Je IP-adres staat in onze blacklist

Je kunt geen e-mails meer verzenden en je ontvangt de melding ‘554 Access denied- Under investigation for spam abuse. Contact your email provider for more info’? Dit probleem wordt veroorzaakt door het versturen van spam.

Spam wordt vaak zonder je medeweten verstuurd, bv. door:

  • virussen en malware die spam versturen vanaf je systeem.
  • een foutieve instelling van je mailserver waardoor spammers je domeinnaam misbruiken om e-mail te verzenden.
  • het versturen van bv. nieuwsbrieven naar meerdere personen waarvan de e-mailadressen die niet (meer) bestaan die je niet regelmatig verwijdert uit je mailinglijst.
  • spammers die je persoonlijke gegevens hebben bemachtigd door phishing fraude.

Om het e-mailverkeer vlot te doen verlopen voor iedereen, blokkeren wij dergelijke afzenders en komen ze in onze ‘blacklist’ of zwarte lijst terecht. Indien je in onze blacklist terecht gekomen bent, dan moet je onderstaande maatregelen nemen om nieuw misbruik te voorkomen.

Updates installeren & je systemen scannen

  1. Installeer de laatste updates van je besturingssysteem op al je computers.
  2. Scan je systemen met een goed programma op virussen en malware. Voor privéklanten en kleine bedrijven raden wij Norton Security aan, voor grotere bedrijven bestaan er Managed Security Services.
  3. Als je denkt dat er spam verstuurd werd vanaf je e-mailadressen of er sprake is van fraude via phishing, verander dan onmiddellijk het paswoord van je mailbox(en). Vergeet het wachtwoord niet aan te passen in je e-mailprogramma.

De instellingen van je mailserver controleren

Als je geen eigen mailserver hebt, dan kun je deze stap overslaan. Om de instellingen van je mailserver te controleren, volg je deze stappen:

  1. Verstuur e-mails vanaf je eigen SMTP (mail)server met DNS resolutie en niet via relay.proximus.be. Hiervoor configureer je de naam van je mailserver in je e-mailprogramma. De uitgaande mailserver ‘relay.proximus.be’ is exclusief voorzien voor privéklanten met specifieke e-mail standaarden. Zo is het versturen van mailinglijsten via relay.proximus.be ten strengste verboden, maar kun je deze wel via je eigen SMTP (mail)server versturen.
  2. Controleer of PTR- en SPF- records zijn aangemaakt voor je IP-adres en domeinnaam.

    Een Pointer (afgekort PTR) record, ook wel ‘reverse DNS’ record genaamd, koppelt een IP-adres aan een hostnaam. Professionele mailservers wereldwijd controleren op de aanwezigheid van PTR records om na te gaan dat mailservers echt zijn en het niet om met malware besmette thuiscomputers gaat die spam versturen. Zodoende kunnen zij je e-mails weigeren als er geen PTR-record aanwezig is. Volg onderstaande stappen om een PTR-record aan te vragen:

    1. Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) of er een PTR-record bestaat door het vast extern (WAN) IP-adres van je mailserver in te geven. ‘DNS record not found’ geeft aan dat er nog geen PTR-record bestaat voor je mailserver. Als er al een PTR-record bestaat, dan kun je stap 2 overslaan.
    2. Als je e-mails verstuurt vanaf een Proximus IP-adres dan moet je een PTR-record aanvragen bij onze DNS masters. Hiervoor moet je de naam van je mailserver (bv. mail.abc.be) en het vast extern (WAN) IP-adres van je mailserver (bv. 195.238.123.45) vermelden. Verstuur je e-mails vanaf een niet-Proximus IP-adres? Contacteer de eigenaar van het IP-adres met deze gegevens. De eigenaar van het IP-adres ga je na door te surfen naar WhatIsMyIP (in het Engels) van op de computer van waar je de mails probeert te verzenden.

    Een Sender Policy Framework (afgekort SPF) record bepaalt welke mailserver(s) namens je domein e-mails mogen verzenden. E-mails verzonden vanaf andere mailservers met je domeinnaam als afzender kun je ronduit weigeren of hiervoor een waarschuwing meesturen. Zonder SPF records kunnen spammers eenvoudig e-mail verzenden vanaf je domeinnaam, wat je reputatie kan schaden of in een klacht tegen je kan resulteren. Volg de stappen hieronder om een SPF-record aan te vragen:

    1. Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) of er een SPF-record bestaat door je domeinnaam in te geven. ’DNS record not found’ geeft aan dat er nog geen SPF-record bestaat voor je domeinnaam. Als er al een SPF-record bestaat, dan kun je stap 2 en 3 overslaan.
    2. Wij hebben niet alle gegevens die nodig zijn voor het aanmaken van een SPF-record. Maak zelf een SPF-record aan met behulp van de SPF Wizard (in het Engels).
    3. Contacteer je domeinagent:
      • Ben je de gegevens van je domeinagent verloren? Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) de contactgegevens van je domeinagent. Op deze website vind je ook een link met meer uitleg over het Sender Policy Framework.
      • Heb je een domeinnaam bij ons? Kopieer de DNS entry die je hebt aangemaakt met behulp van de SPF Wizard en stuur deze naar onze DNS masters.
  3. Controleer de reputatie van je IP-adres en/of domeinnaam en de aanwezigheid van je mailserver op eventuele internationale blacklists:

    Surf naar de website van Thalos (in het Engels) en geef het vast extern (WAN) IP-adres van je mailserver in om je reputatie te controleren. Dit geeft je een algemeen beeld van je verzendreputatie. Aanbevolen is ‘Good’, wat wil zeggen dat je IP-adres of domeinnaam een betrouwbare verzendreputatie heeft. ‘Neutral’ geeft aan dat er onvoldoende informatie beschikbaar is en bij een ‘Poor’ reputatie zul je waarschijnlijk problemen ondervinden bij het afleveren van e-mail.

    Surf naar DNS Stuff (in het Engels) en geef je domeinnaam in het veld DNSreport in. Voor waarschuwingen in het rood of geel neem je contact op met je domeinagent.

    Surf naar de website van MX Toolbox (in het Engels) door het vast extern (WAN) IP-adres van je mailserver en/of je domeinnaam in te geven. Als jr op een internationale blacklist staat, moet je de blacklist contacteren om verwijderd te worden.

Je IP-adres uit onze blacklist verwijderen

Van zodra er aan alle controles voldaan is, vraag om je IP-adres van de zwarte lijst te halen. Als je je IP-adres niet kent, surf naar WhatIsMyIP (in het Engels) om het te achterhalen. Het is van belang dat je alle controles hebt uitgevoerd omdat er anders een risico is dat je IP-adres anders automatisch terug in onze blacklist wordt opgenomen.

Wij zullen je IP-adres dan zo snel mogelijk verwijderen uit onze blacklist. Indien je nog verder vragen hebt, contacteer ons.