt, dan moet VoWiFi aanstaan op je toestel. Dit controleer je als volgt:

  • Android: Open de telefoon app en tik op Meer > Instellingen > Gesprekken en activeer de optie Bellen via wifi.
  • iOS: ga naar Instellingen > Telefoon > Bellen via wifi en schakel Bellen via wifi in. 

Wil je controleren of je toestel uitgerust is met de recentste software? Bekijk onze stap voor stap instructies voor jouw toestelNieuw venster

Je softwareversie is in orde, maar kun je geen gebruik maken van VoWiFi op je iPhone? Controleer dan de versie van de aanbiederinstellingen op je iPhone. De minimum versie om VoWiFi te kunnen gebruiken is Proximus 45.0. Ga naar Instellingen > Algemeen > Info en kijk na wat er naast Aanbieder staat.

Als er een update van de aanbiederinstellingen beschikbaar is, wordt er na een wachttijd een pop-up weergegeven om deze te installeren.

Zodra de optie is geactiveerd en je mobiel correct is ingesteld, zal je mobiel ervoor kiezen om een wifi gesprek te voeren als je mobiele dekking zwak is of niet bestaat. Met andere woorden, mobiele telefoongesprekken hebben standaard de voorkeur boven wifi gesprekken. Je oproep zal terugkeren naar het mobiele netwerk als het wifi netwerk signaal te zwak wordt of wordt afgebroken.

Wanneer je een wifi gesprek voert met een Samsung, verschijnt er een klein logo in de linkerbovenhoek van je smartphone (links van het wifi-netwerk teken), dat een kleine telefoonhoorn voorstelt.

Voor het gebruik van de VoWiFi-technologie worden geen extra kosten in rekening gebracht. Oproepen en berichten worden aangerekend volgens de bundels binnen je tariefplan en de bestemming die een nationaal, internationaal of premiumnummer kan zijn. Een VoWiFi-gesprek/SMS wordt op dezelfde manier gefactureerd als een normaal gesprek via het mobiele netwerk (2G, 3G, 4G).

Voor een optimale geluidskwaliteit via VoWiFi heb je een goede en betrouwbare wifi-verbinding nodig. De Wi-Fi Booster kan een oplossing bieden als je wifi-netwerk van mindere kwaliteit is.

Het aantal gebruikers en de activiteit (bv. videostreaming) op een wifi-netwerk kunnen ook van invloed zijn op de geluidskwaliteit. Op een veelgebruikt netwerk, zoals een Public Wi-Fi hotspot, kunnen problemen met de geluidskwaliteit ontstaan, zelfs als je een sterk netwerksignaal hebt. Een gebrekkige geluidskwaliteit kan dus afhangen van diverse factoren.

Via VoWiFi kan je ook een noodoproep maken. Je bent verplicht om je locatiegegevens door te geven als je een noodnummer belt en dit was voordien enkel mogelijk via ons mobiel netwerk.

Proximus heeft ervoor gezorgd dat dit nu ook mogelijk is via VoWifi.

  • Je persoonlijke firewall blokkeert bellen via wifi: Je bevindt je op een plaats met een heel slechte mobiele dekking, je bent verbonden met het aanwezige wifi netwerk, je bellen via wifi staat actief op je smartphone, je hebt de laatste software versie op je toestel en toch kun je niet bellen. Kijk dan na of je (persoonlijke) firewall niet de oorzaak is: het uitgaand verkeer verloopt over de UDP poorten 500 en 4500 en zorg er dus voor dat je firewall deze niet blokkeert. Lijkt dit nog niet te werken, graaf dan nog eens verder in je firewall en bekijk de MTU-instellingen. MTU staat voor “Maximum Transmission Unit” en moet voor IPv4 op 1500 bytes staan, voor IPv6 is de waarde 1800 bytes.
  • Ik maak gebruik van een buitenlandse DNS op mijn BBox. Werkt dit? Je moet een Belgisch IP-adres hebben om bellen via wifi te kunnen gebruiken.
  • Buitenlandse operatoren staan niet toe dat hun klanten VoWiFi kunnen gebruiken als ze buiten hun eigen land reizen. Dit betekent dat je buitenlandse bezoekers waarschijnlijk niet binnenshuis kunnen bellen. Met Mobile Coverage Extender kunnen ze wel bellen.
  • Mobile Coverage Extender is een open netwerk (geen wachtwoord nodig).
  • Minder garantie op een goede stemkwaliteit met VoWiFi.
  • Momenteel is er een beperkt aantal toestellen beschikbaar voor VoWiFi.

Meer info over de Proximus Mobile Indoor Coverage diensten vind je op www.proximus.be/mic.

VoWiFi voor bedrijven

De poorten 500 en 4500 moeten geopend worden op je firewall om UDP trafiek toe te laten.

De wifi-infrastructuurvereisten voor wireless data in bedrijfsruimten zijn niet dezelfde als voor VoWiFi:

  • Er moet bereik zijn op alle locaties (ook in liften, gangen, parkings, enz.). Op dergelijke plaatsen is immers vaak geen bereik.
  • Een VoWiFi-design vereist een groot aantal toegangspunten vergeleken met een design enkel voor data (x 2 of 3) - de propagatie van mobiele 2G/3G/4G is beduidend beter dan voor wifi.
  • Een goede VoWiFi-ervaring vraagt een modern wifi-netwerk dat een hele reeks standaarden ondersteunt:
    • 802.11r: voor snelle roaming (snelle wifi-login).
    • 802.11k: intelligent bewustzijn van naburige toestellen voor een snelle uitwisseling van informatie afkomstig van wifi-toegangspunten voor bewegende toestellen.
    • 802.11v: toestelsturing naar het optimale toegangspunt.
    • Bandsturing: Toestellen verplichten om de beste wifi-banden te gebruiken.
    • Ondersteuning van Dynamic Frequency Selection (DFS) betreft uitbreidingen van de 802.11-standaard die mechanismen specificeren die wifi-toestellen laten gebruikmaken van met radarsystemen gedeelde 5 GHz-kanalen.

Conclusie: sommige wifi-netwerken mogen dan al klaar zijn voor VoWiFi, heel veel andere vergen nog ingrijpende aanpassingen.

Toegangsrechten

Wifi-toegang in een bedrijf of andere (openbare) plaatsen is vaak gelinkt aan een login/wachtwoord:

  • Toegang tot bellen via wifi moet naadloos en intuïtief zijn, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
  • Hoewel EAP-SIM-authenticatie en andere vormen van automatisering worden toegepast, is dit niet altijd volledig transparant op alle locaties waar wifi beschikbaar is.

Het is vooral voor bezoekers, klanten, consultants, enz. in een bedrijf veel te omslachtig om altijd te moeten inloggen.

Aspecten inzake veiligheid, LAN's en internetconnectiviteit
  • Is je bedrijf klaar om zijn LAN/WLAN open te stellen voor alle toestellen van het bedrijf en van bezoekers, klanten, consultants, enz.?
  • Is je bedrijf klaar om ook open internettoegang te bieden voor de data van deze gebruikers?
  • Is je bedrijf klaar om met het oog op de klantenervaring Quality of Service-aspecten te implementeren en te beheren op zijn LAN's en dus dit verkeer voorrang te geven op ander verkeer van het bedrijf?
  • Is je bedrijf klaar om zijn bandbreedtes voor internetconnectiviteit te verhogen om dit VoWiFi-verkeer (en inherent dataverkeer) te routeren?

Conclusie: een goede gebruikerservaring met behoud van de eigen data-ervaring en -capaciteit en de implementering van beveiliging vereisen extra kosten en inspanningen.

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: